Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pe-xc

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
levi

Pe-xc

Indlæg af levi » 06 feb 2015 21:08

BWJ skrev:
Ingenting er det korte svar.
Det eneste du kan risikere er at anlægget over tid kan optage en minimal mængde ilt, som i praksis er noget smarte producenter har fundet på.
Før iltbarriere blev opfundet, er der lagt 1000 vis af meter pexrør uden barriere - uden problemer.
Stadigvæk bruges pexrør til brugsvand til gulvvarme, især på direkte fjernvarme da rør kan tåle højere temp og tryk.
Jeg krummer tæer når du "vejleder" bwj.... Dine anbefalinger henleder mig på de glade 70'ere hvor man også rask væk blandede kobberrør & galv. Rør i en ren pærevælling... Dengang troede man heller ikke der ville ske noget, og indstillingen til det hele var "så længe det er tæt, er det godt".

Der er en grund til man laver pex til varme, og pex til vand! - dit argument med at det er noget smart noget producenterne har fundet på, holder ikke en meter - jeg vil vædde på at alle der producerer pex-rør ville elske de kunne nøjes med at producere en serie, for at minimere lagerbinding & produktionsomkostningerne - netop af den årsag er man begyndt at lave kombi-pex som både er VA-godkendt, og har iltbarriere - så man stille og roligt kan udfase de massive lagerbindinger & produktionsomkostninger...

Kom nu ind i år 2015 min dreng, og indse at der også sker stor udvikling og fornyelse i VVS- branchen...

P.s - Hvis det er gået din næse forbi, så er salamanderkedlerne udgået af produktion.... Det viste sig de ikke var særlig effektive.... Ja jeg forstår godt du er chokeret, - for det var jo en tung kedel.... icon_cheesygrin.gif


levi

Pe-xc

Indlæg af levi » 06 feb 2015 21:31

BWJ skrev:

Stadigvæk bruges pexrør til brugsvand til gulvvarme, især på direkte fjernvarme da rør kan tåle højere temp og tryk.
Spændende læsning, hvilken kommune tillader det ? Jeg er ikke bekendt med nogen kommuner eller fjernvarmeværker der godkender det du der nævner ? - Det er vel ikke fordi man i dit firma "glemmer" at informere værket om de materialer der bliver støbt ned i gulvet - og derfor man "tror" det er helt ok, det er jo tæt....

Hvis man gør som du beskriver i dit firma, og laver gulvvarme med rør til brugsvand - så har man pludselig en masse huse med gulvvarme hvor røret ikke har iltbarriere, tror du værkets kedler har godt af det ? - kan du oplyse mig om hvilke kommuner der tillader man bruger Pexrør til brugsvand som gulvvarme ?

Jeg kan huske en sag i Fredericia da jeg stod i lære i de glade 90'ere, - der var et firma fra Fyn der lavede et par hundrede lejligheder (renoveringer) - de brugte pex der ikke var til gulvvarme i badeværelserne, - da værket blev bekendt med det, måtte de stoppe arbejdet og hugge alle de gulve op der var blevet støbt.....og skifte slangerne, så vidt jeg husker gik firmaet efterfølgende konkurs....

Der er også historien om de første alupexrør der udskilte ammoniak ved 70 grader, da værkerne blev bekendt med det, blev disse rør også bandlyst, og enkelte værker vil den dag i dag stadig ikke have alupexrør på deres systemer - simpelthen på baggrund af oplevelserne fra de glade 90'ere.....

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Pe-xc

Indlæg af BWJ » 06 feb 2015 22:23

Spørgsmål til "professoren"
1. Skulle det have nogen som helst betydning at der bliver brugt 2x1m pex til vand i en varmeinstallation ?
2.Manden der har lagt gulvvarme i hele sit hus, og har købt et fint nyt pillefyr med åben ekspandtion, føler han sig mon klog hvis han har købt rør med iltbarriere, på din anbefaling, hvis han havde pex til vand liggende i forvejen han kunne have brugt ?
3. Ja der er sket meget siden 90érne, i dag bruger fjernvarme værkerne korrosionsinhibitorer netop for at beskytte det samlede anlæg mod korrosion.
4. har nogen hørt om en trykekspandtionsbeholder med diffusionstæt ballon.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Pe-xc

Indlæg af Zarge » 07 feb 2015 01:01

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Hvis ikke der er iltbarriere, så vil du typisk se at vandet i systemet bliver til noget
sort slam over tid, hvem har ikke prøvet at fjerne en gammel radiator, og selv om
anlæget var tømt for vand, så stod der alligevel en pæn sjat i bunden af radiatoren,
og den sjat sorte slam endte naturligvis på det fine trægulv.

Så mit synspunkt er meget klart : ingen iltbarriere = no dice
Er det ikke netop hvis der INGEN ilt kommer til at vandet "dør" /bli'r sort??

Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Pe-xc

Indlæg af elpres » 07 feb 2015 06:12

Og her troede jeg at jeg havde stillet et ja/nej spørgsmål. Spændende læsning må jeg sige, og indtil videre holdt i en god tone. Jeg er dog til bøjelig til at bestille et par meter uni-rør i anbrud, better save than sorry.
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob


levi

Pe-xc

Indlæg af levi » 07 feb 2015 11:14

BWJ skrev:Spørgsmål til "professoren"
1. Skulle det have nogen som helst betydning at der bliver brugt 2x1m pex til vand i en varmeinstallation ?
2.Manden der har lagt gulvvarme i hele sit hus, og har købt et fint nyt pillefyr med åben ekspandtion, føler han sig mon klog hvis han har købt rør med iltbarriere, på din anbefaling, hvis han havde pex til vand liggende i forvejen han kunne have brugt ?
3. Ja der er sket meget siden 90érne, i dag bruger fjernvarme værkerne korrosionsinhibitorer netop for at beskytte det samlede anlæg mod korrosion.
4. har nogen hørt om en trykekspandtionsbeholder med diffusionstæt ballon.
1 - formentlig ikke, men det er stadig forkert. - og hvorfor ikke bruge de rette materialer ?
2 - ja han skal føle sig klog, for han har jo netop købt de rette materialer - forøvrigt er jeg ikke bekendt med nogen pillefyr der ikke er godkendt til trykekspansion i dagens dk. - har man åben ekspansion er min anbefaling altid at få det lavet om til tryk.
3 - ja det gør de jo fordi der bla. er et problem med VVS-ere som dig, der mener det er noget pjat med iltbarriere i pex-rør - det har jo netop resulteret i forøget slitage/tæring på værkernes anlæg.
4 - irrelevant.

Du glemte at svare på mit spørgsmål, hvilke værker i dk tillader at man bruger pex-rør uden iltbarriere ?

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Pe-xc

Indlæg af BWJ » 07 feb 2015 14:22

levi skrev:
1 - formentlig ikke, men det er stadig forkert. - og hvorfor ikke bruge de rette materialer ?
2 - ja han skal føle sig klog, for han har jo netop købt de rette materialer - forøvrigt er jeg ikke bekendt med nogen pillefyr der ikke er godkendt til trykekspansion i dagens dk. - har man åben ekspansion er min anbefaling altid at få det lavet om til tryk.
3 - ja det gør de jo fordi der bla. er et problem med VVS-ere som dig, der mener det er noget pjat med iltbarriere i pex-rør - det har jo netop resulteret i forøget slitage/tæring på værkernes anlæg.
4 - irrelevant.

Du glemte at svare på mit spørgsmål, hvilke værker i dk tillader at man bruger pex-rør uden iltbarriere ?
1. Det var det spørgsmålet gik på, og det er formentligt ok ! obs det er også forkert at køre 60 km/t gennem byerne.
2. Den mængde ilt der optages gennem rør, er intet ift. det ubehandlede vand med efterfylder med, og den ilt der optages gennem åben ekspandtion.
3. Faktum er, at korrosionsinhibitorer tilsættes det behandlede vand for at eliminere korrosion og slid på anlæggene.
4. Da de færreste bruger ren kvælstof i beholder er det ikke irrelevant.
5. Da det er mindre end 0,5% af alle tilsluttede anlæg der kører med direkte fjernvarme, og man skal bruge pex til gulvvarme, og kun gulvvarme, skal der søges dispensation, og den kan kun opnås ved pex til vand pga. tryktrin og varmebestandighed,- de fleste pexrør til gulvvarme er til max 6 bar.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

levi

Pe-xc

Indlæg af levi » 07 feb 2015 17:33

BWJ skrev:
1. Det var det spørgsmålet gik på, og det er formentligt ok ! obs det er også forkert at køre 60 km/t gennem byerne.
2. Den mængde ilt der optages gennem rør, er intet ift. det ubehandlede vand med efterfylder med, og den ilt der optages gennem åben ekspandtion.
3. Faktum er, at korrosionsinhibitorer tilsættes det behandlede vand for at eliminere korrosion og slid på anlæggene.
4. Da de færreste bruger ren kvælstof i beholder er det ikke irrelevant.
5. Da det er mindre end 0,5% af alle tilsluttede anlæg der kører med direkte fjernvarme, og man skal bruge pex til gulvvarme, og kun gulvvarme, skal der søges dispensation, og den kan kun opnås ved pex til vand pga. tryktrin og varmebestandighed,- de fleste pexrør til gulvvarme er til max 6 bar.
Du kører i ring - og spilder min tid!

Og du svarer STADIGVÆK ikke på hvilke værker der tillader pex-rør uden iltbarriere til gulvvarme ???

Svar - eller stop, jeg gider ikke spilde min tid på indlæg uden indhold!

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Pe-xc

Indlæg af BWJ » 07 feb 2015 17:51

levi skrev:
Du kører i ring - og spilder min tid!

Og du svarer STADIGVÆK ikke på hvilke værker der tillader pex-rør uden iltbarriere til gulvvarme ???

Svar - eller stop, jeg gider ikke spilde min tid på indlæg uden indhold!

Jeg ved godt det kan være lidt svært at forstå, men hvis du læser hvad jeg skriver omkr. dispensation så måske .......
Og ja ... vil helst ikke spilde din dyrebare tid med virkelighedens verden.....EOD.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

levi

Pe-xc

Indlæg af levi » 07 feb 2015 19:23

BWJ skrev:

Jeg ved godt det kan være lidt svært at forstå, men hvis du læser hvad jeg skriver omkr. dispensation så måske .......
Og ja ... vil helst ikke spilde din dyrebare tid med virkelighedens verden.....EOD.
Aha-ja, - I rest my case, udokumenterbare postulater endnu engang fra din side af!


Besvar