Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brændekedel, Pillefyr og akku tank - Vejledning søges.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
amavin
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12 aug 2016 01:40

Brændekedel, Pillefyr og akku tank - Vejledning søges.

Indlæg af amavin » 12 aug 2016 02:00

Hej

Jeg har i noget tid samlet guldkorn her fra siden, men har lige en håndfuld spørgsmål som jeg håber at nogle af de kloge hoveder her på siden gider hjælpe med at svare på! icon_cheesygrin.gif

Vi har en gammel salamander fastbrændsel kedel, samt et tasso oliefyr som vidst er ved at være på tide at få skiftet til noget mere moderne.
Vi fyrer udelukkende med træ (oliefyret er ikke brugt i 5+ år), primært affalds træ (ovntørret træ, paller, bræddestumper, mm.). Det vil derfor nok være mest passende at få et brændefyr samt et pillefyr til de dage man ikke gider lave noget.
Huset er på 250m2 og er vel middel-dårligt isoleret. Jeg vil estimere varmeforbruget til at ligge på ca. 25.000 kWh.

1. Orlan eller Atmos? Det lader til at de fleste har valgt Atmos her på forummet, men hvad er forskellene på de 2 kedler? Umiddelbart kunne jeg ikke finde andet end undertryk vs. overtryk og at Atmos måske har lidt simplere styring. Er der noget andet man skal vide?

2. Hvad er levetiden på sådan en kedel? Hvor mange år skal man forvente at pladejernet i sådan en kedel holder, hvis man behandler det ordentligt (ladeventil)? Hvad med dyse stenen? Så nogle oplæg om at de lidt ofte gik i stykker, eller er det bare sort uheld? :)

3. Jeg har tegnet lidt i paint, så min umiddelbare plan for rørføringen ser således ud: http://i.imgur.com/sLpako7.png
Det er med 2 tanke i parallel, men det bliver muligvis bare én 2000L i stedet.
Som man kan se på tegningen er der rent fysisk en væg mellem fyret og akku tankene. Jeg overvejede at stille pillefyret i samme rum som tankene (det er her fremløbet til huset er), men man må vel ikke have et fyr stående i det rum man opbevarer brændsel, må man?

4. Den nuværende ekspansionsbeholder har 3 rør forbundet, men jeg kan ikke se meget af rørføringen uden at fjerne isolering. Jeg går ud fra at de 2 ekstra rør er der, fordi der går en varmekreds til beholderen. Umiddelbart ser det ud til at den er forbundet som det fremgår af min tegning, lyder det sandsynligt?

5. Kan pumpen ved pillefyret godt køre og pumpe vand i gennem den anden pumpe, hvis pumpe nr. 2 er slukket? Ellers ved jeg ikke lige hvordan jeg skal klare at holde fri forbindelse til ekspansion for både brænde og pillefyret, hvis pille fremløb skal over på den anden side. (Pumpe nr. 2 kunne selvfølgelig også køre, men det er jo spild af strøm! ;) )

6. Shunt kredsen på fremløbet fra tankene er tyvstjålet fra et oplæg herinde, men som jeg ser det på min tegning, hvad skulle så forhindre pumpen i altid bare pumpe igennem kontraventilen og dermed aldrig hente nyt varmt vand fra tankene?

7. Der var noget snak om at et større lodret rør uden for tanken som returen fra huset skulle løbe ind i, så vandet naturligt kunne finde dets rette massefylde niveau, kunne hjælpe med lagdelingen. Er det ”nødvendigt”?


Nogen kommentarer? Ser det funktionelt og ikke mindst lovligt ud? :)


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Brændekedel, Pillefyr og akku tank - Vejledning søges.

Indlæg af John Skov Jensen » 12 aug 2016 10:43

Hvis i vil fyre med affaldstræ må fyrkammer volumen være det vigtigste parameter da den type træ ikke indeholder så meget energi pr. Rumenhed sammenlignet med f.eks. bøgekævler.

Disse tre har fine store fyrkamre
Orlan 40kw rummer 185l
Atmos 40kw rummer 170l
Atmos 50kw rummer 210l

Rengøring og betjening er ganske ens på orlan og atmos. Største forskel er at orlan bruger en røggasblæser, hvor atmos bruger en røggassuger

Der er i udgangspunktet ingen kedler der er vilde med rødglødende søm og skruer, da det er hård ved den keramiske dyse.

Da alle 3 af ovennævnte kedler er repræsenteret herinde er der jo mulighed for at komme ud og se dem i drift inden i beslutter jer for at købe

amavin
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12 aug 2016 01:40

Re: Brændekedel, Pillefyr og akku tank - Vejledning søges.

Indlæg af amavin » 12 aug 2016 16:55

Tak for indlæg.
Jeg har lige målt vores nuværende salamander kedel til at være ca. 120L, så jeg tænker at en kedel på samme størrelse burde vel at være rigeligt, når man husker på at man får over 50% mere udnyttelse af brændet i den nye kedel! :) Man kan vel også pakke træet meget tættere i en gasogen kedel end en salamander, hvor man skal sørge for nogenlunde forbrænding? Den nuværende kedel varmer huset på 2-3 fyldninger.

Ja, slid fra søm og andre stumper er også lidt en bekymring. Holdbarheden er nok den primære grund til at den gamle (min far), som jeg installere fyret for, hælder mest til at beholde den gamle kedel og så bare få akku tank og pillefyr for ekstra komfort. Som han siger: "Så'n en salamander kedel ved man sku' hva' er, den går aldrig i stykker!". Jeg synes bare at det er et helvedes svinderi at brænde så meget træ af i en kedel som kun udnytter 30-50% af energien! :shock:

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Brændekedel, Pillefyr og akku tank - Vejledning søges.

Indlæg af John Skov Jensen » 12 aug 2016 18:32

amavin skrev:Tak for indlæg.
Jeg har lige målt vores nuværende salamander kedel til at være ca. 120L, så jeg tænker at en kedel på samme størrelse burde vel at være rigeligt, når man husker på at man får over 50% mere udnyttelse af brændet i den nye kedel! :) Man kan vel også pakke træet meget tættere i en gasogen kedel end en salamander, hvor man skal sørge for nogenlunde forbrænding? Den nuværende kedel varmer huset på 2-3 fyldninger.

Ja, slid fra søm og andre stumper er også lidt en bekymring. Holdbarheden er nok den primære grund til at den gamle (min far), som jeg installere fyret for, hælder mest til at beholde den gamle kedel og så bare få akku tank og pillefyr for ekstra komfort. Som han siger: "Så'n en salamander kedel ved man sku' hva' er, den går aldrig i stykker!". Jeg synes bare at det er et helvedes svinderi at brænde så meget træ af i en kedel som kun udnytter 30-50% af energien! :shock:
Så kan både Orlan 25 og Atmos dc25gd være interessante for dig.
De rummer begge ca 125l i brændkammeret.
Der er forholdsvis stor prisforskel, atmos kedlen er ca 6k dyre end orlan kedlen

amavin
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12 aug 2016 01:40

Re: Brændekedel, Pillefyr og akku tank - Vejledning søges.

Indlæg af amavin » 12 aug 2016 20:09

Ja der er godt nok en ikke uvæsentlig prisforskel på de 2. Det bliver nok en Orlan 25 så, den ser også ud til at have lidt billigere reservedele.

Hvad siger du til det "diagram" jeg har tegnet over rørføringen? Må jeg sætte ekspansionen så langt fra kedlens fremløb? Er måske lidt træls at ikke kunne have nogle kugleventiler på hele den strækning, men det går nok.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Brændekedel, Pillefyr og akku tank - Vejledning søges.

Indlæg af John Skov Jensen » 12 aug 2016 20:26

Brændekedlen skal også have et direkte rør der giver forbindelse til ekspansionsbeholderen. Du må gerne sætte haner på, blot håndtagene er fjernet så man ikke uforvarende kan komme til at lukke for dem.

amavin
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12 aug 2016 01:40

Re: Brændekedel, Pillefyr og akku tank - Vejledning søges.

Indlæg af amavin » 12 aug 2016 21:04

Billede
Sådan?
Hvis jeg ikke sætter den kontra ventil ind risikere jeg vel at vandet cirkulere igennem det rør til ekspansion? Men der er vel heller ikke noget i vejen for en kontra ventil, så længe den vender rigtigt. icon_cheesygrin.gif

Puha jeg får noget at se til hvis jeg skal have det her forbundet uden at have rør på kryds og tværs! :shock:

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Brændekedel, Pillefyr og akku tank - Vejledning søges.

Indlæg af John Skov Jensen » 13 aug 2016 06:52

amavin skrev:Billede
Sådan?
Hvis jeg ikke sætter den kontra ventil ind risikere jeg vel at vandet cirkulere igennem det rør til ekspansion? Men der er vel heller ikke noget i vejen for en kontra ventil, så længe den vender rigtigt. icon_cheesygrin.gif

Puha jeg får noget at se til hvis jeg skal have det her forbundet uden at have rør på kryds og tværs! :shock:
Sådan en kontraventil vil jeg mene ikke er lovlig.
Men det "rørkryds" der nu er tegnet lige under kontraventilen, det skal bare laves om så der ikke er forbindelse mellem det lodrette og vandrette rør, det er kun nødvendigt at de to kedler har uhindret forbindelse til ekspansionen, midt ude i anlægget er det ikke nødvendigt.

amavin
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12 aug 2016 01:40

Re: Brændekedel, Pillefyr og akku tank - Vejledning søges.

Indlæg af amavin » 14 aug 2016 05:32

Hm nej, når jeg tænker mere over det kan jeg godt se at kontraventil på ekspansion ikke er smart. Går udfra at vandet aldrig vil komme ned igen når det først er kommet op :oops:

Nu blev det da noget simplere, da vi har besluttet os for at pillefyret skal være en pellux. Den kræver åbenbart ikke nogen kedelshunt, så kan jeg spare en pumpe.

Jeg fandt lidt inspiration i én af Ernsts mange diagrammer, hvilket viser at jeg åbenbart bare kan sætte ekspansionen på tanken. Så får jeg vel også den gevinst at varmekredsen bliver overflødig, da varmen burde at stige op i beholderen af sig selv.

Så kom det til at se således ud:
Billede

Ernsts diagram:
Billede

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Brændekedel, Pillefyr og akku tank - Vejledning søges.

Indlæg af John Skov Jensen » 14 aug 2016 07:00

amavin skrev:Hm nej, når jeg tænker mere over det kan jeg godt se at kontraventil på ekspansion ikke er smart. Går udfra at vandet aldrig vil komme ned igen når det først er kommet op :oops:

Nu blev det da noget simplere, da vi har besluttet os for at pillefyret skal være en pellux. Den kræver åbenbart ikke nogen kedelshunt, så kan jeg spare en pumpe.

Jeg fandt lidt inspiration i én af Ernsts mange diagrammer, hvilket viser at jeg åbenbart bare kan sætte ekspansionen på tanken. Så får jeg vel også den gevinst at varmekredsen bliver overflødig, da varmen burde at stige op i beholderen af sig selv.

Så kom det til at se således ud:
Billede

Ernsts diagram:
Billede
Ja det ser fint og simpelt ud nu.
Det eneste tegningen ikke viser, er om fremløbet fra pillefyr til ekspansion kan blive jævnt stigende i virkeligheden, dvs vandret eller stigende rørføring. Kan den det, er der ikke umiddelbart noget galt med din tegning.
Du har ikke tegnet din vvb på, hvor vil du tilslutte den?


Besvar