Roca p30-9

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
NielsenSorø
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 213
Tilmeldt: 16 dec 2011 23:04
Mit fyr: Scotte 16kw og solfanger.
Areal: 184(gulv) + 60 1.sal
Brændsel: Piller+solen+pilleovn
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 6,9T (2014)
Geografisk sted: Sorø
Blevet takket: 2 gange
Kontakt:

Roca p30-9

Indlæg af NielsenSorø »

Hej Alle

Afbrænding af træ.

Jeg har en kammerat der har et hus med Roca kedel og akkumuleringstank, men store problemer med at få varme nok i systemet.

Der er godt træk i skorsten, men måske ikke i kedel? er der er spjæld i denne kedel?

Jeg mistænker der ikke er kedelshunt, men bør der være det afhensyn til god varme i kedlen under afbrænding?

Som jeg forstår det, så kører kedel direkte i tankens(500l) spiral uden nogen styring, og cirkulere derfra rundt i huset, og jeg tænker at huset aftager varmen hurtigere end at kedlen kan nå op i ordenlig drifttemperatur.

Håber på gode svar.

Vh Jacob

ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
16
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Re: Roca p30-9

Indlæg af ibsoerensen »

det er en støbejernskedel og behøver ikke shunt
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Roca p30-9

Indlæg af John Skov Jensen »

NielsenSorø skrev:Hej Alle

Afbrænding af træ.

Jeg har en kammerat der har et hus med Roca kedel og akkumuleringstank, men store problemer med at få varme nok i systemet.

Der er godt træk i skorsten, men måske ikke i kedel? er der er spjæld i denne kedel?

Jeg mistænker der ikke er kedelshunt, men bør der være det afhensyn til god varme i kedlen under afbrænding?

Som jeg forstår det, så kører kedel direkte i tankens(500l) spiral uden nogen styring, og cirkulere derfra rundt i huset, og jeg tænker at huset aftager varmen hurtigere end at kedlen kan nå op i ordenlig drifttemperatur.

Håber på gode svar.

Vh Jacob
Sådan en støbejernskedel behøver ikke shunt for at hindre tæring, men den vil brænde bedre hvis kedeltemperaturen hæves med en shunt. Hvilken røggas temperatur kører han med? Den er sandsynligvis høj og man kunne spekulere i en røggas køler. Det vil hæve ydelse og virkningsgrad.
En p30-9 er en ganske stor kedel der burde kunne holde varme på de fleste huse
NielsenSorø
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 213
Tilmeldt: 16 dec 2011 23:04
Mit fyr: Scotte 16kw og solfanger.
Areal: 184(gulv) + 60 1.sal
Brændsel: Piller+solen+pilleovn
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 6,9T (2014)
Geografisk sted: Sorø
Blevet takket: 2 gange
Kontakt:

Re: Roca p30-9

Indlæg af NielsenSorø »

Ja, John, det var også min tanke, da hans retur sjældent er over 30grader, hvilket køler kedlen meget ned, og sikkert giver dårlig forbrænding.
xkfc

Re: Roca p30-9

Indlæg af xkfc »

Jeg ved ikke meget om fastbrændsel, men har da et par tanker.

Jeg syntes at kedlen virker stor i forhold til akkutanken. Kedlen er jo på knap 40kW, det kunne være rart at vide hvor meget energi der kan afsættes i spiralen i akkutanken, det kan man ofte finde ud af ved at kende typen.

Men når returen er kold og fremløbet varm er det jo en indikering af at accu aftager varmen, hvis der da vel og mærket er en god cirkulation.

Det er mærkeligt at returen er så lav, den burde stige samtidig med at accu opvarmes?

Det burde tage ca. 45min at varme accutanken op 30-90°, plus den energi som huset aftager samtidig, men når man har valgt en lille accutank er huset nok ikke så stort.

Men der er jo mange faktorer der spiller ind, isolering af rør?, rør i jord?, rensning af fyr?, koldt placeret accu/fyr?, tørt træ i korrekte størrelser?

NielsenSorø
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 213
Tilmeldt: 16 dec 2011 23:04
Mit fyr: Scotte 16kw og solfanger.
Areal: 184(gulv) + 60 1.sal
Brændsel: Piller+solen+pilleovn
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 6,9T (2014)
Geografisk sted: Sorø
Blevet takket: 2 gange
Kontakt:

Re: Roca p30-9

Indlæg af NielsenSorø »

Nå, men nu har jeg kikket på sagerne, og der er tale om en Borö tank på 1000l uden spiraler. Det vil sige at kedlen er koblet direkte på umiddelbart før toppen og direkte i toppen trækkes centralvarmevand ud til radiatorer(samme vand i hele systemet). retur til fyret og fra radiatorer føres begge fra/til bunden af tanken.

Jeg synes selv der mangler kedelshunt, fordi kedlen bliver meget kold af returen og har noget svært ved at følge med. Som et forsøg satte vi pumpen på kedeltermostaten så den kun pumpede når vandet var oppe på 90grader og slukkede igen omkring de 60-65grader, hvilket hjalp noget.

Derudover ser det også ud som om der nogle luftproblemer for rørføring over indgang, så kedel står på den ene side og akkumuleringstank på modsatte side, så vandet skal op-hen-ned, og der kan stå luft deroppe, samtidig gurler tanken og rørene når pumpe tændes og slukkes.

Hvad siger i ?

Vh Jacob
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Roca p30-9

Indlæg af John Skov Jensen »

En udlufterpotte med en fingerskrue på højeste sted er det der skal til

Besvar