Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

"Aktivering" af elpatron i vvb

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

"Aktivering" af elpatron i vvb

Indlæg af Havmand » 28 jul 2014 21:35

Når du drejer termostat til elpatron, kan du så hører den klikker og eller tænder og slukker lampen ? Og derved finde ud af om termostaten er funktionsdygtig.

Bliver centralvarme-rørene, altså de rør der sidder fra kedel til VarmtVandsBeholder lune / varme ?, så har du cirkulation på dit anlæg, og dette spiser varmen fra VVB
Prøv evnt. at sætte din RAVL ventil på den laveste indstilling.
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

"Aktivering" af elpatron i vvb

Indlæg af kovas » 29 jul 2014 00:32

pendec skrev: Seas-nve har nogen flotte tal som jeg kan gå tilbage og se på de siden 2010, og jeg ligger pænt omkring 30-70kw ekstra i maj-september, snit gider jeg ikke se på men for mig ser det ud som en lille 100 lap, det er måske lidt mindre, træpiller var normalt ca. 500-600kg igennem en sommer , så for mig kunne jeg ikke så lyset i en bio18 som koster mig mere når den ikke er gearet til så små behov. Der skal vi nok have en 2014 kedel.

edit: Når jeg tænder min bio18, så siger den ca. 24grader lige nu(RT 25), så 30grader er min kedel ikke.
25 eller 30gr. Hæng Dem ikke i bagateller. Brug randers reb. icon_cheesygrin.gif

Bemærk lige at jeg sætter ikke spørgsmåltegn ved din beslutning. Men når du synes at det er vigtigt, at fortælle, at du kan ha varmt vand for 5-7kr/dag, så må du vel også være med på at det bliver kommenteret. Min pointe er bare at når de første 2,2kr er brugt så har du 17l varmt vand og jeg har nul. når de næste 2,2kr er brugt så har du 34l og jeg har 68l. Så er det bare at beslutte hvad man vil på et oplyst grundlag.
Bruger du 34l varmt vand/dag. Så er det self helt klart det nemmeste og måske det billigste, men er man to voksne og to teenage døtre så er det nok en anden sag.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

pendec

"Aktivering" af elpatron i vvb

Indlæg af pendec » 29 jul 2014 13:16

kovas skrev:Min pointe er bare at når de første 2,2kr er brugt så har du 17l varmt vand og jeg har nul. når de næste 2,2kr er brugt så har du 34l og jeg har 68l. Så er det bare at beslutte hvad man vil på et oplyst grundlag.
Bruger du 34l varmt vand/dag. Så er det self helt klart det nemmeste og måske det billigste, men er man to voksne og to teenage døtre så er det nok en anden sag.
Teorien er ikke altid matchende virkeligheden når virkningsgrad på bio18 ikke er årgang 2014, så det holder ikke herhjemme, og igen. Mine faktiske aflæsninger over 4 år passer mig bedre end teorien om at jeg kunne spare, hvis jeg hoppede i bad 5 gange om dagen i stedet for 3, og brugte håndvask istedet for opvaskemaskine og så brugte bio18 til vvb, som afslutningsvis kostede mere.

Elpatronen gør det bare ok, det er min oplevelse og økonomien er, at jeg ikke køber lige så mange piller mere, så der sparer jeg jo 1200,- i praksis set ud fra 6 år og egentlig ingen palle udenfor, ingen opfyldninger gennem sommeren og ingen rens i den tid.

Vi kan roligt debattere elpatron vs. pillefyr og famlie størrelse, det er jo dog vigtigt at huske model man ejer, pillepriserne varierer, komfort og hvad ellers følger som for og imod.

Kommentarer er velkommen :) , andre har måske andre oplevelser med elpatron istedet for pillefyr?
@nikolajsn vil nok også gerne høre mere :)

Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

"Aktivering" af elpatron i vvb

Indlæg af Dinsen » 29 jul 2014 21:30

pendec skrev: Teorien er ikke altid matchende virkeligheden når virkningsgrad på bio18 ikke er årgang 2014, så det holder ikke herhjemme, og igen. Mine faktiske aflæsninger over 4 år passer mig bedre end teorien om at jeg kunne spare, hvis jeg hoppede i bad 5 gange om dagen i stedet for 3, og brugte håndvask istedet for opvaskemaskine og så brugte bio18 til vvb, som afslutningsvis kostede mere.

Elpatronen gør det bare ok, det er min oplevelse og økonomien er, at jeg ikke køber lige så mange piller mere, så der sparer jeg jo 1200,- i praksis set ud fra 6 år og egentlig ingen palle udenfor, ingen opfyldninger gennem sommeren og ingen rens i den tid.

Vi kan roligt debattere elpatron vs. pillefyr og famlie størrelse, det er jo dog vigtigt at huske model man ejer, pillepriserne varierer, komfort og hvad ellers følger som for og imod.

Kommentarer er velkommen :) , andre har måske andre oplevelser med elpatron istedet for pillefyr?
@nikolajsn vil nok også gerne høre mere :)

Når du varmer vandet med bio18, hvordan gør du det?

Start/stop? Pausefyring? Urstyring? Eller?
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!

pendec

"Aktivering" af elpatron i vvb

Indlæg af pendec » 29 jul 2014 21:34

Dinsen skrev: Når du varmer vandet med bio18, hvordan gør du det?

Start/stop? Pausefyring? Urstyring? Eller?
sommertid indstillinger, 2 x start/stop . ca. 1.5 time per gang.


Besvar