Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvem laver/importerer OPOP kedler ?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Nihaje
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 03 dec 2015 08:25
Mit fyr: Iwabo S1X med OPOP H430 kedel
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ~30 kg
Årligt forbrug: Pas...

Hvem laver/importerer OPOP kedler ?

Indlæg af Nihaje » 03 dec 2015 08:50

Hej Alle,

Jeg faldt over dette fine forum og tænkte at der måske var nogen af jer, der er i stand til at hjælpe mig.

Først og fremmest skal det siges, at jeg er nybegynder i pillefyr med alt hvad dertil hører og har netop overtaget et landbrug hvor der findes en OPOP H430 kedel med en Metrotherm Iwabo S1X brænder.

I går havde jeg så besøg af VVS'eren fordi jeg synes trykket på vandet er meget lavt. Det kommer sig af, at der er monteret åben ekspansion pga. der tidligere har været fyret med brænde (fyret står stadig ved siden af), så jeg kan selvfølgelig ikke tryksætte det højere end vandsøjletrykket til beholderen, da det så bare løber ud af overløbet.

Nå, da vi kigger på installationen kommenterer manden på, at det er uhensigtsmæssigt lavet pga. store længder uisolerede rør og derved et potentielt varmetab og påpeger desuden, at der vil dannes mere rust i rørene fordi vandet bliver iltet i den åbne ekspansionsbeholder.
Summa summarum anbefaler han, at vi konverterer systemet til trykekspansion, hvis det er tilladt for producenten af kedlen.

Nu forsøger jeg så at finde ud af, hvem der i tidernes morgen lavede OPOP kedler. Jeg har fundet ud af, at OPOP måske er det samme som Blackstar, Woody eller Scotte, men er ikke i stand til at få det bekræftet.

Anlægget kører som sådan meget fint og der er fin både varme og brugsvand, men jeg forsøger at optimere på forbruget på længere sigt.

Er der nogen af jer kloge hoveder, der kan fortælle mig, hvem der laver/lavede OPOP kedler og hvem der evt. er importør i dag?

På forhånd tak :great:

- Niels


From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Hvem laver/importerer OPOP kedler ?

Indlæg af From » 03 dec 2015 10:43

Det er Opop.cz der laver kedlerne og nbe.dk har importeret dem. Jeg tror ikke at den bliver solgt i Danmark i dag, da det ikke opfylder de nye krav.

Jeg har selv en Opop H418 kedel der er monteret med trykekspansion, så jeg kunne ikke forestille mig at H430 kedlen ikke også kan tåle at køre med trykekspansion.

Nihaje
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 03 dec 2015 08:25
Mit fyr: Iwabo S1X med OPOP H430 kedel
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ~30 kg
Årligt forbrug: Pas...

Re: Hvem laver/importerer OPOP kedler ?

Indlæg af Nihaje » 03 dec 2015 12:34

From skrev:Det er Opop.cz der laver kedlerne og nbe.dk har importeret dem. Jeg tror ikke at den bliver solgt i Danmark i dag, da det ikke opfylder de nye krav.

Jeg har selv en Opop H418 kedel der er monteret med trykekspansion, så jeg kunne ikke forestille mig at H430 kedlen ikke også kan tåle at køre med trykekspansion.
Tak for svaret!

Jeg fandt en manual ved NBE (http://www.nbe.dk/files/manager/manuale ... 204.99.pdf), der godt nok er til et Scotte, men hvori det fremgår med de forskellige OPOP kedler også, og der står det på forsiden, at de er godkendt til trykekspansion, så jeg tror du har ret :)

Min brænder er vist blevet skiftet undervejs engang, fordi det er en Metrotherm der sidder i nu, men umiddelbart kører tingene som de skal.
Er du ellers tilfreds med din kedel?

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Hvem laver/importerer OPOP kedler ?

Indlæg af From » 03 dec 2015 13:07

Nihaje skrev: Min brænder er vist blevet skiftet undervejs engang, fordi det er en Metrotherm der sidder i nu, men umiddelbart kører tingene som de skal.
Jeg er ret sikker på at Opop kedlerne også blev solgt i "løs vægt", så det er ikke sikkert at der har været skiftet brænder.
Nihaje skrev: Er du ellers tilfreds med din kedel?
Ja, den er ikke så godt isoleret og ikke helt lige så effektiv som en BlackStar kedel, men den bliver stående indtil den om 20 år bliver utæt :-)

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Hvem laver/importerer OPOP kedler ?

Indlæg af Jens » 03 dec 2015 17:25

Nihaje skrev:Hej Alle,

...... at der vil dannes mere rust i rørene fordi vandet bliver iltet i den åbne ekspansionsbeholder.

.....
Jeg kan vel ikke bevise, at han ikke har ret,- meeen jeg har nu skåret rør over som var over 40 år, og som altid har kørt med åben ekspansion, - de var fuldstændig som nye.
Det er rigtigt at der kan dannes noget rust i ekspansionsbeholderen, men min erfaring er nu at det ikke breder sig ud i rørsystemerne, - så iltet bliver vandet altså heller ikke.

Så det er ikke pga af det, at der er grund til at skifte til trykekspansion, - men der kan da helt sikkert være andre gode grunde, især at slippe af med den åbne ekspansionsbeholder, som sikkert sidder oppe under taget.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Besvar