Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

udvendigt afløb fra ekspansion?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 1 gang

udvendigt afløb fra ekspansion?

Indlæg af PeterMA » 28 dec 2013 21:32

Det giver god mening :)
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE


levi

udvendigt afløb fra ekspansion?

Indlæg af levi » 28 dec 2013 23:22

pendec skrev: LOL , det har nu fungeret i 8 år, og beholder er godt isoleret indtil videre, så selvom afløb gik igennem taget til fyrrum, så ville afløb jo nok være lige udsat, som billedet ser ud nu.

men jo, hvis afløb også isoleres på vejen ned igennem til fyrrum, så ville det ikke fryse til.
Grin du bare, - men det er såmænd ikke helt ufarligt det du har der, - og så er jeg sådan set ligeglad med hvor mange år det har virket, - det gør det jo ikke mere korrekt - VEL ?

Overløbet kan fryse - luften kan via overløbet trænge ind i din ekspansion, - og få den til at fryse - du aner ikke om den nogensinde har været frosset, - du opdager det først når fyret laver noget det ikke skal lave, - f.eks at det kommer op at koge ved en strømafbrydelse eller lign.

Gør hvad du vil - men det er ulovligt lavet & og det kan være farligt!, - og det bør laves om hurtigst muligt!

P.S - Det er ikke særlig smart at grine af en der ved mere end du gør på dette område, - og som faktisk forsøger at besvare dit spørgsmål - du er ikke ligefrem en type der fortjener hjælp!

levi

udvendigt afløb fra ekspansion?

Indlæg af levi » 28 dec 2013 23:26

PeterMA skrev: Da kun hvis han har en vandlås eller andet?

Hvis det bare er overløb så vurde der jo ikke være nogle steder at vandet kan fryse?
Og hbis beholderen er isoleret, så fryser den vel heller ikke?

Ikke fordi jeg har forstand på det:)
Nej - når der kommer vand ud af overløbet kan det fryse, - så der ligger en lille klump i overløbet, - næste gang overløbet bøvser lidt, - så kommer der mere is til - og pludselig er overløbet stoppet.

Det værste er hvis luften udefra kan blæse ind i overløbet, - så har man en direkte risiko for at ekspansionen fryser, - og dermed ikke er i funktion længere - så er det lige pludselig farligt!

pejle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Modtaget likes: 2 gange

udvendigt afløb fra ekspansion?

Indlæg af pejle » 28 dec 2013 23:32

Tror faktisk du er bedre stillet med den løsning jeg har, end muligheden for frost, ikke at mit er mere lovlig. Overløb direkte koblet på spand indendør, min fejer kiggede på det og sagde ikke en lyd.
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.

levi

udvendigt afløb fra ekspansion?

Indlæg af levi » 28 dec 2013 23:42

pejle skrev:Tror faktisk du er bedre stillet med den løsning jeg har, end muligheden for frost, ikke at mit er mere lovlig. Overløb direkte koblet på spand indendør, min fejer kiggede på det og sagde ikke en lyd.
Fejeren er jo heller ikke kyndig i alle sikkerhedsforanstaltningerne vedr. dit anlæg.

Fejeren ved noget om brandsikring, - og de basale sikkerhedsforanstaltninger såsom f.eks en sikkerhedsventil - men han har altså ikke en VVS-uddannelse til at vurdere om din installation er efter bogen!


pendec

udvendigt afløb fra ekspansion?

Indlæg af pendec » 29 dec 2013 00:23

levi skrev:P.S - Det er ikke særlig smart at grine af en der ved mere end du gør på dette område, - og som faktisk forsøger at besvare dit spørgsmål - du er ikke ligefrem en type der fortjener hjælp!
Der grines af din diktering og dine manglende anbefalinger/rådgivning. Vi er voksne mennesker og du bør vide hvornår man bruger kommando form og hvornår man anbefaler og rådgiver folk, ik?

Min bio18 har så en overkognings sikring på røret, som testes, og den afbryder skam anlægget. Så takker for info'n. Det bliver lavet når jeg får chancen, så håber vi det fortsat holder indtil da og overkognings sikring tager noget af skaden hvis uheldet er ude.

Godt nytår.

P.S jeg anbefaler du benytter anden vurderingsgrundlag i fremtiden, og ikke sætter folk i bås på så spinkelt et grundlag. eller sagt med dit eget ordvalg, du er ikke ligefrem typen som bør svare når ordvalget er udlagt på den måde.

levi

udvendigt afløb fra ekspansion?

Indlæg af levi » 29 dec 2013 00:33

pendec skrev: Der grines af din diktering og dine manglende anbefalinger/rådgivning. Vi er voksne mennesker og du bør vide hvornår man bruger kommando form og hvornår man anbefaler og rådgiver folk, ik?

Min bio18 har så en overkognings sikring på røret, som testes, og den afbryder skam anlægget. Så takker for info'n. Det bliver lavet når jeg får chancen, så håber vi det fortsat holder indtil da og overkognings sikring tager noget af skaden hvis uheldet er ude.

Godt nytår.

P.S jeg anbefaler du benytter anden vurderingsgrundlag i fremtiden, og ikke sætter folk i bås på så spinkelt et grundlag. eller sagt med dit eget ordvalg, du er ikke ligefrem typen som bør svare når ordvalget er udlagt på den måde.
Når man oplever noget som er så forkert som det er i dit tilfælde - så kan man kun klart og tydeligt sige - Lav det om hurtigst muligt!

At du så ser det som en kommando, - og manglende rådgivning, - Og vælger at grine af det - begriber jeg ikke!

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

udvendigt afløb fra ekspansion?

Indlæg af coctail » 29 dec 2013 01:15

Din overkogningssikring er en kontakt bestående af et stykke bimetal, der slår fra strømmen til kedlen fra, hvis den bliver for varm.

Overkogningssikringen hjælper intet, hvis strømmen går og skidtet begynder at koge. iflg. loven skal du have en mekanisk ventil (som faktisk skal testes 1-2 gange om året), som i et lukket system, eller så skal du have overløbsrør fra din ekspansionsbeholder, som lukker trykket ud.

1 liter vand svarer til 1680 liter damp..
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

udvendigt afløb fra ekspansion?

Indlæg af mejeristen » 29 dec 2013 02:43

1700,3 liter damp selv om de 20 liter nok nærmest er flueknepperi i denne sammenhæng :)
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


Besvar