Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

uisoleret 500l aku-tank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: uisoleret 500l aku-tank

Indlæg af PellX21 » 13 feb 2016 18:44

ja de cirka 3000 kwh i overskuds-el skal jo helst give en besparelse på pillerne, min gamle støbejernskedel kan fint tåle en lunken retur. Det du beskriver til sidst kunne vel også opnås med en elpatron i toppen af buffer og så en gennemstrømningsveksler til varmt brugsvand?

jeg har lige sat en 500 buffertank op - men dog ikke sluttet den til noget endnu. Din svigersøns pillefyr har sikkert modulation, det har min pellx jo ikke - så den må modulere igennem bufferen? Jeg ved ikke om man kan sige det sådan?


xkfc

Re: uisoleret 500l aku-tank

Indlæg af xkfc » 14 feb 2016 12:10

En elpatron er en skidt måde at bruge energien på.. du får brugt dine 3000kWt og hvis vi bare ser matematisk på det så sparer du ca. 650kg piller, men du sætter jo til på at have en akkutank, så hvad mon den reelle besparelse er?

Hvis du derimod har mulighed for at montere en luft til luft varmepumpe får du jo op til 12000kWt ud af energien, en besparelse på ca. 2600kg piller.

xkfc

Re: uisoleret 500l aku-tank

Indlæg af xkfc » 14 feb 2016 12:33

Er det overhovedet økonomisk forsvarligt at udnytte de 3000kWh ? Det er jo et regnestykke der skal laves og det kan kun gøres ud fra dine egne tal. Men..
Jeg køber billige piller, så min energipris ender omkring 31-32øre pr kWt, hvis jeg så kunne sælge strømmen til elværket for 60øre ville jeg jo næsten kunne købe 2kWt for hver jeg sælger. Det er da en god fidus.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: uisoleret 500l aku-tank

Indlæg af PellX21 » 14 feb 2016 13:22

problemet er de nye regler på området, det hele er blevet så usikkert - hvis jeg forstår mine tal ret så får jeg kun 27 øre pr. kw. Men du har da helt ret, det skal jo heller ikke blive flueknepperi - mit varmesystem fungerer jo ganske udmærket. Og jeg kender godt min egen begrænsning her - jeg har det med at stirre mig blind på noget, og så skal det bare være sådan.... - og det er næsten blevet værre med alderen :D

Men det der satte det hele i gang var at den gamle metrocombi er slidt, den skal skiftes snarest - så den udgift ligger og venter. Jeg gav 800kr for den 500l buffertank jeg har fået moslet ind i hjørnet - så det er udgifterne indtil videre. Jeg har en god kammerat som er pensioneret vvs mand, og han har lovet at vejlede mig gennem processen, så jeg tør godt selv binde af med det.

De to store udgifter jeg lige kan få øje på er noget til brugsvandet og en elpatron i buffertanken. Pelles forslag er interessant, da det er ret billigt, og virker ukompliceret at installere. Som det er nu er fyret helt slukket i 12-15 uger, med den nye løsning kunne jeg måske øge det til 16-20 uger - det er jo ikke den store forskel, men dog alligevel lidt.

udover det, så er jeg blevet nysgerrig på om jeg vil kunne spare lidt i træpiller henover året - ved at bruge færre tændinger op mod en velisoleret buffertank og gulvvarmeshunt til den tunge gulvarme på den anden side af aku-tanken. Det ville jo heller ikke gøre noget, hvis der røg en 300-400kg på den konto. Jeg har en føler til aku-tanken liggende, som jeg fik med i købet af Pellx 21P brænderen.

Og så er der den med de billige piller.... jeg skifter nødigt pillemærke, da jeg frygter at fremprovokere svagheden ved Pellx'en - puftændingerne. Jeg er snart færdige med nogle billige træpiller, jeg tog en chance med - og det gør jeg ikke igen.

For mig er der TPI-supreme, Barlineks 6mm, Greeni og V-Lux - de har ikke svigtet :)


Besvar