Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Utæt kedel - BlackStar 10 kW

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Ulca01
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 aug 2016 08:42

Utæt kedel - BlackStar 10 kW

Indlæg af Ulca01 » 18 aug 2016 08:58

Jeg har et 4 - 6 år gammelt pillefyr (har ikke præcis årgang, den sidste ejer af huset har ikke efterladt kvittering/faktura), som er blevet utæt. Det er ikke meget utæt, tror jeg, men en til to gange om måneden skal jeg fylde vand på for at holde omkring de 2 bars tryk, det har en tendens til falde til 1,5 - 1,6 bar. Jeg kan se og mærke og mærke at asken er fugtig i enden af askeskuffen ved røgpladerne.

Findes der nogen mulighed for at lappe/tætne kedlen, eller bør jeg overveje en udskiftning inden for en årerække?

Det skal lige bemærkes, at anlægget ikke er udstyret med en shunt, hvilket ellers skulle være en fordel eller et krav, og at jeg har fået fortalt at det har kunnet medføre en tæring i kedlen; navnlig når det som en BlackStar er en pladejernskedel. Den sidste ejer fortalte, at man havde spurgt om der burde monteres en shunt allerede da fyret blev sat op, men det hævdede montøren ikke var nødvendigt og en "unødig ekstra udgift".


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Utæt kedel - BlackStar 10 kW

Indlæg af pille bruger » 18 aug 2016 09:25

Ulca01 skrev:Jeg har et 4 - 6 år gammelt pillefyr (har ikke præcis årgang, den sidste ejer af huset har ikke efterladt kvittering/faktura), som er blevet utæt. Det er ikke meget utæt, tror jeg, men en til to gange om måneden skal jeg fylde vand på for at holde omkring de 2 bars tryk, det har en tendens til falde til 1,5 - 1,6 bar. Jeg kan se og mærke og mærke at asken er fugtig i enden af askeskuffen ved røgpladerne.

Findes der nogen mulighed for at lappe/tætne kedlen, eller bør jeg overveje en udskiftning inden for en årerække?

Det skal lige bemærkes, at anlægget ikke er udstyret med en shunt, hvilket ellers skulle være en fordel eller et krav, og at jeg har fået fortalt at det har kunnet medføre en tæring i kedlen; navnlig når det som en BlackStar er en pladejernskedel. Den sidste ejer fortalte, at man havde spurgt om der burde monteres en shunt allerede da fyret blev sat op, men det hævdede montøren ikke var nødvendigt og en "unødig ekstra udgift".
Du bør få en fagmand ud og kigge på det, inden det er for sent.
Måske kan problemet afhjælpes.
Lækagen kunne jo være et andet sted i systemet, og kondensen i kedlen kunne være forkerte indstillinger.
Shunt er et krav på BlackStar kedlerne.

Er din kedeltemperatur høj nok ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Ulca01
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 aug 2016 08:42

Re: Utæt kedel - BlackStar 10 kW

Indlæg af Ulca01 » 18 aug 2016 09:43

pille bruger skrev:Du bør få en fagmand ud og kigge på det, inden det er for sent.
Måske kan problemet afhjælpes.
Lækagen kunne jo være et andet sted i systemet, og kondensen i kedlen kunne være forkerte indstillinger.
Shunt er et krav på BlackStar kedlerne.

Er din kedeltemperatur høj nok ?
Kedeltemperaturen ligger i snit på ca 70° +/- 5°, men har været nede omkring de 40° - 50° når gløderør har svigtet eller fotocellen har været beskidt, og problemet ikke er blevet afhjulpet med det samme.
Fyret skulle efter sigende have kørt uden andre problemer end at gløderør først har været skiftet når det var "brændt af" og at fotocellen har været det sidste som blev kontrolleret når der var problemer. Så jeg tvivler på at det er indstillinger den er gal med.

Resten af anlægget er, bortset fra cirkulationspumpen, fra en større ombygning i 1960erne, og utætheden er først opstået indenfor det sidste års tid.

Men jeg prøver at kontakte den lokale forhandler og få tjekket fyret.


Besvar