Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af JFinderup » 02 jan 2014 10:36

Hej igen og godt nytår
Jeg er i fuld gang med skitserne til mit nye anlæg og skal nok opdatere den tråd når skitsen er klar
Pt. er jeg blevet forvirret omkring valg af akkumulatortank. Jeg tænker at få en på 800-1000 l – mere plads har jeg ikke.
Nu kommer spørgsmålene:

1. Er der ikke risiko for at ødelægge lagdelingen hvis jeg lader solvarmen varme tanken op via en spiral i bunden? Når der nu kommer meget varme i bunden af tanken vil den jo søge op og ødelægge lagdelingen – der skal tilføres varme fra pillefyr i toppen.
Min tanke var at finde en løsning hvor solvarmen overføres via en ekstern varmeveklser, hvor udgangen på varmekredssiden tilføjes højere op på tanken (måske øverst) – og retur til varmeveksler selvfølgelig tages fra bunden af tanken. Dvs. en tank uden varmespiraler.
Hvad er jeres tanker og erfaringer omkring dette?

2. Jeg kan se at der er rigtigt mange tanker og indlæg omkring lagdeling og akkumulatortanke – og forvirringen bliver ikke mindre når meninger om VVB til solvarme blandes med ind i den snak. For mig at se er det vel 2 forskellige formål; akkutanken har til formål at opsamle og lagre varmen når den kan produceres effektivt (ved solskin og længere sammenhængende fyringer) for derefter at bruge den langsomt til rumopvarmning hen over døgnet. VVB har derimod til formål at sikre der er tilstrækkeligt varmt brugsvand til det ”kortvarige” forbrug ved bad, rengøring og madlavning. Kortvarigt er jo selvfølgeligt relativt :o) Derfor er der to forskellige konstruktions principper hvor en tilsikrer en lagdeling (akkutank) og en anden tilsikre ensartet temperatur i hele tanken (VVB). Er det rigtigt set eller har jeg misforstået noget?

3. Er der nogen som har nogle henvisninger til teorier og forsøg omkring lagdeling? Jeg tænker at der er nogen der har lavet nogle strukturerede undersøgelser omkring dette i forbindelse med varmeanlæg.

Ser frem til indlæg på dette gode forum!
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


nemocharley

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af nemocharley » 02 jan 2014 11:06

altså Niels sværger jo til det der med eksterne vekslere, da det giver bedre lagdeling og dermed skulle det være mere effektivt end med interne varmespiraler. Jeg har ledt efter uvildige undersøgelser - længe og kun fundet noget om biobrændsel og solvarme, hvor man lander på fordelene ved en "østrigsk" løsning. "Østrigsk" skal her forståes som solvarme til rumopv. hvorfra der trækkes varme til brugsvand via ekstern pladevarmeveksler.

pso har et system med vvb og akkutank som virker rigtig godt for ham. Mit mini-anlæg virker også rigtig godt men 300l buffer er alt for lidt (og de fire pumper bruger jo lidt strøm), dine 800-1000l vil være meget bedre.

overordnet set virker alle løsninger, altså de giver varme fra solen. Den billigste er tilsyneladende den med interne spiralvekslere i vvb og en veksler til rumvarme når denne er varm nok. Det er også ret ligetil. Vvb holder ikke så lang tid som en akkutank.....men de nødvendige vekslere, holder måske ligeså længe som spiral-vvbén....

neddykket vvb i akkutank praler Varmebaronen med er det bedste og de har udviklet en dyr tank til formålet med interne spiral vekslere, neddykket vvb, skillevægge og matched flow - the works. Det koster det blege og pso´s indvending (og din) med at toppen af tanken skal holdes varm pga af vvb virker jo gyldig. Toppen af min tank skal også holdes på mindst 50celsius før pladevarmeveksleren kan giver mig varmt nok vand.

Kritikken mod de tanke som har interne skillevægge er at de kan skabe turbulens og at de med matched flow i virkeligheden er unødvendige.

En buffertank med bundspiral og en ekstern veksler til brugsvand er jo også en mulighed?

Som sagt alle løsninger giver solvarme. Hvad er bedst ift. pris, holdbarhed og effektivitet - det er håbløst at give en entydigt svar på det. Jeg tør dog godt sige at du med en 1000l buffer kan få rigtig meget ud af solvarmen og 10-15m2 fangere på taget - interne eller eksterne vekslere eller ej.

Jeg svarede ikke på alle dine spørgsmål, jeg håber alligevel det hjælper lidt - og at andre kan svare bedre.

nemocharley

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af nemocharley » 02 jan 2014 11:20

undskyld - glemte linket: http://www.solenergi.dk/SEC/rapporter/sec-r-13.pdf

vil da lige tilføje en historie om min fætter som fik sat baxi´s store solvarmepakke op + en ekstra fanger (10m2 ialt). Han gav 50k for det hele inklusive opsætning og han vurderer at det vil spare ham for 600-800 liter olie om året (anlægget har været i drift siden november, så det er en vurdering).

den får du også lige et link til: http://www.multikoeb.dk/solvarmeanlaeg- ... ing-p24996 - den er jo med neddykket vvb - men måske man kunne købe en akkutank med bundspiral af en passende størrelse og så en varmtvandsstation til brugsvand når den gamle vvb ikke vil mere?

rs2000, H.S (fra q-pro), Pelle og Ernst ved også en masse om solvarme - bare lige for ikke at hænge det hele på pso.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af JFinderup » 02 jan 2014 12:01

Tak for indlæg og link
Det er egentlig den nederste spiral der bekymrer mig – og jeg vil desuden prøve at undgå for meget ”udstyr” i tanken af hensyn til vedligehold og fleksibilitet. En spiral i toppen giver kun mening til tilførsel fra konstant meget varme kilder, så som div. fyr, og så til forbrug.

Tanken med ekstern varmeveksler var i første omgang kun mellem solvarmekreds og akkutank. Jeg ville så lede indløbet højt i akkutank og lade vandet selv falde ned til der hvor vægtfylden passer – hellere lade det komme ind for højt og dale ned, frem for at tilføje varme for lavt og det derefter søger hurtigt op – det er sådan jeg forstår princippet i lavdelingen/akkutank. Tricket er vel at få det ind det rigtige sted - det kan man så bruge en masse dyr teknik til at styre eller lade naturen klare det – det bedste er måske en mellemting.

Jeg kan egentlig godt lide den ide Ernst har vist i andre tråde, hvor tilførslen til akkutank ledes ind i et 2+” lodret rør udenfor tanken, og hvor det lodrette rør så har 3-4 vandrette indløb til tanken i forskellige højder – så kan vandet selv bestemme hvor det er bedst :o)
Med hensyn til hvordan varmen så bruges ved at hive den ud fra toppen kigger jeg på senere. Jeg vil dog gerne og returen tilbage efter samme ovennævnte princip.

Der er som du nævner mange varianter til ”forbrugs” siden – denne tråd var nu kun tænkt på at diskutere hvordan opsamling og lagdeling bedst sikres, og hvilke fordele/ulemper der er ved valg af typen af akkutank.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af JFinderup » 02 jan 2014 12:29

PS – Det er en meget interessant rapport med rigtigt mange henvisninger!!! – den skal nærlæses i aften – heldigvis kan jeg se at deres anbefalinger minder lidt om det jeg har i tankerne.
Selvom den er så 13 år gammel så har de termofysiske love ikke ændret sig – men teknik og priser er noget andet i dag. Er der nogen der ved om der er en update på vej?
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


nemocharley

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af nemocharley » 02 jan 2014 12:34

godt du kunne bruge rapporten til noget, jeg tror ikke der er mere på vej fra den her front - desværre. Men det skader self. ikke at spørge dem :)

nemocharley

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af nemocharley » 02 jan 2014 16:29

slettet - sorry

nemocharley

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af nemocharley » 02 jan 2014 16:52

[tag]pso[/tag], [tag]rs2000[/tag], [tag]H.S[/tag], [tag]Ernst Drastrup[/tag], [tag]Pelle[/tag]

Har i nogle tanker om Finderups spørgsmål?

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af rs2000 » 02 jan 2014 17:05

Lyder spændende :-)
Formålet med at begive sig ud i solvarme, er vel når alt kommer til alt, noget med økonomi og komfort.
Så for at komme med råd, er det nødvendigt at vide f.eks, hvordan er huset ( placering, isoleringsgrad ) og hvor meget mange penge vil du ofre, og vil du selv lave det ?

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af JFinderup » 02 jan 2014 17:35

Og vel også at man skal blive uafhængig - med stigende oliepriser og mere effektive anlæg ser regnestykket formentlig også bedre ud end for 10 år siden.
Hvis prisen kommer over 80.000 gør det ondt :o) Det er dog uden omkostning til pillefyr. Husets facade vender mod syd- sydvest og har 25 grader taghældning - jeg kan godt løfte solfangerne så de kommer tættere på de optimale 60 - 70 grader. Huset er efterisoleret og har nye energiruder - årligt olieforbrug 2300 l + 7 m3 brænde til brændeovn. Tegning vedlagt.
Jeg vil lave alt selv ... af det jeg må ...
Denne tråd var nu mere tiltænkt til at forstå principper i lagdelingen i buffertank og brug af eksterne vekslerere kontra indvendige varmespiraler.
Selve projektet beskriver jeg i denne tråd Olieafhængig - Lidt endnu...
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


Besvar