Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af Ernst Drastrup » 12 feb 2008 18:25

Hej
Undertegnede har læst om dit problem og set foto af "den gule dims".
Som gammel pensioneret v.v.sser, ser jeg mindst to fejl i dit varmeanlæg.
Din halmkedel står i et udhus, hvorfra rørene går nede i jorden ind til beboelsen, hvor de er tilkoblet en oliekedel som har indbygget v.v.beholder, og videre op til ekspansionsbeholderen, som sidder oppe på loftet.
Ifølge regelmentet skal ekspansionsledningen føres direkte jævnt stigende op til en "åben" ekspasionensbeholderen, den må ingen steder "dykke" nedad på vej der op.
Og så vil jeg skyde på, at din cirkulationspumpe sidder på returen på vej hjem til halmkedlen. Det må den ikke. Den skal sidde på fremløbet, så den har det hvilende vandtryk på sugesiden, efter ekspansionsledningen.
Der sker sandsynligvis dette, når du tænder op, og vandet bliver varm, så udvider det sig, og noget af det løber ud af den åbne eks.beholders overløbsrør. (det ser du på vandsøjlemåleren) den er faldet ned til 2, skriver du.

Når ilden er gået ud "krymper" vandet igen, og nu mangler anlægget det vand, som er løbet ud, og der trænger luft ind, som pumpen blander op i vandet, og noget af anlægget vil ikke blive varm.

Din ekspansionsbeholder er alt for lille, (og især) hvis du har en akkumuleringatank tilsluttet din kedel, så skal det mindst være en 80 liter. (Vandet udvider sig 4%.)

Hvis du sender mig lidt oplysninger om dit anlæg, så skal jeg tegne et principdiagram til dig ganske gratis.

Den gule "dims" som du har taget et foto af, det er en kontraventil, som skal være der.
Den har til opgave, at blande lidt returvand ind i fremløbet, så du får en mere tilpas lun fremløbstemperatur til dit gulvvarme.
Så det er slet ikke sikkert, at dit anlæg er utæt. Det er bare skruet forkert sammen.
Min email adresse er.
mailernst@mail.dk.
Se venligst min hjemmeside http://solvarmeeksperten.blog.com/
og http://claus-solvarmediagrammer.blogspot.com/
Med venlig hilsen
Ernst Drastrup.
Første smed med solvarme i Danmark.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af thy » 12 feb 2008 18:52

Super godt svar :)
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Henrik M.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 14 jun 2007 22:33
Mit fyr: Twinheat Cpi12
Areal: 220
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: Djursland

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af Henrik M. » 12 feb 2008 20:15

Tak for det udførlige svar, Ernst.

Halmfyret står godt nok udenfor, men rørene går ikke ned i jorden, men føres i ca. 2-2,5 meters højde over i en staldbygning hvor der sidder en åben ekspansionsbeholder, hvorefter det føres videre over i stuehuset og så ned i oliekedlen.

Så vidt jeg ved sidder cirkulationspumpen på fremløbet.

Mht til vandets udviddelse, kan det selvfølgelig være forklaringen; det har vi også tænkt på.

Han har skiftet kontraventilen, men uden effekt.

Situationen er nu den, at der er varme på radiatorerne så længe gulvvarmen er slukket.
Så snart gulvarmen tændes, forsvinder varmen fra radiatorerne, og gulvvarmen bliver aldrig rigtig varmt.

Hvad nu? Nogle input/ forslag?

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af søren ø » 12 feb 2008 21:24

Hvad har du af pumper til at få varmen rundt i systemet, og hvad står de på.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af thy » 12 feb 2008 22:11

Hej igen, og tak for hurtig respons.
Har du en stor akkumuleringstank tilkoblet kedlen, (hvor stor er den?) Hvor stor er din ekspansionsbeholder. Har du to af dem, hvoraf den ene sidder ude over kedlen og den anden inde på loftet?? Er der automatiske luftudladere, der hvor rørene går lodret ned til oliefyret, for der kan nemt samle sig luft der oppe, lige før rørene går nedad.??
Vand er doven (præsis lige som menneskerne). Det vil løbe den nemmeste vej.
Så når du starter gulvvarmen, (gør du det ved at starte pumpen)? eller ved at åbne for termostaten?? Det ser ud som om, vandet hellere vil løbe gennem gulvvarmen, end gennem radiatorerne. Er det hvad du mener??
Når ikke gulvvarmen bliver ret varm, så skal du prøve åbne lidt mere for den termostat du har tegnet med en gul firkant på dit sparsomme diagram.
Når du åbner mere for denne termostat, så lukker den mere returvand hjem til fyret, og derved kommer der tilsvarende mere "varm" fremløbsvand ind til pumpen.

Hvordan er din oliekedel forbundet.? Har den sin egen shunt og cirkulationspumpe?
Jeg går ud fra, at oliekedlen er tilsluttet fordi den har en indbygget v.v.beholder, og det er derfra I får det varme vand. Så halmfyret "slæber" oliekedlen med altid.
Hvordan står shunten på oliekedlen. Hvis der er en sådan, så skal den være åbnet helt op. Men hvis I har en gammel v.v.beholder liggende oppe på loftet i beboelsen, så er ventilen på dennes fremløb,(eller retur) åbnet for meget, den skal bare lige være åbnet en lille bitte smule, ellers kan det være den der "stjæler" drivtrykket fra pumpen, så vandet ikke gider at blive trykket ud i radiatorene.

Der kan være rigtig mange faldgruber i sådan et anlæg.
Men kig lige efter en ekstra gang, at pumpen godt nok sidder på fremløbet ude på halmfyret. (Den skal sidde på det varmeste rør) der er tilsluttet kedlen, og det kommer som regel ud af toppen af kedlen. Returen (den koldeste) går som regel hjem i kedlen nede i bunden.

Jo flere oplysninger jeg får, jo nemmere kan jeg pejle mig ind på fejlen.
Med venlig hilsen
Ernst Drastrup.
Første smed med solvarme i Danmark.
mailernst@mail.dk

blev vist ved en fejl sendt til min pb...så jeg lægger den her
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Henrik M.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 14 jun 2007 22:33
Mit fyr: Twinheat Cpi12
Areal: 220
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: Djursland

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af Henrik M. » 12 feb 2008 22:37

Af pumper sidder der 2 (Cirkulation/ gulvvarme) maks. 3 år gamle cirkulationspumper. De står normalt på 1. En af de VVSer som har forsøgt at løse problemet, har sat den op på 3 og sikftet hoved cirkultionspumpen til en større model - men uden effekt.

Jeg har lige været inde ved svigerfar iaften og har følgende tillægsinformation.
Radiatorerne er begyndet at fungere efter at han har slukket gulvvarme cirkulationspumpen! Også selvom han ikke lukker af for gulvvarme kredsen. Så snart han tænder for gulvvarme cirkulationen forsvinder varmen fra radiatorerne og systemet tager luft ind.
Kan det være pumpen som tager luft ind, eller tyder det mere på en lækage i gulvvarme slangerne eller eller eller?

At han slukker for gulvarme pumpen, har dog ingen effekt på Vand søjle trykket (2). Ud over den ekspansionsbeholder der sidder ude i staldbygning i 6 metershøjde/ 4 over halmfyret, så sidder der også en åben ekspansionsbeholder på loftet over oliekedlen. Kan den være defekt og være årsag til problemerne? Kan man uanset hvad bare sløjfe den?

Anlægget har fungeret problemfrit siden gulvvamren blev monteret for 3 år siden og frem til december 07. Noget må være defekt, men hvor?

Henrik M.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 14 jun 2007 22:33
Mit fyr: Twinheat Cpi12
Areal: 220
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: Djursland

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af Henrik M. » 12 feb 2008 22:59

Svar/ delsvar på Thys indlæg.

Der er ikke monteret en stor akkumuleringstank så vidt jeg ved.
Ja, Oliekedlen (En Salamander med påmonteret oliebrænder) er altid på slæb.
Ja, der er 2 ekspansionsbeholdere. Ved ikke om der sidder luftudladere.
Gulvvarmen startes ved af starte pumpen. Gulvvarme termostaten står p.t. helt åben. Stod før på 3-4.
Det med shuntventilen ved jeg desværre ikke.

Synes det er kanon med den velvilje, der er til at hjælpe her I dette forum!!!

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af thy » 12 feb 2008 23:02

Ernst Drastrup

havde skrevet det indlæg.. han skal lige lære at finde rundt herinde han ser ud til at vide en hel masse om sammen sætning af fyr
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af Falck » 13 feb 2008 09:47

Hej, Ernst, flot indlæg.
Men jeg er nu ikke enig i din anskuelse af hvor pumpen skal være plaseret. I min læretid, blev vi belært om at pumpen, skulle sidde på returen og pumpe ind i kedlen. Fordelene ved et er at du altid er sikker på at der er væske på pumpen, den tager ikke skade hvis anlæget skulle koge, den suger ikke luft ind hvis nu at ekspantionen skulle løbe tør, med skade af pumpen til følge. Envidere er det, efter min opfattelse, lige gyldigt hvor pumpen er plaseret, da pumpens opgave er at skabe hastighed i den naturlige vandcirkulation. Ekspantionen skal iøvrigt indeholde 6% af det totale vandinhold af anlæget (belært af levi :-)
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

levi

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af levi » 13 feb 2008 11:20

Falck skrev:Hej, Ernst, flot indlæg.
Men jeg er nu ikke enig i din anskuelse af hvor pumpen skal være plaseret. I min læretid, blev vi belært om at pumpen, skulle sidde på returen og pumpe ind i kedlen. Fordelene ved et er at du altid er sikker på at der er væske på pumpen, den tager ikke skade hvis anlæget skulle koge, den suger ikke luft ind hvis nu at ekspantionen skulle løbe tør, med skade af pumpen til følge. Envidere er det, efter min opfattelse, lige gyldigt hvor pumpen er plaseret, da pumpens opgave er at skabe hastighed i den naturlige vandcirkulation. Ekspantionen skal iøvrigt indeholde 6% af det totale vandinhold af anlæget (belært af levi :-)
Så har vi da lært det samme Falck - jeg undres også over påstanden mht. pumpen - da jeg tog Aut. lærte jeg noget helt andet.

Mht. ekspansionen er det HELT korrekt at der fra KEDLEN skal være konstant stigning hele vejen.


Besvar