Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Design af anlæg med akkumulering mm.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Jens7600
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29 sep 2015 09:42

Design af anlæg med akkumulering mm.

Indlæg af Jens7600 » 05 okt 2015 21:27

Vores smed har designet og monteret anlægget vist i vedhæftede skitse (tal i parentes er ca. rørlængder i meter). Alle rørføringer er udført i 1" rør.

Det har nu kørt i 8-9 måneder uden de store problemer, men jeg har dog haft nogle oplevelser undervejs. I den forbindelse spekulerer jeg lidt over bla. følgende detaljer:


Akkumuleringstankene er sluttet til kedlen med et T-stykke meget tæt på toppen af kedlen samt tilsvarende umiddelbart før returen går i ladeautomatikken. Der løber altså med andre ord ca. 8,5 m rør inkl. nogle knæk under loftet til toppen af tankene og tilsvarende ca. 4,5 m retur under gulvet til anlægget. Bemærk også, at der kun går ét sæt rør til tankene; under ladning er flowet i det øverste rør altså fra kedel til tank, og når tankene skal tømmes igen løber vandet så den modsatte vej i samme rør.

* Er der normalt og hensigtsmæssigt, at tilslutning til tankene er udført på denne måde?
* Eller burde der være to sæt rør, så flowet til anlægget sløjfes fra kedel via tankene og videre ud?

Under afladning oplever jeg - når flowet i anlægget er lavt pga. lavt varmeforbrug i huset - det problem, at anlægstemperatur målt ved Pumpe #1 stort set følger kedeltemperaturen ned indtil den er faldet så meget, at ventilen i ladeautomaten lukkes. Sagt med andre ord: Anlægget trækker vand fra kedlen i stedet for tankene. Resultatet er, at under visse omstændigheder kan vi kun holde lige godt 50 grader i vandvarmeren selvom vi samtidig har ca. 65 grader i tankene :-(

Vi har ingen problemer med at lade tankene under fyring.


Et andet spørgsmål er placering af Pumpe #1. Denne pumpe er indstillet på 'Auto' og kører konstant for at sætte tryk på anlægget aht. varmt brugsvand. Pumpe #2 styres af vejrkompenseringen, og afbrydes, når der ikke er varmebehov i huset.

* Er den aktuelle placering af Pumpe #1 normal og hensigtsmæssig?
* Eller burden den sidde i VV-kredsen og evt. styres af termostat i vandvarmeren?


Endelig afviger placering af shuntventil (vejrkompensering) fra leverandørens anbefaling. Den sidder i returen, mens leverandøren anbefaler placering i fremløbet. Vi har lidt bøvl med voldsomme udsving i reguleringen samt en tilsyneladende utæthed i ventilen der gør, at den målte fremløbstemperatur målt lige efter Pumpe #2 stiger selv om shunten er drejet helt i 'kold' stilling og Pumpe #2 er stoppet.

/Jens
Vedhæftede filer
AnlægsSkitse_151005.JPG


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Design af anlæg med akkumulering mm.

Indlæg af newpas » 05 okt 2015 22:31

Jeg synes at det ser helt "gak" ud, men prøv at se om du kan komme i kontakt med Ernst Drastrup. Han er bruger herinde og har lavet en bog om installationer. For mig at se er rørføring fra kedel til akku "helt skæ" og placering af eksptank uhensigtsmæssig. Og hvordan kan anlæg "køre" på akku udendirekte forbindelse. Placering af shunt er mærkelig. :shock:

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Design af anlæg med akkumulering mm.

Indlæg af pelle » 06 okt 2015 11:02

Jeg syntes der skal være en motorventil på efter teestykket på returen lige inden ladeautomaten ( der hvor der står 0,4)Så, er du sikker på der er spærret af fra huset ind til ladeventil når ventilen står i strømløs. ( den skal jo sættes til strøm sammen med ladepumpen. Når ladepumpen afbryder gør motorventilen det også. Så, vil der være helt lukket for gennemgang gennem kedlen når du ikke fyrer. og centralvarmeanlægget skal suge fra tankene.

Ellers ser det ok ud. Det burde jo være ligemeget om en shuntventil sidder på frem eller retur med hensyn til den vejrkompensation, men nok bedst at gøre som leverandøren anbefaler.
Når v.vandsbeh. sidder hvor den gør på tegningen skal der jo være en pumpe 1 for at der kan skubbes varme ind i den.
Fyrer du kun med træ ville jeg overveje at sætte en AVTA ventil på til v.vandsbeholderen. Det er sådan en ventil der åbner ved stigende temperaturer. Er tankene ved at være kolde og der trænges til at fyre så vil der være lukket ind til den højere temp. i v.vands beh. Men, kører du på piller og ellers er flittig til at fyre med træ så fremløbstemp. altid er høj skal du naturligvis bruge en ventil der lukker ved stigende temperaturer. (det er nok sådan en der sidder på v.vandsbeh. nu).
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Jens7600
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29 sep 2015 09:42

Re: Design af anlæg med akkumulering mm.

Indlæg af Jens7600 » 06 okt 2015 11:16

Tak for input.

Der mangler jo en del detaljer på skitsen - jeg har faktisk monteret en motorventil, som spærrer spiralen i VVB og kobler om til el-drift, når anlægstemperaturen falder fordi tankene er ved at være tomme og jeg ikke har fået fyret. Tilsvarende kobles tankene helt af, når jeg fyrer med piller, og benyttes dermed kun ved drift med fastbrændsel.

Jens7600
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29 sep 2015 09:42

Re: Design af anlæg med akkumulering mm.

Indlæg af Jens7600 » 06 okt 2015 14:26

Jeg bør måske tilføje, at den aktuelle ladeautomat har by-pass/tilbageløbsventil, så der er frit flow under afladningsfasen indtil termostaten lukker ved 50-55 grader. Det fik jeg ikke rigtigt med på ovennævnte skitse.
Diagram_LK810_mVentil.jpg
Diagram_LK810_mVentil.jpg (7.82 KiB) Vist 1750 gange


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Design af anlæg med akkumulering mm.

Indlæg af pelle » 06 okt 2015 15:12

Det er også den der driller dig. Der er åbent gennem kedlen når den er der. Det var derfor jeg ville have en motorventil på.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Jens7600
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29 sep 2015 09:42

Re: Design af anlæg med akkumulering mm.

Indlæg af Jens7600 » 06 okt 2015 15:18

Der findes en LK 810 variant uden by-pass/tilbageløbsventil, sådan at vejen skulle være i hvert fald delvist spærret, når pumpen står stille. Måske det ville gavne at skifte til denne version?
Diagram_LK810_uVentil.jpg
Diagram_LK810_uVentil.jpg (7.76 KiB) Vist 1742 gange

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Design af anlæg med akkumulering mm.

Indlæg af pelle » 06 okt 2015 15:31

Ja for det er den måde dit anlæg er skruet sammen på. så, vil vandet rende den nemmeste vej. du får jo returvand op igennem kedlen og tilbage på fremløbet til huset. så, er det jo kølet noget ned. Jeg kan godt se man kan få den ladeventil uden klap ventil (Withaut check valve). Men, er det så ikke snart billigere med en motorventil.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: Design af anlæg med akkumulering mm.

Indlæg af anderswitt » 06 okt 2015 20:01

det ser helt rigtigt ud dog ville jeg flytte pumpen til din vandvarmer så den sider efter T stykket til huset så de ikke pumper efter hinanden og som flere skriver en motor ventil på til vandvarmeren styret sammen med pumpen af termostaten i vandvarmeren så kører det bare

Jens7600
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29 sep 2015 09:42

Re: Design af anlæg med akkumulering mm.

Indlæg af Jens7600 » 07 okt 2015 09:04

Kommentarer til nedenstående anlægsalternativ ønskes?

Intentionen er at sikre, at vand til anlægget primært tages fra akku-tanke. Den ene pumpe er desuden flyttet til en position i VV-kredsen (bør så styres af termostat i VVB - der er allerede motorventil i VV-kredsen) og blandeventil for vejrkompensering flyttet til fremløb, som anbefalet af leverandør.

Der er stadig kun én forbindelse mellem kedel-bund og tank-bund. Er det ok?

/Jens
Vedhæftede filer
AnlægsSkitse_151007_alternativ02.JPG


Besvar