Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyrrum

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
phpgeek
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 nov 2011 12:29

Nyt fyrrum

Indlæg af phpgeek » 28 jan 2015 10:00

Hej,

Jeg går i overvejelserne omkring at skrotte vores gamle 2 kammer BAXI fyr til et rent pillefyr. I den forbindelse vil jeg gerne have flyttet fyret ud fra vores relativ lille bryggers ud i en nyt mindre fyrrum jeg vil bygge op. Jeg er dog lidt i tvivl omkring krav og muligheder.

I det nuværende bryggers er der tilslutning til skorstenen til fyret. Jeg vil meget gerne genbruge denne skorsten (af praktisk og for den sags skyld økonomiske årsager). Det vil dog betyde at skorstene vil gå en vinkel på noget jeg vil gætte på 15-25 grader i den første del af skorstenen (det drejer sig om noget der ligner 2 til 2,5 meter maksimalt). Kan det overhovedet lade sig gøre? Eller vil trækket ikke være godt nok i skorstenen?

Udover det - hvilke basale krav der er til et eventuelt nybygget fyrrum? Jeg overvejer at lave det relativt småt. Muligvis noget der ligner 2x3 meter eller deromkring. Tanken er et støbt gulv opbygget træskellet med 100mm isolering og 2 lag gips indvendigt. Er der andet jeg eventuelt skal være opmærksom på i forbindelse med "tilbygningen"? Der vil ikke være direkte adgang fra huset til fyrrummet - men en dør udefra til selve fyrrummet/fyrskurret.

/Johan


Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Nyt fyrrum

Indlæg af H.S » 28 jan 2015 10:16

Hej
Jeg vil mene at den "rigtige" løsning er ar flytte fyret til et nyt rum
2 til 2,5 m røgrør er nogo der er for stor afkøling
Hvis du bygger et nyt fyrrum vil jeg nok overveje "lidt" mere isolering (ellers skulle det du nævner ikke være noget problem)
husk også at det er rart med plads til et par paller med piller
Hvis dit gamle Kombi fyr et fra før 1980 (eller der omkring)
Kan du få et godt tilskud (6 til 15.000 kr) gi mig et kald på 86929393 hvis jeg skal regne på det ;-)
Husk at vend dine planer med din skorstensfejer inden du går igang
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Nyt fyrrum

Indlæg af kovas » 28 jan 2015 10:51

Hej.
Da jeg gik over til pillefyr ville jeg gerne ha bygget et fyrrum som du beskriver i tilknytning til min garage (den er ca 50m2) fordi det ville gi mig større frihed til at benytte min garage. Hvis jeg ville bygge det sammen med garagen krævede kommunen byggetilladelse. Hvis jeg ikke ville det skulle fyrrummet være min 1,5m fra andre eksisterende bygninger. Jeg endte med at sætte fyret ind i garagen.
Men ellers tilslutter jeg mig HS. Sørg for plads til piller det er ofte billigere hvis man kan aftage 3 eller flere paller.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

phpgeek
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 nov 2011 12:29

Nyt fyrrum

Indlæg af phpgeek » 28 jan 2015 16:38

Jeg har et skur på omkring 20kvm, hvor der vil være plads til et par paller piller (der har i hvert fald været fint plads til 2 paller briketter, uden problemer) - så den del er jeg rimelig rolig overfor.

Mit nuværende fyr er et BAXI Type OT. Jeg tvivler på det er helt tilbage fra 1980 (men ved det faktisk ikke).

@kovas - hvordan med skorsten - opbyggede du en ny fra garagen eller hvorledes? Og hvor højt endte den med at være? Jeg er en smule nervøs (hvis den ikke bliver høj nok) kommer til at chikanere naboen, der har en terasse cirka 5-8 meter fra hvor fyrrummet er planlagt.

En anden mulighed for mig er at placere det for enten af huset - men det kræver noget mere arbejde - da der skal trækkes el en del længere (i stedet for blot "gennem" muren) - samt isolerede "fjernvarmerør" en 5-10 meter. Men det kan være det på lang sigt er en bedre løsning.

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Nyt fyrrum

Indlæg af godsejeren » 28 jan 2015 17:16

Hej

@olelarsen der har et pellux fyr har lavet fyrrum som du tænker på. Prøv at kigge i hans galleri gallery/image.php?album_id=353&image_id ... w=no_count
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Nyt fyrrum

Indlæg af kovas » 28 jan 2015 19:06

Hej phpgeek.

Der blev sat en metalbesto skorsten direkte oven på fyret som går ca til kip (den er ude i siden af garagen) De to montører som har været forbi med måler siger at der er fint træk i den. Kan ikke helt huske længden men nok ca 4m høj. Fra jorden.
lige nu er startbrændselsmængdem ret stor så fyret kan ryge lidt når det starter, men når det køre så kan det absolut ikke lugtes 8m væk. Var der en nabo ville jeg nok justere startmængden ned. Har aldrig set røg andet ved opstart.
Det kostede også 2x20m løgstørrør. Så extra udgift for at lægge det over i garagen har ca været på den anden side af 20k. Men så fik jeg jo også varme i garagen.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

phpgeek
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 nov 2011 12:29

Nyt fyrrum

Indlæg af phpgeek » 29 jan 2015 14:58

Hej,

Tak for info :) Der er lidt mere at gå videre med. Jeg tror måske jeg forsøger at få en "ekspert" ud og snakke det lidt igennem - især pga. min rørføring i det nuværende fyrrum.

Hvis der er nogle der kender nogle dygtige folk i Køge/Haslev/Ringsted området hører jeg gerne, som jeg kunne tage fat i for at få lidt vejledning.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Nyt fyrrum

Indlæg af HR LUCCA » 31 jan 2015 01:14

phpgeek skrev:Hej,

Jeg går i overvejelserne omkring at skrotte vores gamle 2 kammer BAXI fyr til et rent pillefyr. I den forbindelse vil jeg gerne have flyttet fyret ud fra vores relativ lille bryggers ud i en nyt mindre fyrrum jeg vil bygge op. Jeg er dog lidt i tvivl omkring krav og muligheder.

I det nuværende bryggers er der tilslutning til skorstenen til fyret. Jeg vil meget gerne genbruge denne skorsten (af praktisk og for den sags skyld økonomiske årsager). Det vil dog betyde at skorstene vil gå en vinkel på noget jeg vil gætte på 15-25 grader i den første del af skorstenen (det drejer sig om noget der ligner 2 til 2,5 meter maksimalt). Kan det overhovedet lade sig gøre? Eller vil trækket ikke være godt nok i skorstenen?

Udover det - hvilke basale krav der er til et eventuelt nybygget fyrrum? Jeg overvejer at lave det relativt småt. Muligvis noget der ligner 2x3 meter eller deromkring. Tanken er et støbt gulv opbygget træskellet med 100mm isolering og 2 lag gips indvendigt. Er der andet jeg eventuelt skal være opmærksom på i forbindelse med "tilbygningen"? Der vil ikke være direkte adgang fra huset til fyrrummet - men en dør udefra til selve fyrrummet/fyrskurret.

/Johan
Hvorfor ikke sætte det nye pillefyr det samme sted som der gamle står , så slipper du for skorsten og rør arbejde , hvis der ikke er så meget plads , eller du ikke gider slæbe piller der ind , er løsningen måske et lille fyr og et magasin med vacum sug på den anden side af vægen . :wink:

phpgeek
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 nov 2011 12:29

Nyt fyrrum

Indlæg af phpgeek » 31 jan 2015 06:33

@HR LUCCA

Årsagen er faktisk at vi (om nogle år) gerne vil bygget lidt rundt - således der evt. kan indrettes ekstra toilet, der hvor fyrrummet er pt..
Ligeledes er fyrrummet ret smalt pt (kun omkring 1,20m bredt frirum - rummet i sig selv er nok 1,5 - men der er en del rør mv der stjæler en del centimeter) - så det overlader ikke meget plads (især eftersom min favorit pt er Pellux 100 - som jo med (lille) magasin er omkring 112 cm.

Der er ikke rigtigt rum ved siden af, til at lave en vacumløsning - så skal der alligevel bygges ekstra :)

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Nyt fyrrum

Indlæg af MichaelK » 31 jan 2015 08:29

Rigtig mange pillefyr med automatisk sug, kan hente pillerne længere væk end bare rummet
ved siden af. Jeg ved der tales om afstande helt op til 20 meter fra fyrrummet, med jeg ved
ikke om det gælder alle sugeanlæg?

Anyway, så giver det dog en vis fleksibilitet mht. den indbyrdes placering af fyr og pilletank.

Til sidst lige en lille kommentar omkring tilbygningen. Der skal mere isolering i, jeg ville tage
og opbygge væggene med min. 200 mm.. Lav træskelettet i 45*195 mm. spærtræ, så er der
plads til isolering, og Du får en god stabil konstruktion ud af det.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar