Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
nemocharley

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af nemocharley » 04 nov 2014 05:51

det tænkte jeg også - og lur mig om den ekstra isolering ikke er kommet efter 30kw Lin-kaen er kommet ind.

Hvor stort et areal varmer i op, og har du en fornemmelse af det årlige forbrug?


Comet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 03 nov 2014 19:43

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af Comet » 04 nov 2014 06:55

Huset virker velisoleret. Der opvarmes et areal på 185 kvm. og det er fordeler sig på stueplan og første sal.

Årligt forbrug er opgivet til 8 tons piller.



Mere teknik:
Der sidder 2 vandvarmebeholdere.
En vandvarmer ude ved fyret, som står i stalden. I stalden er der også lavet et badeværelse som ser ok fint ud.
Og der sidder endnu en vandvarmer inde i stuehuset i bryggers ved vaskemaskinen, hvor der også er et badeværelse.
De 2 vandvarmere kan begge køre på el eller på fyret. Pt kører de på fyret.

Skal jeg slukke fyret eller burde det ikke køre nu i september?

nemocharley

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af nemocharley » 04 nov 2014 07:18

De fleste slukker deres pausefyrende stoker om sommeren, hvis de kan nøjes med varmt brugsvand og undvære rumvarmen. Hvornår stokeren tændes er jo op til den enkelte familie, om man bruger brændeovn, har solvarme etc.

Når fyret kører er det bedst at det også tager sig af brugsvandet.

Jeg ville seriøst overveje akkutank (1000l+) og vejrkompensering i jeres situation. (Og solvarme - især hvis i har et større brugsvandsforbrug og bruger lidt rumvarme i sommerhalvåret - men det er bare mig og min glæde ved solvarmen - der er ikke så megen økonomi i at vælge det).

Mht. brugsvandet så er jeg ikke sikker på hvordan man bedst løser det med det varme vand inde på badeværelset i huset, da den vel vil komme efter akkutanken - måske bare bruge ren el der (eller el og et lille brugsvands-solvarme anlæg)? Måske det ikke er et problem, jeg fik bare lige tanken.

Jeg kan ikke få øje på din trækstabilisator?

8 ton er lidt meget til de m2, hvis der er godt isoleret. Især hvis fyret ikke kører året rundt. Minimumsydelsen på den "lille" Lin-ka er omkring 6-7kw, går den lavere end det er virkninggraden ikke ret god - jeres hus vil selv i en kold vinterstorm næppe kalde på mere end 15kw, og for det meste i vinterhalvåret forbruge omkring minimumsydelsen fra fyret. Idéen med akkutanken er at den kører op i ydelse, varmer en stor mængde vand, som fordeles til husets behov. Vejrkompensering ville sørge for at varmen fordeles intelligent alt efter udetemperatur = besparelse.

Alt i alt lidt udbygning og en intelligent renovering af jeres varmeanlæg kan være en god idé. Trækstabilisator, pumper, akku-tank, vejr kompensering.

pendec

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af pendec » 04 nov 2014 07:56

Comet skrev:Huset virker velisoleret. Der opvarmes et areal på 185 kvm. og det er fordeler sig på stueplan og første sal.

Årligt forbrug er opgivet til 8 tons piller.
Hvor langt ligger stald og hus fra hinanden? tænker om der er for stort tab mellem husene til en mindre kan gøre det. Du burde nok have et forbrug nærmere 5-6tons, især hvis rørføringen alene kan varme huset op idag uden radiator tændte, så er isoleringen helt sikkert på plads, den må du kunne se lidt om i huset's tilstandsrapport, der står om der er lavet hulmurs isolerting på huset (feltet var der på min rapport). Har du set på loft ? sænket loft? Kan du se isoleringen?
Comet skrev:Skal jeg slukke fyret eller burde det ikke køre nu i september?
Ikke for at vade i denne kommentar men der burde nok være lidt gang i den i november , jeg har et koldt hus selvom det er isoleret og ok pakket ind, og varmen vil jeg ikke undvære nu. Så det kan lyde overraskende hvis dine rør alene kan varme 185m2 op uden selve radiator ikke tænder op, du skrev gammel landejendom, så nyere energihus er det jo ikke ;)

Comet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 03 nov 2014 19:43

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af Comet » 05 nov 2014 22:22

Huset står som energimærke D, men er nok tæt på at være klasse C.

Vil tro der er 8-9 meter fra stuehus hoveddør til det punkt hvor fyret står i stalden.

Så har jeg kigget i energimærkerapporten. Der står oplyst at tidligere forbrug var 6,9 ton træpiller på et år. Gør det sagen bedre?


Besvar