Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

skorstens dimension

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
holmlisbeth
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 maj 2010 10:47
Mit fyr: Atmos 30 kw pillefyr
Areal: 400 m2
Geografisk sted: St.Marcel i Frankrig

skorstens dimension

Indlæg af holmlisbeth » 12 jun 2014 17:37

hej
er der nogen der kan fortælle mig hvor stor skorstenen må være til en Atmos 30 kw
vores skorsten er bygget af en gittersten 25 x 25 cm kvadrat
røret til fyret er 150mm og der er en dansk renselem i bunden af skorstenen. der er luftindtag og styring til fyret - højden på skorstenen er 8 m
fyret står i bunden - bygning er i to etager hvor skorstenen går hele vejen op.
skal vi montere et inderrør i skorstenen? er der nogen der ved noget om det???? :shock:


nemocharley

skorstens dimension

Indlæg af nemocharley » 12 jun 2014 19:40

en isokern er en god idé, især hvis røgtemperaturen er under 100 celsius - jeg er ikke helt sikker men jeg vil gætte på at en lysning (indre skorstensdiameter) på 13-18 cm er fint.

Min skorsten er 5½ med isokern og 15cm lysning, røggas temp 85-130 celsius - det har fungeret godt, pånær et par blæsevejrs-nedslag som slukkede fyret.

Husk trækstabilisator, således trækket er nogenlunde jævnt og passende til fyret.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

skorstens dimension

Indlæg af mejeristen » 12 jun 2014 19:42

slettet
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
holmlisbeth
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 maj 2010 10:47
Mit fyr: Atmos 30 kw pillefyr
Areal: 400 m2
Geografisk sted: St.Marcel i Frankrig

skorstens dimension

Indlæg af holmlisbeth » 12 jun 2014 21:06

tak for det det hjælper alt sammen når man skal til at lære noget helt nyt. :great:

nemocharley

skorstens dimension

Indlæg af nemocharley » 12 jun 2014 21:41

Velbekomme - hold os endelig opdateret med projektet. Og lidt billeder vil heller ikke være af vejen, hvis I altså har lyst :)


Brugeravatar
holmlisbeth
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 maj 2010 10:47
Mit fyr: Atmos 30 kw pillefyr
Areal: 400 m2
Geografisk sted: St.Marcel i Frankrig

skorstens dimension

Indlæg af holmlisbeth » 12 jun 2014 22:00

:great: jeg har det svært med de billeder er ved at prøve at danne et album men det resize program driller så når det virker så kommer det på siden - hvis nogen har gode råd også til pdf filer så tager gerne imod - for det driller - hønsehuset lykkedes - det var den dag.
vi har smeden her til at hjælpe med det hele men han er gammel og har ikke arbejdet som smed - senere ingeniør og arbejdet med tilbud og beregninger osv. så det praktiske er ikke up to date - det er det der giver problemerne - vi troede jo han kunne det hele - det var det han sagde fra starten - han er tysk - der er jo vel ikke meget de ikke kan? men hvorom alt er så har vi været for lidt med i planerne fra starten og har ikke fundet ud af hvor lidt han ved før nu hvor vi står midt i det hele. alle elektroniske styringer ved han intet om - idag lykkes det Kjeld (min mand) af få ham til at skifte kobberrør på solvarmesystemet der var loddet forkert - men jeg bøvler så ser vi hvad der kommer ud af det hele -


Besvar