Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Isokernrør, fundament og bøsning

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Isokernrør, fundament og bøsning

Indlæg af madssakre » 12 jan 2014 19:32

Jeg har en muret skorsten, midt i mit hus. Der har tidligere været pejsested, så skorstenen er skåret af i to sider, fra 40 cm over gulv, og så en meters penge op. Jeg vil gerne have muret skorstenen komplet igen og så have en brændeovn.
Jeg havde en håndværker forbi og han sagde uden at tænke over det længe, at jeg så skulle have isokernrør i og leca nødder ned mellem rørene og den murede skorsten.

Fint nok det lyder som en god plan.

Jeg har et par spørgsmål dertil.

Fundamentet er en ca. 20 cm høj leca blok der nok er 8 cm bredere end skorstenen, som er 35 til 40 cm i kvadrat. Jeg har gravet ned og kan se denne blok.

1) Skal jeg gøre mere ud af fundamentet?

Jeg skal have gulvvarme i stuen og tilstødende køkken, så gravning vil forekomme en halv meter ned. Men det betyder, at der går lang tid inden jeg kender gulvets højde. Men jeg vil helst gerne have skorstenen færdig inden det går i gang.
Min kone vil gerne have en smart ovn, hvor røgrøret går bagud. Dvs. bøsningens højde kender jeg ikke ret præcist.

2) Kan man bare lave hul ind i isokernrør når de sidder der, altså først gennem murstenene og så gennem røret? Kræver det specielt værktøj?
Er det bedre at lave skorstenen når gulvet er færdigt og få sat en isokern med bøsning på i den rigtige højde?


Besvar