Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tappe vandet af - hvordan?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Tappe vandet af - hvordan?

Indlæg af neonus » 26 feb 2008 20:59

Hej.

Jeg er igang med at renovere min stue. I den forbindelse skal jeg have et par radiatorer pillet ned.
Til sommer skal jeg have hele varmeinstallationen udskiftet da det er et 1 strengs system, men ind til da skal systemet køre videre.

Jeg har forsøgt at tappe alt vand af ude ved fyrets tilslutningsstuds (som sidder som et af de laveste punkter i anlægget. Derefter har jeg forsøgt at åbne alle udluftningsnipler på radiatorerne.

Men så snart jeg begynder at skille rørene ad kommer der en konstant strøm af vand. Ikke en stråle, men det løber - og det bliver ved. Igår forsøgte jeg om jeg ikke kunne vente til anlægget var tomt, men der gik evigheder - og ca 20 liter vand. Derefter opgav jeg, samlede anlægget igen og fyldte and på så vi atter kunne få varme.

Er der nogle specielle tricks til at tappe vandet af? Det er næsten umuligt at få noget under radiatorerne da de sidder helt nede ved gulvet. Kan man presse vandet ud med trykluft?


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Tappe vandet af - hvordan?

Indlæg af søren ø » 26 feb 2008 21:09

Det tager lang tid at tappe vand af et anlæg. Du har for så vidt gjort det rigtigt, men du bliver nød til at have tålmodighed. Når du har åbnet luftskruerne venter du til du ikke mener der er mere vand på anlægget, så prøver du at løsne unionen på din radiator der sidder øverst, så får den mere luft og kan presse mere vand ud. Start med den radiator der er længst væk og som skal pilles ned. Der vil altid være en lille sjat vand tilbage i radiatoren, og det er som regel kulsort, så det gælder om at vippe radiatoren lidt bagover når i bærer den ud, så undgår i det største svineri.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Kasperkk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19 jan 2008 23:06

Re: Tappe vandet af - hvordan?

Indlæg af Kasperkk » 26 feb 2008 22:02

søren ø skrev:Det tager lang tid at tappe vand af et anlæg. Du har for så vidt gjort det rigtigt, men du bliver nød til at have tålmodighed. Når du har åbnet luftskruerne venter du til du ikke mener der er mere vand på anlægget, så prøver du at løsne unionen på din radiator der sidder øverst, så får den mere luft og kan presse mere vand ud. Start med den radiator der er længst væk og som skal pilles ned. Der vil altid være en lille sjat vand tilbage i radiatoren, og det er som regel kulsort, så det gælder om at vippe radiatoren lidt bagover når i bærer den ud, så undgår i det største svineri.

Jeps lyt til mandens ord. Det er gulkorn. Det sorte vand fra vameanlægget kan lave pletter der ikke umiddelbart er til at fjerne igen, så pas endelig på. Jeg HAR pletter på mit ubehandlede fyrtræsgulv :-(

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Tappe vandet af - hvordan?

Indlæg af Falck » 26 feb 2008 23:45

Kasperkk skrev:
Jeps lyt til mandens ord. Det er gulkorn. Det sorte vand fra vameanlægget kan lave pletter der ikke umiddelbart er til at fjerne igen, så pas endelig på. Jeg HAR pletter på mit ubehandlede fyrtræsgulv :-(
Og husk lige at åbne dene ventiler også, ellers er det kun returen du får tømt :great:
Husk altid en lille spand (eller en stor) da der altid vil stå noget i rørene når du skiller dem ad. Og ikke nok med at ser ud af h.. til, det lugter ligesådan...
God arbejdslyst..
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Besvar