Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Min erfaring med kedelslanger

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Min erfaring med kedelslanger

Indlæg af epo » 29 apr 2014 11:02

Hej,

Tænkte jeg lige ville dele min erfaring med kedelslanger, da jeg lige har haft en "spændende" aften/nat på den konto.

Da jeg installerede vores lille pillefyr for omkring 6år siden, valgte jeg den lette løsning dvs. jeg smed fyret ind i fyrrummet og forbandt det med nye flotte kedelslanger.
Jeg havde godt nok læst at kedelslanger var noget møg, men ingen bekymring om det og Voila, så havde vi varme på huset, og hele installationen tog kun et par timer - dejligt :-)

Nå.. Her 6 år senere, ville jeg lige pynte lidt på fyrrummet. F.eks. lige rette fyret lidt op, da det jo bare blev "smidt ind" i sin tid. Det skulle jo være nemt, nu jeg brugte de dersens smarte fleksible kedelslanger. Så jeg skubbede fyret et par centimeter, med det resultat, at vandet fossede ud af den ene slange.. pis...

Jeg fik tømt anlægget og pillet slangerne af. Og kunne så konstatere at de ikke længere var fleksible. De var ikke bare blevet lidt møre.. Næ, den inderste gummi-slange var blevet sten hård. Når man bøjede slangen, splintrede "gummiet" simpelthen. :evil:

Jeg måtte så ud i rode kasserne og finde diverse fittings, og lave passende rørføring istedet...

Så kan man lære det :roll:

Så til andre der vil være "smarte" som mig... Lad være med at bruge kedelslanger til en fast installation...!


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Min erfaring med kedelslanger

Indlæg af Flammen » 29 apr 2014 18:24

min kedel er tilsluttet med pexrør i 2002, og det holder stadigt, selvom jeg flyttede kedlen lidt her i vinters. de er så også ca. 2m lange.

summa... det er ikke altid man får det man betaler for. pex løsningen er nok den billigste, men har vist at det holder i længden

ps. kan ikke huske hvilken temp pexèn er ratet til

Besvar