2000L Varmtvandsbeholder/akkutank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: 2000L Varmtvandsbeholder/akkutank

Indlæg af John Skov Jensen »

Så er det heller ikke på kedel siden af du skal lede efter synderen.
Med mindre vandet står og selvcirkulerer på kedelsiden. Efter næste fyring er afsluttet, så prøv at lukke den ene hane mellem kedel og akku, så ser vi lige om det er det der driller

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Blevet takket: 5 gange

Re: 2000L Varmtvandsbeholder/akkutank

Indlæg af Flisbrænderen »

Hvor mange termometre har du på akkutankene ? Jeg mener der skal sidde 3 eller helst 4 termometre i forskellige højder for at man kan holde øje med lagdelingen. Så kan nemlig følge med i hvordan det 40 gr varme vand breder sig fra bunden op gennem tanken når varmen bruges og omvendt hvordan det 90 gr vand breder sig ned gennem tanken når den varmes op.
Når tanken er helt afkølet vil vandet typisk være 5-10 gr varmere i toppen end i bunden, så 40 gr i bund og 50 gr i top lyder ok.
Hvis temperaturerne ikke opfører sig helt sådan kan du prøve at bytte rundt på termometrene for at se om der er en fejlvisning på nogle af dem. Jeg har via den fremgangsmåde før se en fejlvisning på 3-5 gr, som jo kan ændre billedet noget.
Det er din retur temp fra radiatorer, som bestemmer hvor lavt din temp kan blive i akkutank. Har du termometer på retur temp fra radiatorer lige før akkutank ? Dette termometer kan også have en fejlvisning.
Hvis du og resten i husstanden ikke er hjemme om dagen og ude temp er højest om dagen vil varmeforbruget være mindst og mindst svingende om dagen og returen vil være højest dvs ligge på ca 40 gr det meste af tiden og derfor vil akkutank ikke blive koldere.
Har selv fyret med fast brændsel og akkutank på 1500 L med returen tilsluttet midt af akkutank igennem 10 år og den opførte sig præcis, som du beskriver med laveste temp på ca 40 gr, da returen fra radiatorer lå på denne temp det meste af tiden.
Så jeg mener dit anlæg kører fornuftigt, hvis du kan følge lagdelingen både under opvarmning og forbrug fra akkutank.
Bose54
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 nov 2016 10:42
Mit fyr: Atmos DC32s
Areal: 232
Brændsel: Træ + koks
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Re: 2000L Varmtvandsbeholder/akkutank

Indlæg af Bose54 »

Undskyld at jeg først svarer nu, havde ikke set at tråden var hoppet over på side 2, er ny på dette forum og skal lige lære siden at kende.
Jeg har 3 stk. Termomter på hver af de 4 tanke og derfra følge slagets gang.
Jeg tror (måske) at jeg har fundet synderen og har i en ny tråd stillet et nyt spørgsmål.
Da jeg troede at denne var udtømt, da jeg ikke havde set at den var hoppet over på side 2.
Jeg har en brændeovn stående i stuen og anlægget står i kælderen og har en mistanke til at der opstår noget utilsigtet selvcirkulation.
Ved en reparation af noget isolering omkring nogle rør, -der bemærkede jeg at fremløbet fra brændeovnen i stuen var varmt på et langt stykke.
Spørgsmålet er om der skal laves en varmelås for at komme stoppe denne varmetyv (selvcirkulation) og hvor langt ned skal denne varmelås gå, helt til gulv eller ???
Hilsen Jørgen

Besvar