Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Placering af anlægs-shunt? (frem eller retur)

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Jens7600
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29 sep 2015 09:42

Placering af anlægs-shunt? (frem eller retur)

Indlæg af Jens7600 » 29 sep 2015 10:30

Vi har en relativt ny installation, som inkluderer klimakompensering: LK 130 SmartComfort monteret på en trevejs LK 840 Termomix ventil.

Vi oplever problemer med, at klimakompenseringen nærmest kan gå i selvsving (kører konstant fremløbstemperatur op til ca. +/-10 grader op og ned afhængigt af hvor fremløbsføler er moneret ifht. shuntventilen) samt at ventilen tilsyneladende ikke kan lukke 100% tæt, når der skal lukkes helt ned. Resultatet af sidstnævnte er, at målt fremløbstemperatur stiger utilsigtet selvom shunt ventilen er kørt helt i bund og anlægspumpen (Pumpe #2) stoppet.

Kedelpumpe, samt endnu en pumpe (Pumpe #1) i hovedkredsen, som skal sikre tilstrækkeligt flow i VV beholderen sætter tryk på shunt ventilen selvom anlægspumpen (efter shuntventilen) står stille.

Shunt ventil er monteret i retur vejen i modsætning til, hvad leverandøren (LK) anbefaler. Installatøren hævder hårdnakket, at det gør lige meget, om ventilen er monteret i frem- eller tilbageløb - hvilket jeg i princippet er enig i. Men er de teoretiske forudsætninger så ikke:

1. Der er ingen varmetransmission i 'den stive stang' af vand, der står stille i radiatorkredsen
2. Der er ingen bevægelse/diffusion i røret, som kan føre varmere vand frem i kredsløbet
3. Ventilen lukker 100% tæt

* Hvad siger praksis??

Kan jeg forvente, at systemet opfører sig mere hensigtsmæssigt, hvis shuntventilen flyttes til fremløb, som anbefalet af leverandøren??

/Jens

(Se evt. vedhæftede temperatur plot samt skitse af hovedelementerne i anlægget. Der er naturligvis en termostatventil til begrænsning af temperatur i VV beholder)
Vedhæftede filer
Anlægsskitse.pdf
(196.09 KiB) Downloadet 92 gange
FyrSelvsving.gif


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Placering af anlægs-shunt? (frem eller retur)

Indlæg af Zarge » 29 sep 2015 16:33

Nu kender jeg ikke de specifikke produkter, men min watts ventil gjorde det samme til at starte med, det var pga at flowet var for lavt forbi føleren, så ventilen reagerede for langsomt...

Jens7600
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29 sep 2015 09:42

Re: Placering af anlægs-shunt? (frem eller retur)

Indlæg af Jens7600 » 05 okt 2015 11:19

@ Zarge

Hvad var din løsning på problemt så??

/Jens


Besvar