Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Thermostat for gulvvarmeshunt

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Thermostat for gulvvarmeshunt

Indlæg af J-B » 21 feb 2015 20:52

Jeg har haft samme styring og fordelermanifold, på den øverste grenrør, med de røde hætter, der justerer du længden på slangerne, så der er samme flow i alle kredse, og så må man ikke røre ved det, medmindre at man vil have bøvl med det :wink:
Den shuntstyring med 2 følere, sørger for at kompensere for hvor meget varmetab der er, er returen for lavt, så så lukker den mere varmt vand i kredsen uden at temperaturen bliver for varmt.
De haner der er på den nederste grenrør, de skal være helt åbne til start, så stiller du på shunten så temperaturen passer i den koldeste rum og så skruer du ned for de andre haner til det passer.
Du skal regne med ca 1 måned med justering før det er så nogenlunde og så skal du stadig justere din shunt efter vejret :?
Investerer du i trådløse rumtermostater og styring til din gulvvarme, så vil det virke fra dag et af og det kan styre både pumper og fyret, eneste problem er at, med den komfort, så skal du stadig fodre fyret, men det er jo kun en bagatel :wink:


Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Thermostat for gulvvarmeshunt

Indlæg af Aussieboy » 21 feb 2015 21:08

Har lige læst og set lidt mere, du kan sætte en rumtermostat til, så stopper den det hele når temp er noget i det rum. Den er automatisk sat til Max 50 g i fremløbs temp fra fabrikken. Og ja noget rum styring er nemmere og styre.

JensK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30 dec 2014 12:09
Mit fyr: Baxi MH 2.5
Areal: 200
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 8-10

Thermostat for gulvvarmeshunt

Indlæg af JensK » 21 feb 2015 22:35

Det plejer nu ikke at være et problem at styre temperaturen i shunten eller i huset, det er mere det at telestaten står og åbner og lukker hele, hvilket giver temperatursvingninger ude ved fyret.

Jeg troede egentlig ikke det ville virke ordentligt med rumtermostater på gulvvame. Hvis solen pludseligt begynder at skinne tager det jo alligevel ret lang tid fra termostaten lukker til gulvet bliver koldt...

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Thermostat for gulvvarmeshunt

Indlæg af Flammen » 22 feb 2015 04:35

i nogle tilfælde vil du have ret i din antagelse. jeg har selv flået rumfølere og telestater ned i mit hus. nu styres temp manuelt på shunten, der er nu monteret skruepropper der hvor telestaterne sad. det giver mig mulighed for at lukke af for alle kredse med undtagelse af bad og baggang som har komfortvarme hele året.
mit hus har radiator på værelserne, og gulvvarme i resten.

ps. hvis det er styeboxen der er problem med, så har jeg en ubrugt fra ca. 1999-2000 liggende. fik den ikke brugt, da jeg pludselig valgte en anden løsning i det hus jeg byggede dengang.

JensK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30 dec 2014 12:09
Mit fyr: Baxi MH 2.5
Areal: 200
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 8-10

Thermostat for gulvvarmeshunt

Indlæg af JensK » 22 feb 2015 09:30

Har selv et par radiatorer også, det er nok det der gør at jeg ikke har så store styringsproblemer.

Det springende punkt er om den styreboks du har liggende kan tænde og slukke i pulser eller ej (PWM). Det er det som min IKKE gør, men jeg kan ikke afgøre om den er defekt eller den aldrig har gjort det.

Alternativt kunne jeg vel bare bruge sådan en her:

http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-G ... 04990.html

Men jeg kan ikke afgøre om den passer på ventilen.


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Thermostat for gulvvarmeshunt

Indlæg af Flammen » 22 feb 2015 13:26

jeg vil mene at det skal være et konstant signal til telestaten, ellers vil det bare forlænge responstiden på telestaten. telestaten er bare en voks(motor) der udvider sig ved varmepåvirkning som sker med en glødetråd. den kan efter min overbevisning ikke steppes til en middelbevægelse, men kun on/off.

nå, nu er det sq også ligemeget med alt det teori, for nu går jeg ud og vælter gemmeren i værkstedet og finder den der styring, og får hugget noget strøm på og en fluke på udgangen. jeg vender tilbage senere idag med resultatet

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Thermostat for gulvvarmeshunt

Indlæg af Flammen » 22 feb 2015 23:59

fandt roth shuntregulatoren i gemmeren. måler 32,4volt AC ubelastet på termo motor udgangen. den pulser ikke.
den regulerer (styrer) på retur temperaturen

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Thermostat for gulvvarmeshunt

Indlæg af Flammen » 23 feb 2015 00:45

tog lige et par billeder for at sikre at det er den samme "dims" vi taler om
IMG_0068 (Custom).JPG
IMG_0069 (Custom).JPG
IMG_0072 (Custom).JPG

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Thermostat for gulvvarmeshunt

Indlæg af Flammen » 23 feb 2015 01:06

JensK skrev:Jeg er ikke meget for at køre helt uden thermostat, for så har jeg ingen sikkerhed mod for høj temp.

Det er bestemt muligt at føleren til fremløb er defekt. Pt. er der byttet om på hvilken føler der sidder på frem og retur og det gjorde problemet mindre. Kan man teste sådan en føler eller få en ny?

Jeg vedhæfter lige et nærbillede af billede af styreboksen.

Edit: Ja, det er en temperatur føler der sidder på nederste manifold og der sidder en tilsvarende på øverste.
kan se det er samme styrebox.
du må få min. det er første gang den har været tilsluttet netspænding, så den burde være som ny. det er derfor man aldrig skal smide gode sager ud, som aldrig kom i brug :oops:
er du interesseret ? hvor er i landet bor du

JensK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30 dec 2014 12:09
Mit fyr: Baxi MH 2.5
Areal: 200
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 8-10

Thermostat for gulvvarmeshunt

Indlæg af JensK » 23 feb 2015 23:50

Sådan som du beskriver det, gør din styreboks præcis det samme som min. Jeg troede bare, at det var en fejl, at den kun styrer på returen.

Så jeg får nok ikke så meget ud af at have 2, men du skal ellers have mange tak for tilbudet.

Der er nok ikke anden vej end at bruge en mekanisk termostat i stedet.


Besvar