Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af JFinderup » 04 jan 2014 12:53

Tak for kommentaren Nemo - Jeg vil have solvarmen på :o) Det princip vil jeg ikke afvige - det er mest buffer jeg er usikker på.
Korrekt - det perfekt anlæg findes ikke - men det gode kompromis gør - og jeg prøver at finde det
Der er ihvertfald mange faldgrupper og dårlige valg - og dem prøver jeg at undgå ...
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


nemocharley

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af nemocharley » 04 jan 2014 13:38

når jeg læser den undersøgelse du linker til så noterer jeg mig at anlægsydelserne er ret lave? Eller har jeg misforstået noget, måske jeg ikke ved hvad begrebet rigtigt dækker over. Min egen ydelse kommer alt efter solskin til at svinge mellem 4700kwh og 5500kwh sådan lidt løseligt sat. Jeg vil gerne tilskrive det anlæggets effektivitet grundet styring og de eksterne veklsere med en god lagdeling i en simpel buffertank, men kan ikke gøre dette med fuldstændig sikkerhed.

anyways - jeg er spændt på hvordan du får det grebet an, og glæder mig til billeder og erfaringsdeling. Pøjpøj med det.

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af rs2000 » 04 jan 2014 16:06

I mine øjne ka det slet ikke betale sig med en buffertank til dit hus, har kun lige skimtet den anden tråd igennem som omhandlede dit hus, men som jeg læser det, så står du med et forholdsvis dårligt isoleret hus, som vil æde væsentligt mere energi end de huse man bygger i dag, jeg vil prøve at komme med nogle af mine tanker omkring solvarme, OG husk det er mine tanker, og derfor blot en mening ud af mange.

Du har meget lidt gulvvarme og mange radiatorer, hvilket for mig taler imod meget solvarme, et betongulv meget gulvvarme kan om sommeren holdes lunt og behageligt uden det bliver kvalmende, hvorimod det i mine øjne ikke er så fedt at fyre op for en radiator om sommeren.

Generelt har folk en misforstået opfattelse når det kommer til akkumulering af solvarme, når sæsonen går ned af bakke ( efteråret ) kan der akkumuleres varme i en akkutank, som kan bruges senere hen, men når sæsonen starter op igen, produceres kan meget sjældent mere varme end at den kan bruges her og nu, uden behov for akkumulering så at sige.

Solvarme som skal dække en væsentlig procentmæssig del af husets energibehov til vinteren, lader sig kun gøre ved f.eks et ny bygget passivhus med en meget stor akkutank ( tænk 20-50 tusind liter akkumulering )

Med et gennemsnits isoleret hus, ka det sjældent betale sig at gøre mere ud af det, end at få sig en dejlig stor VVB med to spiraler, og så klaske resten af varmen ud i nogle beton gulve.

nemocharley

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af nemocharley » 04 jan 2014 16:12

jeg må hellere se at få lavet de sidste 20-25m2 gulvvarme....:)

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af rs2000 » 04 jan 2014 16:24

ej lav da en svømmepøl :-)


Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af JFinderup » 04 jan 2014 16:30

Hej RS 2000 - Tak for din mening - det er væsentligt for debatten at vide hvornår en buffer giver mening!
Som kommentar, så jeg planer om at lægge de fleste radiatorer om til gulvvarme og der er foretaget en del for at forbedre isolering, vinduer m.m. Hvis der skal ske mere bliver det facadeisolering, og det er en helt anden snak!
Men interessant at høre at buffer giver bedst mening ved godt isolerede huse.
Du skriver at de store tanke kan udjævne sæsonudsvingninger - men kan de mindre tanke (1000-2000 l) ikke bruges udjævne udsvingninger over døgnet i ydersæsonerne? - altså bufferen samler solvarme op i dagtimerne som så kan supplere opvarmning af hus når solen er gået ned.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af rs2000 » 04 jan 2014 16:52

Jo en buffertank ka selvfølgelig gemme til en dag eller to, men et betongulv ka også smadres op i temp, så det ikke er koldt dagen efter, og dermed bliver en buffertank en dyr købt luksus løsning i mine øjne, men luksus er det da, og dermed også en individuel afvejning, mit bud ville være at du i ca 5-15% af sæsonen, ka smile og sige at nu er det min buffertank som leverer varmen, mens dem uden, må leve med gulvet som det er.

Ydermer skal man i mine øjne også køre udenom buffertanken når først pillefyret kommer i spil, da den ellers her blot vil øge energiforbruget.

nemocharley

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af nemocharley » 04 jan 2014 16:56

du tænker konvektionstab i det ekstra vandlager?

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af rs2000 » 04 jan 2014 17:00

Jeps.

For at komme med noget konkret, så jeg jeg selv 120 rør ( 60stk i 40 grader, og 60stk i 50 grader ) optimalt placeret med frit udsyn til himlen næsten stik syd, og de har leveret følgende, netto i mit fyrrum.

okt 2013 = 410 kwh
nov 2013 = 190 kwh
dec 2013 = 65kwh

nemocharley

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af nemocharley » 04 jan 2014 17:08

ja okay, de kunne jo godt stå tættere på 90 grader for at mere effekt i vinterhalvåret, men jeg ved ikke hvad det giver ekstra.

Der er jo også muligheden for tømmeanlæg?

For at forbedre mit eget anlægs effektivitet kunne jeg godt finde på at tilføje vejrkompensering og måske natsænkning, men det er nu vigtigere for mig at få lavet det sidste gulvvarme. Om jeg bruger 4 paller eller 3 paller om året er ikke noget jeg spekulerer så meget over.

Hvad er det for et anlæg du har? Har du lyst til at sige noget mere om det?


Besvar