Indretning af fyrrum til stoke

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
levi

Re: Indretning af fyrrum til stoke

Indlæg af levi »

Jeg har min info fra energi branchen - som er vores samarbejdspartner/Kvalitetssikring - jeg kan spørge dem om de har noget på nettet om emnet.

Jeg vender tilbage med et svar.

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
17
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Blevet takket: 4 gange

Re: Indretning af fyrrum til stoke

Indlæg af ktm »

Hej Levi

Ja men det var det et klart svar. Tak for det.

Dvs. at jeg må lægge mine planer mht at lave nyt fyrrum og installere nyt fyr på hylden.
Jeg må vel heller ikke flytte min gamle kedel til en anden lokalitet på samme ejendom?
mvh
ktm
Soernf
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 22
Tilmeldt: 07 jan 2007 08:11
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 135
Brændsel: Gas / pille brændeovn
Fremviser gerne i postnummer: 4293
Geografisk sted: Dianalund Vestsjælland / Ponte San Marco Italy
Har takket: 1 gang

Re: Indretning af fyrrum til stoke

Indlæg af Soernf »

Hej Levi

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med hensyn til Dakon Dor kedler, så vidt jeg ved, overholder kedlen EN 303-5 klasse 3, det står der da på NBE´s hjemmeside.
Har jeg misforstået noget her?

Søren
levi

Re: Indretning af fyrrum til stoke

Indlæg af levi »

Hej Søren, jeg ved ikke om du har misforstået noget - eller om du har læst noget som ikke er sandt.

Dakon Dor kedlen er en EN 303-5 Klasse 1 kedel. - Ergo er den ikke lovlig pr. 1/1-2008 - og allerede nu er den ulovlig til fyring med træ.

Kedlen kan anvendes og erhverves til fyring med fosile brændsler, det være sig kul eller koks indtil 1/1-2008

Hvis NBE reklamerer med at den er EN 303-5 klasse 3 godkendt, må det enten være en fejl, eller en godkendelse de har fået lavet - foretag en høflig forespørgsel hos dem så du kan få klarhed om emnet 100 procent - og naturligvis en dokumentation.
levi

Re: Indretning af fyrrum til stoke

Indlæg af levi »

Hej igen Søren.

Nu har jeg tjekket NBE.

Så vidt jeg kan komme frem til er deres brænder (Uanset navn) testet på en opop kedel som er ekstra isoleret (Deraf navnet comfort - dyr model). - Denne er testet på DTI med flot virkningsgrad.

Jeg kan ingen test finde på den originale opop kedel med en brænder på. (Uden ekstra isolering) - Billigere model.

Jeg kan heller ikke finde nogen test på Dakon dor kedlen sammen med deres brænder ? - Billigste model, og den næsten alle har.

Måske du kan finde det ?

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Indretning af fyrrum til stoke

Indlæg af Ulrik »

levi skrev:Hej igen Søren.

Nu har jeg tjekket NBE.

Så vidt jeg kan komme frem til er deres brænder (Uanset navn) testet på en opop kedel som er ekstra isoleret (Deraf navnet comfort - dyr model). - Denne er testet på DTI med flot virkningsgrad.

Jeg kan ingen test finde på den originale opop kedel med en brænder på. (Uden ekstra isolering) - Billigere model.

Jeg kan heller ikke finde nogen test på Dakon dor kedlen sammen med deres brænder ? - Billigste model, og den næsten alle har.

Måske du kan finde det ?

http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... asp?id=213
MvH Ulrik©
Brugeravatar
christian
Stoker IV
Stoker IV
17
Indlæg: 111
Tilmeldt: 19 jan 2007 14:23
Mit fyr: Universal Stokeren
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8930
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 8-10 tons
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Indretning af fyrrum til stoke

Indlæg af christian »

levi skrev:Hej Søren, jeg ved ikke om du har misforstået noget - eller om du har læst noget som ikke er sandt.

Dakon Dor kedlen er en EN 303-5 Klasse 1 kedel. - Ergo er den ikke lovlig pr. 1/1-2008 - og allerede nu er den ulovlig til fyring med træ.

Kedlen kan anvendes og erhverves til fyring med fosile brændsler, det være sig kul eller koks indtil 1/1-2008
Bliver eksisterende kedler ulovlige pr 1/1-2008 ?
mvh Christian :-) - http://www.yee-haw.dk - http://www.linkedin.com/pub/2/277/185
http://012.dk/userbar.gif
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng, eller en defekt palleløfter. Helst max. 50 km fra Randers.
HAVES: 2 træsiloer, som har været brugt til korntørring, GRATIS !!!!!!
levi

Re: Indretning af fyrrum til stoke

Indlæg af levi »

Nej Christian loven gælder ikke med tilbagevirkende kraft, dvs. monteres kedlen inden 1/1-2008 kan den ikke kasseres - den må dog ikke bruges til brænde hvis den ikke har fået en EN 303-5 klasse 3 godkendelse.

Ulrik - du fandt testen af scotte på dakon dor, med virkningsgrad på 89 procent - det betyder så at anlægget er godkendt samlet - men stadigvæk at kedlen ikke kan sælges seperat - MEDMINDRE NBE har fået kedlen testet iht. EN 303-5 klasse 3.
Soernf
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 22
Tilmeldt: 07 jan 2007 08:11
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 135
Brændsel: Gas / pille brændeovn
Fremviser gerne i postnummer: 4293
Geografisk sted: Dianalund Vestsjælland / Ponte San Marco Italy
Har takket: 1 gang

Re: Indretning af fyrrum til stoke

Indlæg af Soernf »

Hej Levi.

Jeg kikkede på manualen til Dakon Dor/Scotte sættet: http://www.nordjysk-bioenergi.dk/assets ... 4-2006.pdf hvor der står det er klasse 3, man må jo så antage at det kun gælder sættet samlet.

Tak

Søren
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Indretning af fyrrum til stoke

Indlæg af Ulrik »

levi skrev:Hej Ktm.

Jeg skal forsøge at afhjælpe din frustration, og komme med et så klart svar som muligt.

Pr. 1/1-2008 skal alle kedler være godkendt i henhold til en 303-5 klasse 3 for at de må sælges i DK.

De kedler som herefter ikke må sælges er (Dem I kender).

Dakon Dor. (Pladejern)
Viadrus U22 (Herkules) - ja faktisk alle viadrus støbejernskedler.
Roca støbejernskedler.

Der findes ikke støbejernskedler til fastbrændsel som overholder EN 303-5 klasse 3 - og derfor kan disse ikke købes efter 1/1-2008 !!

Det vil f.eks sige at køber man en skotte pillebrænder, skal den være monteret på den kedel den er testet med på DTI (kan oplyses af producenten http://www.nordjysk-bioenergi.dk eller på DTI - altså kan den ikke længere godkendes på f.eks en Dakon dor kedel eller på en støbejernskedel da disse kun er klasse 1 kedeler - og ikke har den påkrævede virkningsgrad.

Undtagelsen er dog Viadrus U22 som er godkendt sammen med multi22 pillebrænderen- dette anlæg må sælges samlet, men kedlen må ikke sælges for sig selv da den også kun er en klasse 1 kedel.

Reglerne træder i kraft pr. 1/1-2008 - og det vil sige køber du kedel inden da, kan anlægget ikke andet end blive godkendt (Dog kun med åben ekspansion) - monterer du EFTER 1/1-2008 risikerer du at anlægget kasseres.

Til branchens forsvar vil jeg understrege der er en del forvirring på dette område - og det derfor er svært at få et konkret svar pt. - men her er mit svar som jeg har forstået den nye lovgivning.

Til slut vil jeg sige at det er dejligt med nye regler på dette område, det har været savnet - det gør at kunderne er bedre sikret i fremtiden - når kunder f.eks køber et anlæg hvor reklamen lover 94 procent i virkningsgrad ses det i dag at brænderen f.eks er monteret på en anden kedel end den er testet med, og derfor ikke har den lovede virkningsgrad i praksis - i fremtiden er forbrugerne bedre stillet.

Jeg håber dette besvarer dit spørgsmål bedre KTM - ellers så spørger du bare :0)
Hej Levi

Har du noget dokumentation på godkendelse af de kedler du nævner?
Dakon Dor. (Pladejern)
Viadrus U22 (Herkules) - ja faktisk alle viadrus støbejernskedler.
Roca støbejernskedler.

Er disse kedler kun kedelklasse 1, så er deres virkningsgrad under 75%.
Gælder denne virkningsgrad kun for træfyring?
MvH Ulrik©

Besvar