Træpille"silo"

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Simonthk
Stoker III
Stoker III
9
Indlæg: 95
Tilmeldt: 15 aug 2014 02:34

Træpille"silo"

Indlæg af Simonthk »

Hej

Jeg har en kælder jeg gerne vil benytte til mit pillefyr. Jeg vil geren bruge kælderen til silo også. Må jeg sætte en væg op (evt af gipsbeton) og så lave et rum (med gipsloft) og pudsede murstensvægge som husmur (altså intet træ), og så bruge den som pillesilo?

Hvad er kravene? Skal der være lukket fuldstændig af indtil rummet? Skal det være I metalebeholder eller må man gerne som jeg nævner?

På forhånd tak

xkfc

Træpille"silo"

Indlæg af xkfc »

Der er regler, det smarteste er at få fat i skorstensfejeren, det er ham der skal godkende det.
Umiddelbart skulle ikke være problemer, det skal nok bare være adskilte brandceller. Branddøre m.m.

Jeg ved ikke hvad "gips beton" er. Jeg har været flere steder hvor fyrrummet er bygget i gasbeton eller Leca blokke, og det er blevet godkendt.

Kenneth
pendec

Træpille"silo"

Indlæg af pendec »

Det er ulovligt at have en silo af brændbart materiale ved siden af ens kedel. Det fik min skorstensfejer til at afvise min silo som var i plast.
Er dit materiale ikke brændbart, og kan aflukkes, så burde det jo kunne godkendes. Du skal nok checke hvad du har på gulvet, tænker på om der kan trænge fugt op fra gulv i træpillerne eller om gulv så også lukkes af med cement eller allerede er.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Træpille"silo"

Indlæg af triumph »

Ud over brandkrav, så skal du være opmærksom på at det støver helt vildt at få blæst piller ind = rum skal være helt tæt mod resten af huset, og der skal være mulighed for at overtryk fra blæser kan komme ud til det fri.
en bekendt har en silo i kælderen, der er totalt støvet helt op på 1ste salen efter han har fået blæst piller ind
xkfc

Træpille"silo"

Indlæg af xkfc »

triumph skrev:Ud over brandkrav, så skal du være opmærksom på at det støver helt vildt at få blæst piller ind = rum skal være helt tæt mod resten af huset, og der skal være mulighed for at overtryk fra blæser kan komme ud til det fri.
en bekendt har en silo i kælderen, der er totalt støvet helt op på 1ste salen efter han har fået blæst piller ind
Ja for dælen, hvis pillerne skal blæses ind skal man tage højde for støv i større mængder. Da jeg havde stoker fik jeg også blæst 7-8t piller ind af gangen. Nu stod siloen i eget rum så jeg kunne tape de to døre der var til fyrrummet og værkstedet til (men der kom alligevel støv ind), og så bare lade døren til det fri stå åben. Jeg havde kost og støvsuger klar så jeg lige kunne gøre rent med det samme, men opgaven var faktisk temmelig stor. Jeg kan helt sikkert anbefale at lave en helt tæt tank og så med udluftning via et filter :great: det ville jeg ønske at jeg havde lavet.
Nu er tanken fjernet igen, sneglen i gulvet fjernet og hullet støbt til igen. Nu ligger der bare en masse sække med piller der hvor tanken stod. Det tager få timer at smide dem ind for mig og to kammerater, et par øl mens vi syntes vi er nogle helvedes karle :great: bare fordi vi lugter lidt af sved... Det er lykken her. :great:

Besvar