Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Modtryk i anlæg

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Optimisten
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:29
Modtaget likes: 1 gang

Re: Modtryk i anlæg

Indlæg af Optimisten » 21 jan 2016 09:54

Lige en lille ekstra ting. Dine radiatorer udluftes formodentligt ikke af dine autoudluftere - radiatorer skal oftest udluftes en ad gangen - flere gange...
Baxi BF-O 20 kW oliefyr med Bertone Sterling ST108FUV brænder. HPW AW-10 DPHNE 10 kW luft/vand varmepumpe. Buffertank Viessmann VitoCell 500 rustfri m. 2,0 m2 spiral tilsluttet varmepumpen. Neotherm gulvvarme. Bekasin brændeovn model 1 og 4. Finsk masseovn.


Gamlehoejbenn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 09 okt 2010 10:54
Modtaget likes: 2 gange

Re: Modtryk i anlæg

Indlæg af Gamlehoejbenn » 21 jan 2016 11:16

Ja, vi havde problemer med luften før ombygningen, der var kun udluftere i radiatorene, nu er der "mekaniske " udluftere placeret strategiske steder, og automatiske udluftere af fjernvarmetypen, Det har været effektivt.

Gamlehoejbenn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 09 okt 2010 10:54
Modtaget likes: 2 gange

Re: Modtryk i anlæg

Indlæg af Gamlehoejbenn » 27 feb 2016 21:20

Jeg har udført arbejdet efter Jeres anvisninger, det virker fint, (tak for hjælpen). Bortset fra vandtabet, det er blevet værre :( , Det er gulvkredsen i badeværelset, som er en tilbygning, der lækker, jeg har lukket for gulvvarmen, og nu er det tæt.. Jeg orker ikke at bryde gulvet op, og har så tænkt mig at fræse en rille mde et kobberrør i, og så 60 mm beton og fliser. Men hvordan i himlens navn kan et pexrør blive utæt, det ligger jo i en betonkasse, med mindre der er et sted hvor vibreringen ikke er lykkedes helt så pexrøret er blottet mod flamingoen, og så en forfrossen rotte! Nogen der har hørt om noget lignede :roll: ?

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Modtryk i anlæg

Indlæg af MichaelK » 28 feb 2016 07:57

Pexrøret er næsten helt sikkert ikke blottet mod flamingoen, da det er bundet
oven på det riotnet, der er i betonen. til gengæld kan det sagtens have fået en
skade, da det blev lagt i sin tid. Så kan der sagtens gå lang tid, inden røret så
bliver utæt. Eller der er boret tæt ved, da toilettet blev monteret, eller, eller...
Der er en del muligheder for at lave ravage i et betongulv med gulvvarme.

Jeg synes bestemt Du bør bruge pex igen, da jeg mener det er bedre end kobber.
Desuden mener jeg også at du lige så godt kan bryde hele gulvet op, når Du nu
alligevel skal tage både klinker og slidlag af. Så kan man lige så godt gå hele vejen.
Rillearbejdet er også noget hø, så hellere en ordentlig nedbrydningshammer, og
ud med skidtet.

Hvad med tilgang og afgang til rummet? Er der styr på om utætheden befinder
sig her, eller er det helt sikkert på selve badeværelset?



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Modtryk i anlæg

Indlæg af Lintz » 28 feb 2016 08:11

Gamlehoejbenn skrev:Jeg har udført arbejdet efter Jeres anvisninger, det virker fint, (tak for hjælpen). Bortset fra vandtabet, det er blevet værre :( , Det er gulvkredsen i badeværelset, som er en tilbygning, der lækker, jeg har lukket for gulvvarmen, og nu er det tæt.. Jeg orker ikke at bryde gulvet op, og har så tænkt mig at fræse en rille mde et kobberrør i, og så 60 mm beton og fliser. Men hvordan i himlens navn kan et pexrør blive utæt, det ligger jo i en betonkasse, med mindre der er et sted hvor vibreringen ikke er lykkedes helt så pexrøret er blottet mod flamingoen, og så en forfrossen rotte! Nogen der har hørt om noget lignede :roll: ?
Et korrekt lavet gulv med gulvvarme er jo lavet med noget isolering, typisk flamingo i bunde. En passende tyk betonplade med rivnet i hvor varmeslangerne er bundet til. Der ovenpå den færdige belægning.
Men det er du selvfølgelig nok klar over.... :wink:

- MEN er det lavet korrekt ?
- Er slangerne uden samlinger som de bør være ? Eller er man kommet til at beskadige dem og derefter lavet en samling.
Det er før set og hørt om at når folk skal have monteret toilettet så har de boret direkte ned i en slange fordi den simpelthen er kommet til at ligge for tæt på.

- Har også hørt om at det kan være et problem at slangerne bliver bundet fast til rivnettet med bindtråd, da det kan gnave sig ind igennem slangerne med tiden på grund af at de arbejder når de bliver kolde og varme.

- Har du ikke "Skjult rørskade" dækning i din forsikring ?
Hvis ja - Er det da bare at sætte dem på sagen.

Sidste år gik der et rør til brugsvandet i gulvet på det lille badeværelse. Men da jeg havde forsikring på det blev det hele klaret via den vej.
Hele gulvet blev brækket op og alle herlighederne blev blotlagt :(
2015-02-05 20.10.06.jpg
Så sådan kan det altså også se ud. :cry:

De to øverste rør blev ikke brugt til noget. De to næste er gulvvarmen til det stor badeværelse.
Det er så noget alm.vandslange - Med et par Gardena-koblinger................... :evil:

Dernæst gulvvarmen og brugsvandet og noget afløb - Som ikke fungerede ordentlig.
Det færdig resultat kom til at se sådan ud.
2015-02-06 14.45.05.jpg
- Så "Gamlehoejben" Selv om det på overfladen ser fint ud, kan det sagtens være noget rigtigt skidt underneden.

EDIT: Kan se at "MichaelK" var en smule hurtigere end mig og inde på nogle af de samme ting :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Re: Modtryk i anlæg

Indlæg af Bjarne B. » 28 feb 2016 09:02

Hvis gulvet er isoleret, men du ikke orker at bryde det op, kan du lægge dette ovenpå:

https://www.youtube.com/watch?v=3GwGxeDKciU

Gamlehoejbenn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 09 okt 2010 10:54
Modtaget likes: 2 gange

Re: Modtryk i anlæg

Indlæg af Gamlehoejbenn » 28 feb 2016 09:24

Det er lavet for 16 år siden ( siger min kone) af undertegnede, og min gode nabo Svend, som var forhenværende kloakmand. Der blev gravet ud, lagt grus, vibreret og ovenpå lagt flamingo. Herefter plastikafstandsstykker og net, røret, som er alm. gulvvarmepex blev bundet fast med plastikstrips, og så 120 mm beton (såvidt jeg husker) ovenpå .Røret er selvfølgelig et langt stykke uden samlinger, hvor af og tilgang er på loftet i en manifold. Der er jo lissom ikke regning på noget, bortset fra el, så jeg ved ikke med forsikr....

Hej Bjarne
Det er genialt, det bliver det! icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Modtryk i anlæg

Indlæg af Lintz » 28 feb 2016 09:27

Gamlehoejbenn skrev:Det er lavet for 16 år siden ( siger min kone) af undertegnede, og min gode nabo Svend, som var forhenværende kloakmand. Der blev gravet ud, lagt grus, vibreret og ovenpå lagt flamingo. Herefter plastikafstandsstykker og net, røret, som er alm. gulvvarmepex blev bundet fast med plastikstrips, og så 120 mm beton (såvidt jeg husker) ovenpå .Røret er selvfølgelig et langt stykke uden samlinger, hvor af og tilgang er på loftet i en manifold. Der er jo lissom ikke regning på noget, bortset fra el, så jeg ved ikke med forsikr....

Hej Bjarne
Det er genialt, det bliver det! icon_cheesygrin.gif
Der burde ikke være noget med forsikringen. De skal ikke se regninger på det som er lavet førhen.
Men det lyder jo til at det er lavet efter forskrifterne :great:

Inden du går i gang med den ene eller anden løsning syntes jeg da at du skal kontakte forsikringen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Re: Modtryk i anlæg

Indlæg af Bjarne B. » 28 feb 2016 09:29

Har du undersøgt rørene fra loftet og helt ned til betonen?

Og ja, det er genialt :great:

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Re: Modtryk i anlæg

Indlæg af Bjarne B. » 28 feb 2016 09:30

Enig med Lintz - kontakt forsikringen inden du gør mere...!


Besvar