Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Løgstørrør gennem sokkel

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Linnetvej
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 29 okt 2012 11:53
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Løgstørrør gennem sokkel

Indlæg af Linnetvej » 27 nov 2015 07:30

Hej,

Jeg skal have gravet et Løgstørrør ned mellem hus og udhus, hvor fyret skal stå. Jeg har fået fat i noget 2 x26 mm Løgstør AluFlextra, som måler 125 mm udvendig på kappen.
Jeg regner med, at der i huset skal bores skråt ned gennem sokkel (i 45 grader), så røret kommer op lige over gulv (der er varmeslanger i gulvet). Den del af soklen som der skal bores i er af Lecablokke. I den forbindelse rejser der sig nogle spørgsmål...
- Hvad har I andre gjort... ? Lejet en kerneboremaskine og gjort det selv eller fået et diamantboringsfirma til det..?
- Hvilken størrelse hul skal der bores til et rør med udvendig diameter på kappen på 125 mm... Er det 150 mm..?
- Hvordan tætnes der bagefter rundt om mellem røret og soklen..? Fyldes spalten ud med "brøndskum" eller sand/cement eller måske noget helt tredje..?

Hilsen Mads


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Løgstørrør gennem sokkel

Indlæg af John Skov Jensen » 27 nov 2015 07:55

Jeg fik et diamantboringsfirma til at bore mine rør ud gennem soklerne i fyrrum og garage.
Jeg fik lavet huller der var ca 5cm større i diameter end yderkappen. Da den ene bygning var skalmuret oven på en ny sokkel var der lidt over en meter der skulle bores inden den brød igennem på ydersiden.
Efterfølgende er hullet fyldt med beton.
02072010039.jpg

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Løgstørrør gennem sokkel

Indlæg af JFinderup » 27 nov 2015 08:26

Hvis du har mod på er det ikke et problem at gøre det selv.
Jeg har lejet udstyret 3 gange til forskellige opgaver og lavet godt 10 huller i forskelle dimensioner. Det koster omkring 1.000 kr. +- 400 afhængigt af hvor mange dage du har det og sliddet på boret.
Er at forberedt kan du hente det om morgenen og aflevere til frokost.
Da røret er godt stift skal du nok have en god overdimension - 20 mm er lidt i underkanten.
Det vigtigste er at borestanden kan sættes godt fast og er stabil - især hvis du vil bore 45 grader.
Næst vigtigst er at det sviner på begge sider, så man skal være forberedt på at der især på boresiden komme meget vand.
Og så er det bare at lade boret arbejde stille og roligt - især hvis man skal gennem noget armering.
Jeg tætnede med brøndskum.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Linnetvej
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 29 okt 2012 11:53
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Løgstørrør gennem sokkel

Indlæg af Linnetvej » 27 nov 2015 11:06

Tak for hurtig respons....

Det er lidt knebent med pladsen, der hvor huller skal bores. Vil lige høre hvad et diamantboringsfirma skal have for opgaven...

Hvor langt skal røret i jorden.. 70-80 cm..?
Og der hvor røret kommer igennem sokkel udvendigt, isolerer I der røret ekstra med flamingo eller lignende eller lader I bare røret været dækket med måske 20 cm jord der lokalt...?

Mads

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Løgstørrør gennem sokkel

Indlæg af newpas » 27 nov 2015 11:42

Hvis du har problemer med pladsen og gerne vil have indløb lidt højere oppe kan du jo uden for soklen bygge en "kanalkasse" i flamingo skråt ned i en meters penge!


Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Løgstørrør gennem sokkel

Indlæg af JFinderup » 27 nov 2015 11:43

Jeg er 60 under ved kælder og så går den ned i 70 under.
Ingen ekstra isolering. Husk røret skal lægges i grus lige rundt om røret
Prøv at se mere info f.eks. her -> http://docplayer.dk/2653164-Praeisolere ... svand.html
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Linnetvej
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 29 okt 2012 11:53
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Løgstørrør gennem sokkel

Indlæg af Linnetvej » 22 dec 2015 12:06

Her kommer lige en lille opfølgning...

Efter at have indhentet lidt priser valgte jeg at gøre det selv. Det var nu ikke så svært. På grund af trange pladsforhold ved det hul, som skulle bores i husets sokkel, var jeg nødt at vælge en håndholdt kerneboremaskine. Til gengæld skulle der ved dette hul fortrinvis bores gennem Lecablokke. For at styre boret lavede jeg en boreskabelon i krydsfiner og med den fastspændt gik det egenligt rimeligt nemt. Jeg bøvlede lidt med at boret satte sig fast da jeg kom cirka halvvejs igennem, men efter jeg fik vand på gik resten af hullet som en leg.
Hullet i udhuset til Løgstørrøret skulle bores gennem ren beton. Jeg banke gulvet op lokalt, spændte min boreskabelon fast og så gik det også overraskende nemt selvom det i sagens natur tog noget længere tid at bore gennem beton i forhold til Leca blokke.
Nu jeg alligevel havde maskinen borede jeg også hul i væggen i udhuset til røgrøret. Med boreskabelonen gik det nemt med at komme igennem indermuren, som er en ny halvstens mur i mursten. Ydermuren (den oprindelige mur ca 20 cm tyk) viste sig dog at være en blanding af beton og knytnæve store sten. Det var meget sejt at bore i og de sidste 8-10 cm blev hukket ud med mejselhammer. Det gav dog et fint hul alligevel, da hullet ligesom var defineret...

Alt i alt tog det vel en dags arbejde og leje af maskinen inkl. slid på de to kernebor kostede 662,50 kr alt i alt.... Så det var da til at overkomme....

Mads

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Løgstørrør gennem sokkel

Indlæg af JFinderup » 22 dec 2015 13:58

:great:
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


Besvar