Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spørgsmål til gulvvarme & isolering af rør

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
nemocharley

Spørgsmål til gulvvarme & isolering af rør

Indlæg af nemocharley » 20 jan 2014 11:03

Måske allerede til sommer vil jeg hive gulvet op i køkken og bryggers og lægge gulvvarme i et nystøbt betongulv - det bliver samlet 24m2.

Lige nu er der kun en lille radiator i køkken og ikke anden varme i bryggers end den der kommer fra fyrrum. Rørene er i fyrrum er ikke isoleret endnu, da noget af det alligevel ville skulle af under ombygningen. Når vi er færdige så vil jeg se på rørisoleringen, pga. pladsen kan det godt komme til knibe med den rigtig gode isoleringstype, og jeg må måske nøjes med 10-20mm en del af stederne. Alt i alt er det samlet set ca 20m rør det drejer sig om, når jeg også regner de 10mm isolerede rør med i kælderen.

Men jeg kan ikke overskue hvad det samlet set kommer til at betyde for forbruget? Er det håbløst at gætte på, eller er der nogle beregninger på det her? Jeg kunne konstatere at vores forbrug steg da vi fik gulvvarme i stuen, selvom jeg havde forventet det modsatte da der stod en jævn vind ind under det gamle trægulv.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Spørgsmål til gulvvarme & isolering af rør

Indlæg af triumph » 20 jan 2014 11:16

kan du bruge noget af det her ?
http://www.isover.dk/v%C3%A6rkt%C3%B8je ... -+r%C3%B8r

http://www.rockwool.dk/beregninger/spar+penge

Huse der har gulvarme bruger ofte 20% mere varme, end dem uden gulvarme.
Min teori er at det skyldte at man ikke kan skrue ned for varmen.
Da jeg boede i Odense lavede jeg gulvvarme i underetagen. Når eftemiddagssolen stod ind af det store vindues parti, så blev der alt for varmt.
Så skruede jeg ned for varmen. Men der var først blevet koldt når jeg stod op om morgnen.
Så måtte jeg skrue op igen, så gulvarmen bankede afsted, indtil det igen blev for varmt om eftermiddagen.
Temperaturreguleringen forgik hovedsageligt ved at åbne vinduet.....
Vi lavede det samtidigt gulvvarme hos min kammerat, her var der samtidigt en radiator til at regulere.
Jeg fortrækker klart varmefordeligsplader, frem for at støbe rør ned i beton

nemocharley

Spørgsmål til gulvvarme & isolering af rør

Indlæg af nemocharley » 20 jan 2014 11:30

tak Triumph :)

hold da op den med rørene var en øjenåbner - især med konstant cirkulation, som jeg har pt. Selv et konservativ gæt peger på 3000kwh besparelse.

men den med gulvet er lidt sværere, min erfaring var som sagt at vores forbrug steg efter der kom gulvvarme i stuen. I køkken skal jeg have brædder op og støbe, i bryggers skal jeg hugge et gammelt gulv op og så støbe - måske en stigning på 10%?

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

Spørgsmål til gulvvarme & isolering af rør

Indlæg af rs2000 » 20 jan 2014 11:34

altså hvis du ka udnytte varmen der hvor rørene ikke er isolerede, og der aldrig bliver for varmt der, så vil du ikke spare noget, energi er nu engang energi, uanset hvor den kommer fra.

har du kolde steder vil det altid kunne betale sig, end of story.... ingen grund til at sætte det store regneark igang for det :-)

ang dit nye gulv, har du så fået lukket alle kuldebroer? ellers ka de hurtigt sluge meget energi ud af et betondæk.

nemocharley

Spørgsmål til gulvvarme & isolering af rør

Indlæg af nemocharley » 20 jan 2014 11:42

ja - det tror jeg. Der bliver lagt flamenco langs siderne og 40cm i gulvet, hulmuren er isoleret m 7.5cm

men jeg har den udfordring med kælderen, som støder op til køkkenet - men flamencoen skulle dæmme op mod det. Som det er nu, så står kulden fra kælderen ind mod køkken og gør naturligvis også entré kold. Entréen får en gang papiruld til sommer, der er et lille mellemrum mellem trægulv og kælderloft, som kan og skal udnyttes.

så hvis jeg får isoleret rørene, og lagt gulvarme så er det mere eller mindre en nul-løsning? Men dog med en bedre mulighed for at styre varmen og måske også en lidt bedre fordeling/komfort?


rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

Spørgsmål til gulvvarme & isolering af rør

Indlæg af rs2000 » 20 jan 2014 11:51

det ville være mit bud ja, alle de beregningsgrundlag er baseret på varme rør i kolde rum.

men jeg havde da stadig gjort det, muligheden for at klaske gratis solvarme ned i et koldt betondæk er jo priceless, el el elsker lune klinker :-)

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Spørgsmål til gulvvarme & isolering af rør

Indlæg af Tom_AT » 20 jan 2014 11:53

http://da.wikipedia.org/wiki/Flamenco

Er du til sådan noget Nemo? :D

Eller mener du http://da.wikipedia.org/wiki/Flamingo_(materiale)

Ja, undskyld. Kunne ikke lade være :-P

nemocharley

Spørgsmål til gulvvarme & isolering af rør

Indlæg af nemocharley » 20 jan 2014 11:55

det er også det jeg selv tænker. Så vil der nemlig også være nok gulvvarme i beton (med klinker) til at jeg kan bypasse solvarmens bevægelse igennem fyret - hvilket er nødvendigt at gøre pt. med 60 rør til 300l akkutank.

nemocharley

Spørgsmål til gulvvarme & isolering af rør

Indlæg af nemocharley » 20 jan 2014 11:55

Tom_AT skrev:http://da.wikipedia.org/wiki/Flamenco

Er du til sådan noget Nemo? :D

Eller mener du http://da.wikipedia.org/wiki/Flamingo_(materiale)

Ja, undskyld. Kunne ikke lade være :-P
hahahhahahha - i love it icon_cheesygrin.gif

nemocharley

Spørgsmål til gulvvarme & isolering af rør

Indlæg af nemocharley » 20 jan 2014 11:57

FLAMINGO it is then for evigt fremadrettet.


Besvar