Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

gulvarmeshunt hjælpe til at forstå det grundlæggende

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
pendec

Re: gulvarmeshunt hjælpe til at forstå det grundlæggende

Indlæg af pendec » 08 jan 2016 21:12

janx2967 skrev:hejsa

Jeg har brug for lidt pro hjælp til at forstå hvordan jeg på den bedst mulige måde montere min gulvarmeshunt rigtigt:)
Jeg ville droppe GDS og ringe efter en vvs'r, selvom de også kan fejle , så har du forsikring som dækker på husforsiking på skjulte rør, det har du ikke hvis taksator vel ikke forstår noget som går galt. Men det er selvf. dit valg ;)


janx2967
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 12 dec 2010 19:00
Mit fyr: viga 25
Areal: 250
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 6623
Modtaget likes: 1 gang

Re: gulvarmeshunt hjælpe til at forstå det grundlæggende

Indlæg af janx2967 » 08 jan 2016 21:18

Det har du selvfølgelig ret i men nu er det jo min hobby og jeg synes det er spændende at finde ud af hvordan det hele virker;)
vigas ejer
fra Vorbasse

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: gulvarmeshunt hjælpe til at forstå det grundlæggende

Indlæg af Kruse » 08 jan 2016 21:45

janx2967 skrev:ok altså sådan som jeg har tegnet og skrevet på tegningen ikke?? altså med kontraventilen
vh jan
Jeps :great:
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: gulvarmeshunt hjælpe til at forstå det grundlæggende

Indlæg af Flemming DJ » 08 jan 2016 23:49

janx2967 skrev:hmmm

jeg kan heller ikke se nogen kontra ventil i min shunt så må gå udfra at den er indbygget :) men igen hvorfor en kontraventil kan stadigvæk ikke se hvorfor der skal være åbent ind til pumpen fra retur da den jo vil suge koldtvand???

Jeg sender fra fyret ca 70-72 grader ud så må der være et fald fra fyret til shunt vil skyde på at der må være 65 grader lige inden shunt hvor den så daler til ca 45 grader:)

vh jan
Husk, det også kaldes en BLANDEsløjfe, og den er der for, at man ikke skal stepdanse for at kunne holde ud at gå på gulvene.

Det handler også om afkøling. Ikke bare om at køre en tårnhøj temperatur. Og du kan jo lave en helt fin afkøling. Alt over 10 grd er et hit. Her er den typisk ca 7. En lille afkøling tyder både på et højt flow og samtidig en jævn fordeling af varme i gulvet.

Misforstå mig nu ret: Når anlægget her kører på solvarme, skal der også afsættes max i betonen. Men, da solfangerne skal være så kolde som muligt, handler det om at få afkølingen så god som muligt i gulvet men også ha flow nok til at flytte energien. Der kan flyttes flere kW ved højt flow og lavere temperatur end ved lavt flow og høj temperatur. Det sidste gir også større ledningstab.

Hvorfor tror du forresten, temperaturen sku være faldet så meget ml. fyret og shunten. Er det uisolerede rør? Her falder den højest 1-2 grd.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

janx2967
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 12 dec 2010 19:00
Mit fyr: viga 25
Areal: 250
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 6623
Modtaget likes: 1 gang

Re: gulvarmeshunt hjælpe til at forstå det grundlæggende

Indlæg af janx2967 » 09 jan 2016 11:03

hejsa Flemming
spændende læsning jeg tror jeg forstår mere og mere:)

Jeg har konkluderet mig frem til følgende:
Jeg fyre ca 5-6 timer om dagen i den periode skal hele huset lades op (Gulvarme og radiatorer).
Gulvarme sløjfen når i den tid ca 50 i toppen og 35 i bunden
Jeg har jo pillet termostaten af for at få så meget varme ind i sløjfen som muligt så jeg tror hvis jeg i teroien blev ved med at holde varme på ville temp. i sløjfe stige når retur vandet altså gulvet er ved at være varmt.
Det jeg måske tror der sker er at den afkøling der finder sted i gulvet er stor i starten og derfor kan sløjfen ikke komme helt op i temp som fremløb fra fyr.
Har jeg ret i det???

Jeg har nemlig prøvet at at lukke ned for nogle af de store kredse hvilket efter lidt tid gav en rigtig høj temp i sløjfen :)) hvilket jo må være fordi at gulvet er mættet:))

Min grundlæggende forståelse af en gulvarme sløjfes funktion er nu:

Varmt vand fra fyr kommer ind igennem termostat bliver suget op mod pumpen, hvor det inden det ramme fremløb gulvarme bliver blandet med det kolde retur vand fra gulvarmen.

Imellem det kolde gulvarme retur vand og pumpen sidder en kontraventil som forhindre at varmt vand skal blive suget ind i gulvarme returen.

Det blandede vand kommer nu ud i fremløb gulvarme og ud i gulvet hvor det efter afkøling kommer tilbage til dels retur fyr og noget bliver brugt til at blande fremløbs vandet til gulvarmen.

Hvis min termostat nu var sat på og fyret havde varme på altid ville gulvet på et tidspunkt blive mættet med den temp som termostaten er stillet til.
Dvs. at vandet ville køre lidt rundt i sløjfen indtil det bliver afkølet og føleren beder om mere varme som så for termostaten til at åbne mere varmt vand ind i sløjfen.
Den mænge varmt vand der bliver lukket ind bliver lukket ud som afkølet vand til fyr retur:))

Sikke en ordentlig omgang håber jeg har fanget det rigtigt:)

PS: Flemming ville du tro at det har nogen betydning at min termostat vender forkert eller har det i praksis ingen betydning??? (se billede i forrige post

vh jan
vigas ejer
fra Vorbasse


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: gulvarmeshunt hjælpe til at forstå det grundlæggende

Indlæg af Flemming DJ » 09 jan 2016 16:16

Jeg synes, du har ret. Og vi bruger gulvvarmen på samme måde ved ren soldrift, bare med fuldt åben termostat.

Ved ikke med termostatventilen. Kun at radatorventiler ka larme ved forkert retning.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

janx2967
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 12 dec 2010 19:00
Mit fyr: viga 25
Areal: 250
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 6623
Modtaget likes: 1 gang

Re: gulvarmeshunt hjælpe til at forstå det grundlæggende

Indlæg af janx2967 » 09 jan 2016 19:51

Hej Fleming
Dejligt at høre at jeg har fået rigtigt fat idet:)
Jeg havde ikke fundet ud af det uden jeres hjælp herinde fra det har været dejligt med jeres gode svar

jeg må lige have søgt noget mere på nettet om hvordan den termostat arter sig hvis den vender forkert :))

Hvad hedder den slags termostat når der står F på den ??

Vh jan og tak for hjælpen
vigas ejer
fra Vorbasse


Besvar