Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Comet
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 21
Tilmeldt: 03 nov 2014 19:43

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af Comet »

Pillefyret er et Lin-Ka.
Fabrikationsår er P00, så mon ikke det er år 2000.
Kedel type P30.
Ydelse max kont. er 30- kW.

Ved ikke om det er 1 eller 2 strenget. Der løber et langt rør 10 cm. over gulvet på væggen. Alle radiatorer langs vinduet er "hægtet" oven på dette rør. Hvis jeg slukker helt for en termostat på en radiator, så vil jeg tro at vandet barer undlader at løbe op til radiatoren men videre af det meter-lange vandrør. Vandrøret er som sagt så varmt at man ikke kan holde på det i 2 sek.

Comet
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 21
Tilmeldt: 03 nov 2014 19:43

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af Comet »

Jens skrev:Velkommen her på StokerPro.

Hvis ALLE dine radiatorer og evt gammeldags gulvvarme (med udtag ved radiatorrør i eks badeværelse) er kolde, så må du have et by-pass mellem frem og retur et eller andet sted sidst på strengen, for at vandet kan cirkulere og rørene blive varme.

Har du åben eller lukket ekspansion ? - hvis det er åben, det kunne evt være fordi der er cirkulation gennem ekspansionsbeholderen, det er før set, - at det er lavet sådan for at undgå at den fryser, hvis den sidder udsat eks oppe under taget.

Hvilken type fyr har I, - mærke og model ?
Der burde ikke ske noget ved at sætte pumpen ned på 1, men det løser ikke umiddelbart problemet med, at der hele tiden cirkuleres varmt vand gennem rørene, selvom der ikke er forbrug.
Man kan vel sige at der er bypasse ved hver radiator, hvis det altså giver mening for jer?

Hvad betyder "åben eller lukket ekspansion" ?

Pillefyr model er nævnt i mit indlæg for lidt siden.
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af Jens »

Så er det et 1-strengs system. 1-0 til From :great:

Lukket ekspansion = en rød trykbeholder et sted.
Åben ekspansion = en beholder over højeste radiator, med åben forbindelse til det fri. Vandet udvider sig ved opvarmning og stiger og falder i denne beholder med temperatursvingningen.

Sålænge du kan holde varmen i huset, så kan du roligt sætte pumpen ned på 1, - så pisker det da knap så hurtigt rundt, det varme vand.
Men når det bliver koldt, så kan det være nødvendigt at hæve den til 2 måske endda 3, for at du også kan få nok varme til den sidste radiator på strengen. Men indrømmet 1-strengssystemer er ikke lige min stærke side.

Fyret kender jeg ikke andet end af navn og at det vist skulle være udemærket fyr og bestemt ikke af de billigste.
Hvis du opretter en tråd med fyrets navn i overskriften i det rette forum, så kunne du måske være heldig at der var en med kendskab til det, som kunne hjælpe med at fintrimme det.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
nemocharley

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af nemocharley »

jeg mener det er en regulær stoker du har (kan fyre med andet end træpiller) så opret en tråd under stokerforum - andre pillefyr (tror ikke lin-ka har sit eget forum).
pendec

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af pendec »

Jens skrev:
Undskyld mig, men det er da noget vrøvl, - hvis man kan holde varmen i huset med en fremløbstemp på 45 grader til radiatorene, så er der ingen grund til højere, det giver kun unødigt tab fra rørene frem og tilbage.
De eneste steder hvor der er en minimumstemp. er ved retur ind i fyr og ved varmtvandsbeholder.

Det er jo også netop det de nye vejrkompenseringssystemer gør, altså netop sænker fremløbstemp til huset.
ok, så er spørgsmålet om han vrøvler hvis hans anlæg er som du skriver , nyere ;) eller det er 20 år gammelt.

Nå, det blev en 50/50, for hans model har vist ingen vejrkompenseringssystem og sikkert heller ingen vvb prioritering, så vrøvl er kun hvis det var på en nyere model? eller blander du nye og gamle modeller under et og vrøvler ;)

Eller kan du forklare ham hvorledes han ser han har vvb prioritering på så han kan sænke kedeltemp og have vvb kørende over 60g og samtidig have radiator under 60g , så er forklaring opnået uden mix af vrøvl og fakta.
Senest rettet af pendec 03 nov 2014 20:59, rettet i alt 1 gang.

Comet
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 21
Tilmeldt: 03 nov 2014 19:43

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af Comet »

Vil rigtig gerne have vandtemperaturen på de rør ned så jeg ikke spilder energi, for det gamle stuehus er faktisk ret godt isoleret. Tror egentlig kun jeg har opdaget det fordi at rørerne løber ude i selve stuen altså uden på væggen og ikke inde i væggen.

Så tror i det er pillefyret der skal indstilles eller er det de forskellige ventiler der sidder inde i huset ved varmtvandsbeholderen eller er det mon noget helt andet?
pendec

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af pendec »

Comet skrev:Vil rigtig gerne have vandtemperaturen på de rør ned så jeg ikke spilder energi, for det gamle stuehus er faktisk ret godt isoleret. Tror egentlig kun jeg har opdaget det fordi at rørerne løber ude i selve stuen altså uden på væggen og ikke inde i væggen.

Så tror i det er pillefyret der skal indstilles eller er det de forskellige ventiler der sidder inde i huset ved varmtvandsbeholderen eller er det mon noget helt andet?
Har du vvb prioritering? (tror ikke det var udbredt i 2000) eller vvb på el-patron, så kan du godt tillade dig det. Kedlen skal vist også være af korrekt materiale () så må du gerne sænke temp under 60g under kedel vist tærer for hurtigt og bliver utæt? (Måske er der lige en med mere teknisk forklaring kan bekræfte min. kedel temp på kedler fra før y2k)

fyi: Kedel tæring på ældre modeller, lidt info her udover dette, så læser jeg rør også kan være udsat.
Comet
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 21
Tilmeldt: 03 nov 2014 19:43

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af Comet »

Aner ikke om det er vvb prioritering. Kan man se det fysisk et sted ved at der hænger en eller anden dims eller hvad skal jeg kigge efter? :oops: :)
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af Jens »

Pendec>> Jeg forholdt mig udelukkende til du skrev, - at temp mellem radiatorerne skulle være mindst 60 grader, og at lavere ikke anbefales. Det er noget vrøvl :twisted:

Og hvis man vil se højt og flot på returtemp til kedel, så skal den netop være af støbejern.

Men at rør skulle være udsat ved lavere temp, det kan du bare ikke mene, - fordi så ville returrørene jo tære op, hvis det bare havde det mindste på sig. I et veldimensioneret varmeanlæg, der bliver varmen jo afsat i radiatorene, hvilket betyder at returtemp fra radiatorerne sjældent er over 25 - 35 grader.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
pendec

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af pendec »

Jens skrev:Men at rør skulle være udsat ved lavere temp, det kan du bare ikke mene, - fordi så ville returrørene jo tære op, hvis det bare havde det mindste på sig. I et veldimensioneret varmeanlæg, der bliver varmen jo afsat i radiatorene, hvilket betyder at returtemp fra radiatorerne sjældent er over 25 - 35 grader.
Det var en anden tråd her på stokerpro som nævnte det eller var det et konkurrende forum ;).

Så er der også denne:
1: Ved 60 gr. dræbes evt. legionella-bakterier, der ved lavere temperaturer kan formere sig frit og angribe
mennesker på en ret voldsom måde gennem brugsvandet - bl.a. med en livstruende lungebetændelse, der
kan kræve øjeblikkelig hospitalsindlæggelse og langvarig antibiotika-behandling.
2: Ved 60 gr. undgås korrosion (tæring) af rør og beholder.
Link her (PDF)
Når der er noget om den snakken, så får du bare google på nakken :twisted:

Jeg fik vist noget af den historie da jeg læste tidlige bio18 indlæg da den var in, der var der vist andre holdninger til lav temps.

Besvar