Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af Ernst Drastrup » 13 feb 2008 15:37

Hej venner
og tak for kommentarer.
Vi har åbenbart ikke stået i lære samme sted.
Prøv engang at forhøre Jer ved Teknologisk Institut og andre steder, hvor de har kendskab til varmeanlæg.

Jeg har ændret en del anlæg fra at være "vacumanlæg" til "trykanlæg", fordi der har været problemer med, at der opstår luft i anlægget.
(Ilt i et varmeanlæg, er varmeanlæggets værste fjende, (og skal undgås).

Det kan fremkommer ved, når pumpen sidder på returen og "rykker" i vandet, og termostaterne på radiatorene er lukket f.eks. fordi solen har opvarmet rummene, så opstår der vacum i anlægget, og så skal der ikke være ret stor utæthed for, at der kan sive luft ind i systemet. Det kan være ved en luftskrue, - pakdåse, - radiatorforskruning, eller andre meget små utætheder.
Utæthederne kan være så små, at der ikke kan komme vand ud, men godt kan komme luft ind.
En pumpe skal sidde, så den har ekspansionsbeholderens vandsøjle på sugesiden.

PS. Jeg har også taget v.v.s. eksamen. Men der lærte vi ikke ret meget om varmeanlæg.
Jeg er også uddannet maskinmester, der snusede vi også bare lidt til dette emne.
Men på nogle gode kurser, som Teknologisk Institut har kørt. Der lærte vi om udregning af radiatorstørrelser, - tryktabsberegninger, - hvordan der opstår naturlig drivtryk, og hvormeget man kunne øge drivtrykket ved at sænke kedlen ½ meter, - samt om pumpecirkulation, - om lukkede og åbne ekspansioner, og meget meget mere.

Og eftersom jeg flere steder har afhjulpet problemer med luft i anlæggene, ved at flytte pumpen hen til det "rigtige" sted. Er jeg da selv blevet overbevist, om dette faktum.
DERFOR sætter jeg altid pumpen på fremløbet, hvor den hører hjemme.

Jeg beklager, at jeg ikke er ret godt inde i det her computerteknik vedr. Stoker Pro Forum, men man må vel kunne lære det med tiden.

Efter at have skrevet og læst noget om svigerfars problem, med at varmen ikke når hele vejen rundt.
Tror jeg, der er en utæthed indvendig i halmkedlen, som han ikke har opdaget, for vandet fordamper bort.
Nu må han prøve rense kedlen helt for aske, (også helt ind i bunden ved endepladen, der har jeg ofte været ude for, at kedler er tæret.
Og selvfølgelig virker anlægget ikke optimalt, hvis der kommer luft ind i systemet.

Nu ved jeg bare ikke om han får denne besked.??????

m.v.h.
Ernst Drastrup.
Første smed i Danmark med solvarme.
mailernst@mail.dk.
Miehesgade 26
Arden. tlf. 9856 1235.
Hjemmeside http://solvarmeeksperten.blog.com/
eller http://claus-solvarmediagrammer.blogspot.com/
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af thy » 13 feb 2008 15:45

Den er plaseret det rette sted... og din teori med tæring i kedlen kan nemt være rigtigt...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Henrik M.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 14 jun 2007 22:33
Mit fyr: Twinheat Cpi12
Areal: 220
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: Djursland

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af Henrik M. » 13 feb 2008 17:21

Jeg vil tale med ham om at undersøge Halmfyret for lækage. Igår forslog jeg ham også at tage kontakt til et lakage sporingsfirma. Har funder nogle henvisninger under andre emner her i forum.

Men kan det passe at en lækage i halmfyret kun har indflydelse på gulvvarmen og ikke radiatorerne??? Det virker ikke logisk for mig. Som tidligere skrevet fungere radiatorerne så længe gulvarme cirkulationspumpen ikke kører.

Hej Henrik

Jeg synes at I skal prøve at ringe til Ernst, jeg ved at han meget gerne vil hjælpe og det helt gratis.
Men husk lige at lade os vide hvordan det går :)

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af Falck » 13 feb 2008 17:56

Henrik M. skrev:Jeg vil tale med ham om at undersøge Halmfyret for lækage. Igår forslog jeg ham også at tage kontakt til et lakage sporingsfirma. Har funder nogle henvisninger under andre emner her i forum.

Men kan det passe at en lækage i halmfyret kun har indflydelse på gulvvarmen og ikke radiatorerne??? Det virker ikke logisk for mig. Som tidligere skrevet fungere radiatorerne så længe gulvarme cirkulationspumpen ikke kører.
Som jeg før har skrevet til dig, så prøv at følge varmen rundt i huset. Det kan jo fx være den kontra der sidder i gulvarmen, der har sat sig fast, og dermed lader varmen løbe den nemme vej, eller måske i forbindelse med vvb. Så mærk på rørene og følg varmen. Så finder du måske pludseligt en retur der er meget varm, og så ved du hvor du skal lede efter fejlen.
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af Ole S. » 13 feb 2008 18:12

Hej

Jeg er enig med Ernst, mht. pumpens placering. Min sidder også på fremløb pga, hvis alle termostater lukker på en solbeskinnet dag risikerer man at den trykker vandet ovenud i et anlæg med åben ekspansion.

Kan godt se problemet i, hvis skidtet koger, og den kommer til at køre uden vand. Men det må man jo så passe på med.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


levi

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af levi » 13 feb 2008 18:21

Måske skal pumpen være på fremløbet på et gammelt anlæg der formodes at have små utætheder - men jeg bliver aldrig overbevist om at pumpen skal placeres på fremløbet på nye installationer.

Jeg har monteret rigtig mange anlæg i min tid - omend jeg ikke er så gammel endda - og jeg har da den første tilgode hvor anlægget suger vacuum.

Og jeg har ALTID monteret pumpen på retur.

tn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 135
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:25
Mit fyr: bio-comfort på tasso-us kedel
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 17-25
Årligt forbrug: 5000
Geografisk sted: sydfyn
Kontakt:

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af tn » 13 feb 2008 19:56

levi skrev:Måske skal pumpen være på fremløbet på et gammelt anlæg der formodes at have små utætheder - men jeg bliver aldrig overbevist om at pumpen skal placeres på fremløbet på nye installationer.

Jeg har monteret rigtig mange anlæg i min tid - omend jeg ikke er så gammel endda - og jeg har da den første tilgode hvor anlægget suger vacuum.

Og jeg har ALTID monteret pumpen på retur.
hej

jeg er også tilhænger af at placere pumpe på fremløb og expansion på sugesiden af pumpe.
sidder expansion på trykside, vil pumpe aldrig kunne give mere tryk end vandsøle-højden tillader.
På et trykexpansions system betyder det sansynligvis mindre.
Ved at have expansion på sugesiden, opnår man også at undertryk på retur begrænses, da vandsøjlen da bare vil sænkes lidt, og dermed undgås at suge luft ind gennem utætheder.

M.h.t aktuelt problem med gulvvarme / rediatorer, er der tilsyneladende ikke tryk nok til at drive begge dele, og gulvvarmen bliver forfordelt p.g.a sin egen pumpe.
Er der så luft i system, som det tyder på, kan hovedpumpe ikke give tryk nok til det hele.
Du skriver at vandsøjlemåler daler, når pumpe kører, så det tyder jo på, at expansion sidder korrekt på sugesiden af pumpe.
Du skriver et sted at termostat til gulvvarme er skruet helt op, og dette gør jo problem større.
Normalt vil termostat jo begrænse gennemløb til gulvvarmen når temp er opnået.
Så set termostat ned. Når så gulv er opvarmet, skulle der komme tryk også til rediatorerne, og så få chekket for utætheder og få udluftet ordentlig.
Hilsen TN
omline fyrdata http://pillefyr.tknweb.dk

Henrik M.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 14 jun 2007 22:33
Mit fyr: Twinheat Cpi12
Areal: 220
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: Djursland

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af Henrik M. » 13 feb 2008 20:38

Som det ser ud nu, stiger vandtrykket ikke, selvom gulvvarme pumpen er slukket.

Jeg skal lige korregere en ting. Vandet fra halmfyret løber ind i en stor akkumuleringstank på loftet i stalden med overløb.

Svigerfars mistanke går i 2 retninger:
1: Utæthed ved ekspansionsbeholderen over oliekedlen.
Alle samlingerne af rørene er svejst sammen. Der er ingen udluftningsventil på ekspansionsbeholderen.
Åbent spørgsmål: Kan man koble den helt fra, når der nu er en stor akkumuleringstank i loftet i stalden?

2: Utæthed i gulvvarmeslangerne, eller at gulvarme cirkulationspumpen trækker luft ind når den er i drift.

lars5600
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 06 feb 2008 20:19

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af lars5600 » 13 feb 2008 21:13

hej Henrik M

Er det ikke muligt at det bare er den termostat
det sidder på din retur der har sat sig fast i
lukket tilstand. du kan evt prøve at tage
hætten af og give den lidt motion

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Varmen når ikke rundt, trykket falder, luft i systemet

Indlæg af Ole S. » 13 feb 2008 21:16

Hej

At det er svejst sammen, er bestemt ingen garanti for at det er tæt ( rust osv).

Det er jo nemt at tjekke gulvvarmen, sluk gulvarme-pumpen luk for det og observer om anlæget stadig taber tryk.

Hvis det er eks.-beholderen der er utæt skal vandet jo kunne ses komme ud et sted.

Tjek også den store akkutank. Har i fået tjekket kedlen indvendig??
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Besvar