Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Dimensionering af rør mlm akkmuleringstank og fordeler-rør

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Mitscha
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01 nov 2016 09:01
Mit fyr: Vigas 25 kw
Areal: 105 m2
Brændsel: Brænde
Fremviser gerne i postnummer: 3751
Geografisk sted: Bornholm
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Dimensionering af rør mlm akkmuleringstank og fordeler-rør

Indlæg af Mitscha » 07 dec 2016 14:42

Hej alle sammen...efter med stor interesse at have læst på kryds og tværs i dette forum, vover jeg nu pelsen med et første post:

1) Fra det udhus, hvor fyr (Vigas 25 kw) og akku-tank (1000 L) står, skal jeg nu have ført varmen ind i huset.
I alt ca 50 m2 gulvvarme på 3 kredse, og radiatorer på førstesal til ca 70 m2, (plus en lille Calofer i værksted, der ligger ca 13-14 meter inde på strengen fra tanken, der skal bruges en sjælden gang).
Der er ca 20 meter rørføring fra akku-tank til fordelerrør, fra terrænhøjde over skunk på 1.sal og ned til terrænhøjde igen.

Ville gerne køre med pex rir, og undrer om 28 mm er nok.
Der er for øjeblikket ingen VVB, men den kunne evt senere komme til ca 10 m inde på strengen, på loftet over værkstedet....
Se venligst vedlagte tegning...
rørføring.jpg
På forhånd tak for jeres tid :-)


Mitscha
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01 nov 2016 09:01
Mit fyr: Vigas 25 kw
Areal: 105 m2
Brændsel: Brænde
Fremviser gerne i postnummer: 3751
Geografisk sted: Bornholm
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Dimensionering af rør mlm akkmuleringstank og fordeler-rør

Indlæg af Mitscha » 07 dec 2016 15:12

Til tegningen:
Den fede blå streg er røret..den stiplede del nedstøbes i det nye gulv i rummet, hvor fordeler-røret kommer til at være.
Ude mellem fyr og tank skal det jo være åben ekspansion, så tænker at lave det hele med åben ekspansion, da jeg just har højde nok i udhuset til at få ekspansionstanken højt nok op til at "dække" radiatorerne på loftet over stuehus. Ellers skulle jeg jo have en veksler på mlm tank og hus,ik? (efter hvad jeg har forstået her på forummet)
Skal radiator-strengen på loft over stuehus have sin egen cirkulationspumpe, eller kan jeg bare køre et T på strengene?
PS. Forslag til rør-mærker modtages med kyshånd. Der er en forvirrende mængde af dem på nettet :-) Har fået at vide at det er bedst at bruge 28 mm, men har ikke kunnet få oplysninger om væg-tykkelse (har vel betydning for holdbarhed?). Har tænkt selv at isolere med 100 mm hele vejen, med 50 mm mellem frem & retur...
Har en masse ideer til hele systemets konstruktion, men så skal jeg jo vel åbne nye emner, så håber ikke at jeg kommer til at dobbelt-poste!
Hej og tak igen :-)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Dimensionering af rør mlm akkmuleringstank og fordeler-rør

Indlæg af John Skov Jensen » 07 dec 2016 19:38

Din Vigas er "kun" godkendt til åben ekspansion.
Jeg ville vælge Wavin, jeg kender ikke alle de mange mærker der findes, men så stor er prisforskellen heller ikke mellem "no name" og de kendte mærker.
Jeg vil mene at 28 mm er rigeligt, og en 22 mm vil sandsynligvis også kunne klare det.
Din gulvarme shunt vil få sin egen pumpe. Måske bliver det nødvendigt at trykke vandet gennem dine radiatorer på 1 sal med en ekstra pumpe, men i udgangspunktet skulle det ikke være nødvendigt, anlægspumpen mellem akku og hus bør kunne fodre radiatorerne også.
Husk at montere udluftningspotter på de højeste steder i anlægget.

Mitscha
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01 nov 2016 09:01
Mit fyr: Vigas 25 kw
Areal: 105 m2
Brændsel: Brænde
Fremviser gerne i postnummer: 3751
Geografisk sted: Bornholm
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Dimensionering af rør mlm akkmuleringstank og fordeler-rør

Indlæg af Mitscha » 10 dec 2016 20:46

Tak John... den med udluftninger, hvor jeg fx skal fra loftet ned til gulv, lidt efter hvor det splitter fra til radiatorer på 1. sal, er skrevet bag begge ører :-)
Har også tænkt på en mærkevare i rør, da alt godt nok føres i tomrør, men vi gider jo ikke skulle skifte tæt & tit...
Hvis jeg nu beslutter mig for at gå over til tryk-ekspansion efter akk-tanken, så skal der jo enten en varmeveksler til, eller en spiral i akkutanken.
Hvis jeg beslutter mig for at lave akku-tanken selv, hvor stor skal spiralens overflade så være/hvor mange meter til at afgive nok varme til huset? (Den skulle jo så ligge i toppen af tanken)
Kan jeg bruge 20 mm universal-pex, altså den til varme og vand?
Kan jeg bruge dette rør til en spiral til sol-paneler?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Dimensionering af rør mlm akkmuleringstank og fordeler-rør

Indlæg af John Skov Jensen » 10 dec 2016 21:21

Jeg ved ikke hvor mange m rør der skal i akkutanken for at der er nok til at forsyne dit hus med varme.
Ja, du kan godt bruge universal pex mellem akku og hus
Nej, du kan ikke bruge det til solpaneler, da de bliver ødelagt af de høje temperaturer, brug kobberrør eller rustfri flexrør som dette
http://www.varmtvandfrasolen.dk/rustfri ... 35_43.html


Christian M
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 06 nov 2010 00:05
Mit fyr: Atmos DC50GD + Black Star
Areal: 260
Brændsel: Brænde + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Geografisk sted: Sydfyn
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Dimensionering af rør mlm akkmuleringstank og fordeler-rør

Indlæg af Christian M » 13 dec 2016 22:37

Jeg har selv en veksler mellem akkutank og hus. Jeg lavede det for nogle få år siden.
For at spare den ene pumpe, overvejede jeg også at gøre som du foreslår, at anbringe en spiral i toppen af akkutanken.
Men jeg gik fra det igen da jeg blev nervøs for at det ville ødelægge lagdelingen.
Flemmingth har prøvet det med spiralen i praksis, det kan du læse om her:
viewtopic.php?f=51&t=12885&start=20
Det endte med jeg fandt en brugt STOR pladeveksler på dba (ca 1 meter høj og mener jeg gav omkring 1000,- for den) og det virker bare. Pumpen der sidder mellem akkutank og veksler, ligger gerne nede på 5 watt. Så selv om jeg måtte overgive mig og købe en pumpe mere, koster det ikke meget ekstra strøm med den løsning.

Mitscha
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01 nov 2016 09:01
Mit fyr: Vigas 25 kw
Areal: 105 m2
Brændsel: Brænde
Fremviser gerne i postnummer: 3751
Geografisk sted: Bornholm
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Dimensionering af rør mlm akkmuleringstank og fordeler-rør

Indlæg af Mitscha » 13 jan 2017 12:57

Tak for svaret...Har været væk, uden internet, derfor har jeg ikke reageret...


Besvar