Nogle der kan fortælle mig hvad dette er?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Blevet takket: 5 gange

Nogle der kan fortælle mig hvad dette er?

Indlæg af thomas larsen »

dette er sådan jeg tror det er samlet.. og som jeg ser det, er naboen koblet på et sted inden min store blå beholder... så kan jeg stadig sætte en ventil på hvor røret går ind til min store blå beholder? så jeg kan lukke systemet fra at lade vandet løbe baglæns???

for kigger man på mine billeder, så er der jo kun 1 indgang på den store blå beholder. så den ene sorte slange må jo være fra pumpen, hvor den anden sorte slange går ind i huset? den lille blå slange er til garagen...
Vedhæftede filer
rør.png

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Nogle der kan fortælle mig hvad dette er?

Indlæg af Landlyst »

Det tror jeg ikke er rigtigt.... Det hedder Boring---> pumpe----> Hydrofor (blå tank)----> rør i jord til huse og din blå slange til garragen...
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Blevet takket: 5 gange

Nogle der kan fortælle mig hvad dette er?

Indlæg af thomas larsen »

pumpen sidder jo i boringen jo.. så jo tegningen er rigtigt, men kan de godt være koblet på mellem pumpe og mine store blå tank????
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Nogle der kan fortælle mig hvad dette er?

Indlæg af Landlyst »

thomas larsen skrev:pumpen sidder jo i boringen jo.. så jo tegningen er rigtigt, men kan de godt være koblet på mellem pumpe og mine store blå tank????
Nej du skal flytte tanken så det kommer lige efter pumpen så er tegningen rigtig.... :great: Det er 99% sikkert at de IKKE er koblet på mellem pumpe og hydrofor.... Men 99% sikkert at i begge er koblet på efter hydrofor....
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Blevet takket: 5 gange

Nogle der kan fortælle mig hvad dette er?

Indlæg af thomas larsen »

Nu er jeg slet ikke med.. tanken er IKKE i nærheden af pumpen.. hvordan kan de være koblet på efter tanken, da der kun er 1 indgang på tanken, og den ene store slange må jo komme fra pumpen og den anden går ind i huset????

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Nogle der kan fortælle mig hvad dette er?

Indlæg af Landlyst »

thomas larsen skrev:Nu er jeg slet ikke med.. tanken er IKKE i nærheden af pumpen.. hvordan kan de være koblet på efter tanken, da der kun er 1 indgang på tanken, og den ene store slange må jo komme fra pumpen og den anden går ind i huset????
Hmm skal lige prøve at gøre det helt pædagogisk.... icon_cheesygrin.gif

Du har boringen hvor du har pumpen sidende... Fra denne pumpe går der et rør ind til din hydrofor (tror faktisk allerede er en kontraventil men den er istykker, der for den kan miste tryk) Fra din hydrofor har du den blå til din garage... Og den store som du siger går til dit hus... På dette rør sidder der helt sikkert et tee-stykke.... (en fiting som deler et rør til to) og der er din nabo med meget stor sikkerhed koblet på....
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Blevet takket: 5 gange

Nogle der kan fortælle mig hvad dette er?

Indlæg af thomas larsen »

ok, det var også selv min allerførste tanke, men da jeg ikke ved så meget om det er det jo med at spørge sig klogere ;) min tanke kom også til det pga VIS pumpen er slukket ved borringen, så falder trykket i min hydrofor, derfor kom min tanke af de måtte være koblet på min linje som går ind i huset.. som du selv omtaler, den falder kun i tryk ved forbrug i hydroforen.. men forstår bare ikke forskellen i hvor de er tilsluttet, for det giver vel det samme, om de er koblet på mellem pumpe/boring til hydrofor om jeg har prøvet at illustrer på mit fine billede , end på den måde du omtaler, da der jo ikke er nogen ingang/udgang på hydrofor. den går jo ind i bunden... du kan jo se på mine første billeder hvordan der er samlet..
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Nogle der kan fortælle mig hvad dette er?

Indlæg af Landlyst »

thomas larsen skrev:ok, det var også selv min allerførste tanke, men da jeg ikke ved så meget om det er det jo med at spørge sig klogere ;) min tanke kom også til det pga VIS pumpen er slukket ved borringen, så falder trykket i min hydrofor, derfor kom min tanke af de måtte være koblet på min linje som går ind i huset.. som du selv omtaler, den falder kun i tryk ved forbrug i hydroforen.. men forstår bare ikke forskellen i hvor de er tilsluttet, for det giver vel det samme, om de er koblet på mellem pumpe/boring til hydrofor om jeg har prøvet at illustrer på mit fine billede , end på den måde du omtaler, da der jo ikke er nogen ingang/udgang på hydrofor. den går jo ind i bunden... du kan jo se på mine første billeder hvordan der er samlet..
Forskellen består i at jeg er sikker på at der er en kontraventil mellem hydrofor og pumpe, ellers vil trykket forsvinde baglæns gennem pumpe når der bliver slukket for den når den når trykket presostaten er sat til... og er din nabo så koblet mellem pumpe og hydrofor vil pumpen ikke tænde når de bruger vand.... Hydrofor er der jo for at holde et konstant tryk, og und gå at pumpen stater bare du tager en ½ kop vand....
Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 3 gange

Nogle der kan fortælle mig hvad dette er?

Indlæg af Skovløber »

Dette er da en sjov lille tråd ..., den vil jeg lige blande mig lidt i :wink:
Umiddelbart kan der vel kobles alle de forbrugere på efter pumpen i brønden, som man har lyst til..
Hydrofor kan sidde bare med et rør ind i den, hvor som helst. Enten ved pumpen eller ude ved en forbruger.
Det skal jo selvfølgelig siges, at trykafbryder har bedst af at sidde så tæt på hydrofor som mulig, som den ikke bliver påvirket af hurtigt trykfald.
Selvfølgelig sidder hydrofor bedst ved pumpen, hvis den sad ude ved en forbruger, ville vandet suse frem og tilbage i rørene.
Bare lige mit lille input. :P
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst
From
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Nogle der kan fortælle mig hvad dette er?

Indlæg af From »

Landlyst skrev: Forskellen består i at jeg er sikker på at der er en kontraventil mellem hydrofor og pumpe, ellers vil trykket forsvinde baglæns gennem pumpe når der bliver slukket for den når den når trykket presostaten er sat til... og er din nabo så koblet mellem pumpe og hydrofor vil pumpen ikke tænde når de bruger vand.... Hydrofor er der jo for at holde et konstant tryk, og und gå at pumpen stater bare du tager en ½ kop vand....
Kontraventilen kunne jo sidde lige efter pumpen og så ville setup'et med afgang til nabo i mellem pumpe og hydrofor virke.

Hvorfor vil Thomas kunne lukke for vand til naboen ?

Besvar