Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skorstensfejning og muligheder

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Kosmic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 26 dec 2014 18:13
Mit fyr: MGM15 Comfort
Areal: 300+
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Donslund
Givet likes: 25 gange
Modtaget likes: 10 gange

Skorstensfejning og muligheder

Indlæg af Kosmic » 27 okt 2016 21:32

Os med fyr af forskellig art skal have skorstenen fejet mindst en gang om året, det kræver loven.

For nylig faldt der en dom fordi en skorstensfejer ikke havde sikret sig og sine tilstrækkeligt ifølge Arbejdstilsynet:
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-10-1 ... -paa-taget

Det kan jo nemt få en drastisk betydning for os kunder, da det kan betyde væsentlige prisstigninger, da skorstensfejeren måske skal investere i dyrt udstyr for at imødegå dommen.

Så er det jeg tænker; Regelsættet for skorstensfejning er nok formuleret så det dækker selv de dårligste afbrændingsforhold. Visse afbrændingsforhold kan resultere i skorstensbrande, og det er netop en vigtig at forhindre v.h.a. skorstensfejeren besøg.
Til gengæld har for eksempel pillefyr udviklet sig gevaldigt i det sidste årti eller to, og med moderne styring brænder de så rent at man end ikke kan se røgen. Mon ikke det betyder at de soder mindre og at den sod der trods alt sætter sig er rimelig nem at børste af skorstensrøret? Vi kender det fra MGM Comfort med håndtaget, som skal motioneres nogle gange hver uge.

Jeg mindes fra gamle dage at have set en installation ovenpå skorstenen, hvor der sad en kost med et lod og et spil. Med visse intervaller kunne spillet køres ud og ind (op og ned), så kosten fejede skorstenen indeni.
Er det ikke på tide at genopfinde sådan en? Så slipper skorstensfejeren for at sætte liv og lemmer på spil, og Arbejdstilsynet sikrer sig at de får en plads i arbejdsløshedskøen (ja - den var sarkastisk!)

Man kunne tilføje nogle krav til automatkosten, såsom hyppighed, sammenkobling med fyret og følere i skorstenen, som skal kunne styre dit og dat, altsammen skrevet ind i regelsættet om skorstensfejning.

Hvad siger I?


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Skorstensfejning og muligheder

Indlæg af MichaelK » 28 okt 2016 14:54

Dit forslag vil kræve en lovændring, der skal komme fra Christiansborg.
Når man så ved, hvordan de arbejder, så har det nok lange udsigter?

Samtidigt, så det det meste lovgivning jo cleares med EU tosserne, så
derfor er udsigterne helt sikkert endnu længere end det.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Kosmic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 26 dec 2014 18:13
Mit fyr: MGM15 Comfort
Areal: 300+
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Donslund
Givet likes: 25 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Skorstensfejning og muligheder

Indlæg af Kosmic » 29 okt 2016 22:54

Javist vil det kræve en lovændring, men det skrev jeg jo også.
Mit udgangspunkt i denne (og mange andre) diskussioner er at loven skal ændres, Mit ende- eller stoppunkt er IKKE at give op ved "jamen så skal loven ændres, så giv op".
Der bliver dagligt fabrikeret love og regler på paller derovre på borgen hver dag godt hjulpet på vej at EU-mastodonten. Derfor opfordrer jeg til at tage mit forslag med i produktionen og ændre på reglerne. Faktisk mener jeg at landets bestand af helikoptere og hurtige chauffører med hurtige biler for lidt siden burde hente landets politikere ind til borgen indenfor en time fra lige nu af. Derpå skulle loven laves om, vedtages og implementeres hvorefter de kan tage hjem go se den sene TV-avis!!!
Med andre ord KOM SÅ I GANG!!!

ReneJ
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 14 nov 2012 18:27
Mit fyr: Scotte 10kw
Areal: 120
Brændsel: Piller og brænde i stuen:-)
Årligt forbrug: 3,5
Geografisk sted: 3200 Helsinge
Givet likes: 1 gang

Re: Skorstensfejning og muligheder

Indlæg af ReneJ » 18 nov 2016 22:04

Hej....
Nu er problemet heller ikke større end at de fleste skorstene sagtens kan fejes fra bunden af, ellers er det tit også muligt at montere en renselem på 1.sal/loft☺


Besvar