Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Termostat på VVB

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Andy Andersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 aug 2014 19:45

Termostat på VVB

Indlæg af Andy Andersen » 11 aug 2014 19:53

Hejsa..

Jeg har et lille problem med min termostat på min VVB...

Først lige Info om anlægget...

Termostat på VVB: RAVK 25-65 grader.
Fremløbs temperatur: 60 grader, målt ved tilgang på VVB

Både ventil og termostat element er nyt...

Mit problem er at, hvis jeg feks sætter min termostat til en vand temp på 55 grader i VVB... Så lukker min termostat ikke helt for flowet af vand... Der løber stadig lidt igennem så den lukker aldrig helt....

Hvis jeg sætter temp til 60 grader... Og lader det stå i et par timer, så jeg er sikker på at min VVB er de 60 grader.... Og derefter skruer ned til 55 grader igen... Så lukker min termostat fint... Og åbner først igen når temp er under 55 grader... Men når den så igen når de 55 grader... Ja så lukker den igen ikke helt...

Nogle gode råd eller ideer :-)

Mvh Andy


pendec

Termostat på VVB

Indlæg af pendec » 11 aug 2014 20:35

Er det ikke bare et spørgsmål om at rense split for kalk som sidder i VVB termostat? Det gør jeg en gang om året, så virker den bedst ;)

Andy Andersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 aug 2014 19:45

Termostat på VVB

Indlæg af Andy Andersen » 11 aug 2014 20:44

Min termostat sidder jo på centralvarme siden..der skulle helst ikke være noget kalk... ;-) og ventilen er sprit ny.. 2 måneder gammel

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Termostat på VVB

Indlæg af kovas » 12 aug 2014 11:05

Hej Andy.

Jeg har en ventil der hedder TA. som regulere min vvb. Det er sikkert samme princip som din ravk. Med en føler oppe i vvb-en? Da jeg fik mit nye anlæg bemærkede jeg precis det samme, der løber altid lidt igennem. Jeg spurgte også her og fik svaret: det er sikkert snavs fra sammenskrugningen, som har sat sig i ventilen? Nu er jeg en doven mand så jeg gad ikke tappe vand af og alt det der for at se om det skulle være tilfældet. Siden har jeg udviklet den teori at i og med at ventilen er helt åben når du tager termoelementet af så er det jo trykket fra føleren i vvb som skal presse mod den indbyggede fjeder som er i ventilen. Når du sætter temp til feks 55gr så bliver der ligevægt og ventilen lukker men presser ikke nok til at lukke helt tæt, som hvis du, når den er 60gr sætter den ned til 55gr. så presser termoelementet hårdere indtil vvb har tabt graderne. Det er min teori så jeg lever med det.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Besvar