Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Auto Adapt og gulvvarme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Auto Adapt og gulvvarme

Indlæg af Ugelvig » 14 nov 2013 21:32

Hej Forum

Jeg har snust lidt rundt både her og andre fora. Det ser ud til, at der er en general holdning til, at en cirkulationspumpe til gulvvarmeshunt (system) ikke skal køre på Auto Adapt. Forholder det sig (stadig) sådan?

Vores gamle gulvvarmeshunt fra 2009 er med en "gammeldags" pumpe, der kan indstilles i tre trin. Den har altid kørt i laveste trim og der har aldrig været problemer med at få varmen rundt i betonen. Rørene er så vidt jeg husker ø20 mm. Når det kører over tid (vinter drift) bliver returvandet lunkent, hvilket jeg tager som et godt tegn, da der så er godt flow igennem rørene. Fremløb er ca. 28 - 30 grader C.

Problemet, eller udfordringen er vores nye gulvvarme. Her sidder en ny moderne Grundfos med Auto Adapt, den viser mellem 5 - 7 watt, når den kører. Jeg syntes ikke returslangerne bliver lunkne når den kører. Det skal siges, at det er let gulvvarme, altså gulvplader med spor, varmefordelingsplader og ø16 mm rør. Det største rum er 16 kvm. og i alt tre rum. Fremløbet er sat til 30 grader C, for ikke at beskadige trægulvet. Skal jeg gå op i, at returvandet skal være lunken og derved have højere flow (større slid m.v.) eller skal jeg lade den blive på Auto Adapt og lade telestaterne styre pumpen, ved at åbne mere efter behov? Jeg syntes det tager tid, før rummene (gulvene) bliver varme. Rummene er ca. 20 - 21 grader C, så det er jo ikke fordi, der ikke kommer varme rundt!

Hvad siger de vise mænd???

På forhånd tak! :great:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Slettet 15549

Auto Adapt og gulvvarme

Indlæg af Slettet 15549 » 14 nov 2013 21:43

Hej

Jeg har også en alpha pumpe på mit gulvvarme den kan dog ikke køre autoadapt
Jeg har fået afvide at når det er gulvvarme skal pumpen køre konstant tryk altså en af de to dioder helt ude til højre for autoadapt
De hedder cp 1 og cp 2
jeg køre i cp1

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Auto Adapt og gulvvarme

Indlæg af Ugelvig » 14 nov 2013 22:13

Mange tak! Jeg har været ved at granske lidt mere i det, og kan se at Grundfos anbefaler konstant tryk til gulvvarme!

http://net.grundfos.com/Appl/WebCAPS/Gr ... 942719.pdf

Jeg har nu sat pumpen til "Lavt Konstant Tryk", altså diode 3 (C) på min (tilsyneladende gammel) Alpha2 pumpe...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Slettet 15549

Auto Adapt og gulvvarme

Indlæg af Slettet 15549 » 14 nov 2013 22:29

Ugelvig skrev:Mange tak! Jeg har været ved at granske lidt mere i det, og kan se at Grundfos anbefaler konstant tryk til gulvvarme!

http://net.grundfos.com/Appl/WebCAPS/Gr ... 942719.pdf

Jeg har nu sat pumpen til "Lavt Konstant Tryk", altså diode 3 på min (tilsyneladende gammel) Alpha2 pumpe...
Ok
Min står også i diode 3 og er så også gammel
Jeg mener der er flere indstillinger på de nye
Men skidt med det de kan jo alligevel kun køre i een indstilling ad gangen :-)

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Auto Adapt og gulvvarme

Indlæg af Aaen » 14 nov 2013 23:01

Er det ikke noget at man taler om en max diff. temp på frem og retur? Altså man hæver hastigheden på pumpen til der kun er 4-5 graders forskel på frem og retur. for at have en jævn fordeling af varme i hele rummet. Eller var det den dag julebryggen kom jeg hørte det? :D


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Auto Adapt og gulvvarme

Indlæg af Ugelvig » 15 nov 2013 12:21

Heh... Jeg har altid hørt, at der skal være så stort flow og lav temperatur forskel. Men det er vel også det du siger? Det er bare det, jeg ikke har haft på det nye trægulv, det roder jeg bod på nu. Glæder mig til i aften, når den har haft en døgn med stor flow.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar