Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af Ernst Drastrup » 13 feb 2008 22:47

Hej igen.
Der sidder en pumpe ude ved halmfyret. Sidder der også en pumpe inde i beboelsen ved oliekedlen????
Og så er der pumpen for gulvvarmen. (Den skal være der)

Nu vil jeg gerne vide. Er det en akkumuleringstank eller er det en ekspansionsbeholder der sidder ude på loftet over halmkedlen eller er der begge dele.??

Når problemet opstod den 7. Dec. var der da nogen, som havde pillet ved nogen ventiler denne dato???

Der er altid gennemgang i en pumpe, lige meget om den kører eller står stille, så en eventuel utæthed ude i gulvvarmeslangerne kan ikke afsløres denne vej.
Men som en anden har skrevet før, så mærk på varmerørene, følg fremløbet (det varmeste rør).
Hvis der er en utæthed ude i gulvvarmeslangerne, så vil fremløbet være meget varm hen gennem gulvvarmepumpen lige meget om den kører eller er stoppet.

Prøv også at lukke termostaten på gulvvarmen. For som jeg også har skrevet før, så er vand lige så doven som mennesker, det vil løbe den letteste vej, og står denne termostat helt åbent, så snupper den drivtrykket.

Jeg vil gerne vide, hvor stor er lagertanken ude på loftet, er det en gammel olietank på ca. 1200 - 1500 liter ??
hvor stor er ekspansionsbeholderen der ude.?? ca. 80 - 100 liter ??
Er der tre pumper i rø, ups- i enden af hinanden?? Hamlkedel - oliekedel og gulvvarmepumpe.
Er radiatorene i ca. samme højde som gulvvarmen, f.eks i stueetagen. Eller er der kun radiatorer på første salen og så gulvarme i stueetagen??
Har din svigerfar set efter, om Halmkedlen er helt tæt.??
Står ventilen til v.v.beholderen piv åben, så snupper den drivtrykket, og så bliver der for lidt drivtryk til eks. vis gulvvarmen.
Jo mere jeg får at vide om disse ting, jo nemmere kan man pejle sig ind på problemet.
M.v.h.
Ernst Drastrup.
Miehesgade 26 Arden.
Første smed med solvarme i Danmark.
mailernst@mail.dk.
tlf. 9856 1235
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af Falck » 13 feb 2008 23:00

Og så skal vi lige have preciceret det med "der er ingen udluft på eks.beholder".
Vil det sige at der kun kommer overløb ud, uden hævertbryder??
Har ikke læst at der var akkutank på før, men med alt det vand der er i anlæget er så vil udvidelsen jo nemt smide de 80 liter vand ud, som der fyldes på hver dag, og er der ingen hævert bryder, kan der nemt følge noget med i halen.

MEN som jeg har opfordret til efterhånden mange gange, kravl efter varmen.
Forresten, der sidder ikke et eller andet i forbindelse med den accutank, shunt eller ladepakke ol, som evt er gået til??
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af Ernst Drastrup » 14 feb 2008 16:08

Hej "Svigersøn".
Jeg ved jo ikke hvad du hedder.
De sidste dage har jeg skrevet en del til dig, men jeg ved ikke om det er de rigtige steder, jeg har skrevet??.
Har din svigerfar set grundigt efter helt inde i bunden af kedlen, om vandt siver ud der.??

Jeg har fulgt lidt med i hvilken råd du har fået.
f.eks. følg det varme rør (fremløbet).
Bliver fremløbet godt nok varm op til den gamle varmtvandsbeholder, som muligvis ligger oppe på loftet.
(Eller ligger den lige over oliefyrskedlen ude baggangen)??? Der sidder som regel en ventil på enten fremløb eller også på returen, som måske er åbnet alt for meget. Den skal kun være ganske lidt åben, for ellers kan den snuppe al drivtrykket, så der bliver for lidt til resten af anlægget.

Hvordan er fremløbet fra halmkedlen tilkoblet oliekedlen.??
Har v.v.s.manden samlet fremløbene for sig og samlet returene for sig, så må der være en ventil imellem. Er denne ventil fuld åben.?? Hvis ilden i halmkedlen går ud og temperaturen falder, starter oliefyret så automatisk?? Og slæber oliekedlen så halmkedlen med????

Men det er nu nok ikke sammmenkoblingen der er noget galt med, eftersom det har kørt upåklageligt i 3 år.
Jeg tror det snærper henad, at halmkedlen er blevet utæt.
Så tag og undersøg den omhyggeligt (helt inde i bunden ved den lodrette endeplade) Der plejer der at være et ømt punkt. (Og specielt hvis ikke halmkedlen har været varm nok i bunden).

Jeg er ikke ret godt inde i dette her Stoker-Forum, så jeg ved ikke om det er det rigtige sted jeg skriver denne gang.
M.v.h.
Ernst Drastrup.
Første smed med solvarme i Danmark.
Se også hjemmesiden.:http://solvarmeeksperten.blog.com/
og http://claus-solvarmediagrammer.blogspot.com/
eller send en mail til.:mailernst@mail.dk.
Jeg hjælper hvor der er hjælp behov. (:-)
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af kaptajnen » 14 feb 2008 16:25

Dine fine indlæg kommer skam det rigtige sted, Ernst Drastrup.

De er foriøvrigt en fornøjelse at læse - bliv endelig ved med det! :great:
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af Ernst Drastrup » 15 feb 2008 20:00

Hej
(var det Michal du hedder)??

Hvordan går det med varmeanlægget.
Har I fundet nogen utætheder??

Du skrev, at du kunne ikke forstå, hvis kedlen er utæt, at det så kunne have indflydelse på, at radiatorene godt kunne blive varme, men ikke hvis gulvvarmepumpen blev tændt.
Nu ved jeg ikke om radiatorer og gulvvarme er i samme plan, f.eks. i stueplanen begge dele, eller radiatorene er på 1. salen.
Men anlægget kan ikke fungere hverken optimalt eller normalt, hvis det kun er halv fyldt med vand.

Der var en Hr. Falck (tror jeg han hed), der skrev, at der var ingen udluftning på ekspansionsbeholderen.
Hvis ikke det er en "Perlegrusmekaniker" der har skruet anlægget sammen, så tror jeg garanteret, der er udluftning på begge ekspansionsbeholdere.
Jeg tror der opstod en misforståelse i denne brevveksling. Selvfølgelig er der udluftning, ellers vil vandsøjlemåleren gå hjem på nul, når vandet begynder at løbe over, ved påfyldning.
Der skal jo altid være en hævertafbryder).

Men har svigerfar sat en spand under overløbsrøret fra eks-beholderen ude over halmfyret, for at se om der kommer vand ud.
Det er jo umuligt, at der er nogen stor utæthed ved eks.beholderen over oliefyret, så vil der jo komme vand ned gennem loftet.

M.v.h.
Ernst Drastrup.
mailernst@mail.dk
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Henrik M.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 14 jun 2007 22:33
Mit fyr: Twinheat Cpi12
Areal: 220
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: Djursland

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af Henrik M. » 22 feb 2008 20:13

I må undskylde der er gået noget tid siden sidst.

Efter en gennemgang af halmfyret, blev der fundet en utæthed og der er mistanke om flere.
Svigerfar har bestemt sig for at lukke af for halmfyret og starte oliebrænderen op.

Nu får vi hvilken effekt det har. Jeg vender tilbage med en status.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af Ernst Drastrup » 23 feb 2008 10:55

Hej "Svigersøn"
Så vil du se, at anlægget fungerer fint igen, hvis svigerfar lukker halmkedlen helt fra.
Der sidder nok to ventiler, enten ude ved halmfyret eller også sidder de ind ved oliekedlen, og de skal lukkes helt tæt.
Herefter fyldes vand på, så det løber ud af overløbsrøret fra ekspansionsbeholderen oppe på loftet i beboelsen.
Og der foretages udluftning af de forskellige steder, - radiatorer, - blandersløjfe til gulvvarmen, og andre høje punkter, hvor der er en luftskrue.
Kommer der meget luft ud, må man efterølgende fylde mere vand på.

Så tror jeg bestemt, anlægget fungerer igen.
M.v.h.
Ernst Drastrup :great:
Arden.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Henrik M.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 14 jun 2007 22:33
Mit fyr: Twinheat Cpi12
Areal: 220
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: Djursland

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af Henrik M. » 03 mar 2008 22:43

Jeg kan fortælle at anlægget kører fint igen, både gulvvarme og alle radiatorer.

Det viste sig at være en utæthed i den trykekspansionsbeholder som sidder over oliekedlen i stuehuset.
Den blev skiftet, og så var problemet løst!

Han skal stadig jævnligt fylde lidt vand på, hvilke sikkert skyldes en utæthed i halmfyret, men hovedsagen er,
at de nu har varme på overalt igen.

Tak for de mange gode input!!!!!!!!!

Hilsen Henrik M.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af MichaelK » 04 mar 2008 06:48

Hej

Tak for tilbagemeldingen. Rart det køre igen.



Mvh

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af Falck » 04 mar 2008 09:04

Ernst Drastrup skrev:Der var en Hr. Falck (tror jeg han hed), der skrev, at der var ingen udluftning på ekspansionsbeholderen.
Hvis ikke det er en "Perlegrusmekaniker" der har skruet anlægget sammen, så tror jeg garanteret, der er udluftning på begge ekspansionsbeholdere.
Jeg tror der opstod en misforståelse i denne brevveksling. Selvfølgelig er der udluftning, ellers vil vandsøjlemåleren gå hjem på nul, når vandet begynder at løbe over, ved påfyldning.
Der skal jo altid være en hævertafbryder).

M.v.h.
Ernst Drastrup.
mailernst@mail.dk
Det er ikke utænkeligt at jeg har skrevet sådan, men når lægmæmd taler om udluftning, er det som oftest en luftskruge eller en autoudlufter. Lægmænd kalder ikke en ånderør for udluftning.
Ernst, vi er nok ikke uenige når alt kommer til alt :great: :great: Det er nok et spørgsmål om at ting bliver kaldt det de virkelig er, bemærk at der her til sidst er dukket en trykekspantion op i systemet, og den udluftning der tidligere har været oppe, kan det måske være "cykelventilen" på trykekspantionen??? tja hven ved efterhånden icon_cheesygrin.gif
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Besvar