Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gulvvarme og radiator problemer

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
kean
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 07 nov 2016 21:31

Gulvvarme og radiator problemer

Indlæg af kean » 11 nov 2016 08:47

Hej i forum

Jeg fik i sommers udskiftet de gamle gulvvarmerør som var lavet i jernrør (ikke kobber) - de blev udskiftet til pex rør. Det gamle gulvvarme system kørte samme med radiatorsystemet, altså på samme strenge, og fungerede ved at dreje på en termostat (som til en radiatore) nede ved gulvet - Med det nye er det blevet lavet "rigtigt" med separat pumpe til gulvvarme, og er magen til vedhæftede billede.

Problemet er så at jeg startede i år med at tænde for radiatorene og de blev fint varme både i stueetagen og på 1. salen. Efter en uges tid tænder jeg for gulvvarmen, og efter en uges tid igen synes jeg ikke rigtigt det fungere, gulvet bliver da lidt lunt. De tråsløse termostater er sat til en rumtemperatur på 22grader, (fremløbstemperaturen er på omkring 32grader) men ikke engang vores gæstetoilet på 4m4 bliver efter 14 dage varmet op til 22 grader, det kommer kun op på max 20,5 - Og ikke nok med det, hen over et døgns tid er alle 4 radiatorer i stueetagen blevt "iskolde" - dem på førstesalen fungere umiddelbart stadigvæk som de skal, men hvorfor filen er dem i stue blevet kolde?
Jeg har luftet alt ud, og gjort det efter "foreskrifterne" dog både med pumpen slukket og med den kørende, og der kommer intet luft ud af hverken radiatorer på 1 salen, i stuen eller gulvvarmen.

Nu slukkede jeg så for gulvvarmen i går eftermiddags, og der gik ikke lang tid før der kom varme i radiatorene i stueetagen igen - Så er der et eller andet pumpe noget der er instillet forkert? Det viker lidt somom gulvvarme pumpen "tager" for meget vand så radiatorene ikke får noget, men hvorfor er der så varme i dem på 1. salen ? Jeg godt forvirret må jeg sige.. Nogle gode råd??

Som skrevet synes jeg heller ikke gulvvarmen virkede helt ordentligt, men jeg har dog ikke prøvet at slukke for radiatorene og se om gulvvarmen virker ordenligt, ligesom jeg har gjort det omvendt.

Jeg har 30kw pillerfyr, og varmer cirka 350m2 op.
Gulvvarmestyringen er wavin AHC9000.
Trykket står på 1,8-1,9 bar.

Mvh. Kean
Vedhæftede filer
Udklip.JPG


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Gulvvarme og radiator problemer

Indlæg af BWJ » 11 nov 2016 23:09

Det kræver nok billeder af dit set up, så man kan se hvor gulvarmen er skåret ind på systemet, men et er sikkert, der er lavet en fejl.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Gulvvarme og radiator problemer

Indlæg af Tom_AT » 12 nov 2016 08:41

Du kan jo altid prøve at skrue op for cirkulationspumpen.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Gulvvarme og radiator problemer

Indlæg af JFinderup » 12 nov 2016 13:27

Hvor går returen fra gulvarme kredsen hen? Er der en shunt hen over de 2 manifoler? Det tyder på at gulvvarmekredsen snupper alt varmen? Er der ingen mulighed for at justere flow ind i de enkelte gulvkredse? du kan risikere at alt varme/flow smutter den nemmeste vej dvs. kun i en kreds.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Gulvvarme og radiator problemer

Indlæg af thy » 12 nov 2016 14:06

kean skrev:Hej i forum

Jeg fik i sommers udskiftet de gamle gulvvarmerør som var lavet i jernrør (ikke kobber) - de blev udskiftet til pex rør. Det gamle gulvvarme system kørte samme med radiatorsystemet, altså på samme strenge, og fungerede ved at dreje på en termostat (som til en radiatore) nede ved gulvet - Med det nye er det blevet lavet "rigtigt" med separat pumpe til gulvvarme, og er magen til vedhæftede billede.

Problemet er så at jeg startede i år med at tænde for radiatorene og de blev fint varme både i stueetagen og på 1. salen. Efter en uges tid tænder jeg for gulvvarmen, og efter en uges tid igen synes jeg ikke rigtigt det fungere, gulvet bliver da lidt lunt. De tråsløse termostater er sat til en rumtemperatur på 22grader, (fremløbstemperaturen er på omkring 32grader) men ikke engang vores gæstetoilet på 4m4 bliver efter 14 dage varmet op til 22 grader, det kommer kun op på max 20,5 - Og ikke nok med det, hen over et døgns tid er alle 4 radiatorer i stueetagen blevt "iskolde" - dem på førstesalen fungere umiddelbart stadigvæk som de skal, men hvorfor filen er dem i stue blevet kolde?
Jeg har luftet alt ud, og gjort det efter "foreskrifterne" dog både med pumpen slukket og med den kørende, og der kommer intet luft ud af hverken radiatorer på 1 salen, i stuen eller gulvvarmen.

Nu slukkede jeg så for gulvvarmen i går eftermiddags, og der gik ikke lang tid før der kom varme i radiatorene i stueetagen igen - Så er der et eller andet pumpe noget der er instillet forkert? Det viker lidt somom gulvvarme pumpen "tager" for meget vand så radiatorene ikke får noget, men hvorfor er der så varme i dem på 1. salen ? Jeg godt forvirret må jeg sige.. Nogle gode råd??

Som skrevet synes jeg heller ikke gulvvarmen virkede helt ordentligt, men jeg har dog ikke prøvet at slukke for radiatorene og se om gulvvarmen virker ordenligt, ligesom jeg har gjort det omvendt.

Jeg har 30kw pillerfyr, og varmer cirka 350m2 op.
Gulvvarmestyringen er wavin AHC9000.
Trykket står på 1,8-1,9 bar.

Mvh. Kean
den fremløbstemp på 32 tror jeg ikke er nok,prøv at hæve den ca 5 grader og så giv det 24 timer, tjæk så om det har hjulpet..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Besvar