mit vvb aggregat lækker vand

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
levi

mit vvb aggregat lækker vand

Indlæg af levi »

xkfc skrev:
Jeg tror ikke det er en god ide med en ekspantionsbeholder på det varme vand, det ville jo være en legionella bombe :oops:

Men jeg kan ikke forstå at der kommer så meget vand. jeg er klar over at vandet udvider sig, men det gør det jo kun en gang, så når temperaturen er stabil på ønskede temperatur, så skal der ikke komme mere vand.

Begge mine VVB er tilsluttet afløb så jeg ved ikke om der løber vand ud, men efter en uges ferie har vandmåleren ikke rørt sig, og begge beholdere har stået og kølet, for så at blive opvarmet hver anden/tredie dag af fyret.

Jeg har lige konstrueret 2 "udekøkkener" til en lille musikfest. Begge er bestykket med en 5l beholder fra biltema. Under opvarmning (ca 10min) dryppede de lidt, men det var så det.

Kenneth
Det var meget udbredt førhen at olieunits havde en ekspansion både på centralvarmen & på det varme brugsvand.

Det virker fortrinligt - og så længe der er forbrug på det varme vand, - og temp. holdes opstår der ikke legionella!

Hvorfor man ikke har ekspansion på det varme vand længere ved jeg faktisk ikke - for det er faktisk en løsning der virker!

Man skal dog huske når man køber en ekspansion til brugsvand at den skal være VA-godkendt - og skal kunne holde til 10 bars tryk! (De ekspansioner der er godkendt til formålet er typisk blå).

xkfc

mit vvb aggregat lækker vand

Indlæg af xkfc »

levi skrev:
Det var meget udbredt førhen at olieunits havde en ekspansion både på centralvarmen & på det varme brugsvand.

Det virker fortrinligt - og så længe der er forbrug på det varme vand, - og temp. holdes opstår der ikke legionella!

Hvorfor man ikke har ekspansion på det varme vand længere ved jeg faktisk ikke - for det er faktisk en løsning der virker!

Man skal dog huske når man køber en ekspansion til brugsvand at den skal være VA-godkendt - og skal kunne holde til 10 bars tryk! (De ekspansioner der er godkendt til formålet er typisk blå).
Super... :great: Så er det jo bare at sætte en på. http://www.hedestoker.dk/3803_trykekspa ... svand.html
De koster jo ikke mange basseører.
Vi har en blå på 400L der sidder på vores 10000L beholder, men den er placeret på indløbet til tanken efter en kontra ventil, (altså sidder den koldt) Det er helt sikkert nogle kloge ingenører der har regnet størrelses forholdet ud, men en simpel dividering kan jeg da klare, og så er den mindste på 5L jo fint.
Hvis den sidder på den varme side kunne man måske forestille sig at den trak lidt varme ud af VVB.

Kenneth
panasonic
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23 sep 2014 20:33

mit vvb aggregat lækker vand

Indlæg af panasonic »

Har haft slukket for fyret og her smider den så ikke vand.. men det regnede jeg så heller ikke med :)

men det startede så bare forfra efter jeg startede fyret op :( ..

har prøvet at arbejde med ventilen i tilfælde af der skulle side lidt skidt i den, men uden held...

der er nok ingen vej uden om.. det må blive som det er,, skal bare ha en større dunk til at opsamle vand, så jeg ikke behøver at tømme den hver dag.

Besvar