Få fyr til at slukke/tænde

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Blevet takket: 5 gange

Re: Få fyr til at slukke/tænde

Indlæg af Flisbrænderen »

john m skrev:Ok det skal jeg ikke kloge mig i men jeg tror hovedparten af pillefyr i dk klarer sig med en pumpe
inkl. mit eget og strøm koster jo også. :wink:
Jeg mener det er en billig forsikring med en ekstra pumpe, så man har en konstant retur temp på 55-60 gr til kedel.
Jeg har kendskab til flere kedler som er gennemtæret i løbet af 5-10 år pga for lav eller ikke konstant retur temp til kedel,
så derfor.

Nogle fabrikater af pilleyr og stokerfyr leveres med en integreret shunt med pumpe og det er der nok en grund til.
Det er typisk på de lidt dyrere fyr.
F.eks skriver KSM i deres garanti, at der kun er garanti mod gennemtæring hvis man har en kedelshunt på med fast termostat, som sikrer en retur temp på mindst 60 gr hele tiden og det kan man kun når man har pumpe på.

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Har takket: 33 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Få fyr til at slukke/tænde

Indlæg af john m »

Flisbrænderen skrev:Jeg mener det er en billig forsikring med en ekstra pumpe, så man har en konstant retur temp på 55-60 gr til kedel.
Jeg har kendskab til flere kedler som er gennemtæret i løbet af 5-10 år pga for lav eller ikke konstant retur temp til kedel,
så derfor.

Nogle fabrikater af pilleyr og stokerfyr leveres med en integreret shunt med pumpe og det er der nok en grund til.
Det er typisk på de lidt dyrere fyr.
F.eks skriver KSM i deres garanti, at der kun er garanti mod gennemtæring hvis man har en kedelshunt på med fast termostat, som sikrer en retur temp på mindst 60 gr hele tiden og det kan man kun når man har pumpe på.
En termostatisk trevejs shunt klarer sig fint med en pumpe men det er vel i princippet det samme ladomaten gør,
kunne man ikke køre med ladomaten alene når der ikke er en akkutank ?
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"
Skoulsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 30 sep 2012 00:20
Mit fyr: Scotte 10kw
Areal: 185m2
Brændsel: 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 8751
Geografisk sted: Horsens

Re: Få fyr til at slukke/tænde

Indlæg af Skoulsen »

Har prøvet og kun bruge pumpen fra laddomaten - den kunne ikke trække det alene.
Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Blevet takket: 5 gange

Re: Få fyr til at slukke/tænde

Indlæg af Flisbrænderen »

john m skrev:En termostatisk trevejs shunt klarer sig fint med en pumpe men det er vel i princippet det samme ladomaten gør,
kunne man ikke køre med ladomaten alene når der ikke er en akkutank ?
Det er i princippet den samme regulering en Ladomat og en termostatisk trevejsventil laver, men der er bare ikke et sikkert flow på kedelkredsen, hvis returen fra huset pludselig falder meget og trevejsventilen lukker helt af, så er der ingen pumpetryk på kedelkredsen med kun en pumpe.

Så i anlæg hvor returen hurtigt kan falde meget vil det ikke fungere ret godt med en pumpe, men i anlæg med en ret stabil retur temp f.eks hvis man har gulvvarme i det meste af huset vil det nok kunne fungere fint med en pumpe.

Hvis man har et fyr, hvor man kører start stop kørsel vil returen typisk være for kold længere tid efter hver opstart med kun en pumpe, fordi termostaten i trevejsventilen vil lukke af for returen fra huset og der vil ikke være andet end naturlig cirkulation i kedelkredsen.
Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Har takket: 33 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Få fyr til at slukke/tænde

Indlæg af john m »

Flisbrænderen skrev:Det er i princippet den samme regulering en Ladomat og en termostatisk trevejsventil laver, men der er bare ikke et sikkert flow på kedelkredsen, hvis returen fra huset pludselig falder meget og trevejsventilen lukker helt af, så er der ingen pumpetryk på kedelkredsen med kun en pumpe.

Så i anlæg hvor returen hurtigt kan falde meget vil det ikke fungere ret godt med en pumpe, men i anlæg med en ret stabil retur temp f.eks hvis man har gulvvarme i det meste af huset vil det nok kunne fungere fint med en pumpe.

Hvis man har et fyr, hvor man kører start stop kørsel vil returen typisk være for kold længere tid efter hver opstart med kun en pumpe, fordi termostaten i trevejsventilen vil lukke af for returen fra huset og der vil ikke være andet end naturlig cirkulation i kedelkredsen.
Når der lukkes for retur fra hus og pumpen sidder inde i kredsen vil da der være fuldt skrald på kedelkredsen eller hvad ?
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Blevet takket: 5 gange

Re: Få fyr til at slukke/tænde

Indlæg af Flisbrænderen »

john m skrev:Når der lukkes for retur fra hus og pumpen sidder inde i kredsen vil da der være fuldt skrald på kedelkredsen eller hvad ?
Det har du ret i.

Besvar