Ingen cirkulation/varme på 1.sal

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Jensen8700
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 90
Tilmeldt: 16 jan 2011 18:24
Mit fyr: Polsk jernting
Areal: Ca 330m^2, vistnok..
Brændsel: Energikoks
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Rådved (Horsens) og Århus

Ingen cirkulation/varme på 1.sal

Indlæg af Jensen8700 »

fas skrev: Jeg skal alligevel have monteret ventil til vvb (hvilket vvs'eren lige havde glemt da vvb blev installeret
Mon ikke vi har en lille cirkulationsstjælernisse gemt her?

fas
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 6
Tilmeldt: 03 okt 2013 18:21

Ingen cirkulation/varme på 1.sal

Indlæg af fas »

Jo, jeg tror vvb'en stjæler noget. 1) Pga. den manglende ventil 2) pga. rørdimensionen (22 mm) og 3) Fordi den afstanden til pumpen er kort.

Jeg kan godt prøve at lukke shunten, men det er jo midlertidigt...ellers ryger garantien på kedlen jo.

Tak for de mange forslag...jeg vil prøve det af, når jeg kommer hjem fredag og vende tilbage hvis det ikke løser problemet.
Jensen8700
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 90
Tilmeldt: 16 jan 2011 18:24
Mit fyr: Polsk jernting
Areal: Ca 330m^2, vistnok..
Brændsel: Energikoks
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Rådved (Horsens) og Århus

Ingen cirkulation/varme på 1.sal

Indlæg af Jensen8700 »

fas skrev:Jeg kan godt prøve at lukke shunten...
Hvis det er en kedelshunt har den vel ingen indflydelse på at frit flow gennem VVB stjæler enhver mulighed for varmt vand til førstesalen?
Er der virkelig ingen styring af temperaturen i VVB?
fas
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 6
Tilmeldt: 03 okt 2013 18:21

Ingen cirkulation/varme på 1.sal

Indlæg af fas »

Enig..shunten har ingen indflydelse på det, og er alligevel et krav.

Jo, der er en temperaturstyring i vvb'en, som er en kombineret sol-/centralvarmebeholder, men jeg har for nylig fundet ud af at den kun styrer pumpen til solvarmen og alene moniterer temperaturen i beholderen. Vejledningen siger at den forudsætter en ekstern kontakt/ventil for at styre tilførslen af varmt vand. Det var vvs'eren der monterede den åbenbart ikke opmærksom på (6-7 år siden).

Jeg skal under alle omstændigheder have monteret en ventil, gerne med tilslutning til styringen på pillefyret, og vil så gerne have lavet evt. justeringer på rørføringen i samme omgang.
fas
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 6
Tilmeldt: 03 okt 2013 18:21

Ingen cirkulation/varme på 1.sal

Indlæg af fas »

Så er motorventil monteret og synderen til den manglende varme fundet - der havde gemt sig et par luftpropper i systemet på 1.sal. Jeg fjernede dem ved at lukke for kugleventil til fremløbet og brugte trykket til at tvinge vand baglæns gennem radiatorerne og ud igennem fordelerrøret.

Jeg har nu varme på hele huset, endda med pumpen i autoadapt stilling. Tak for hjælpen!

Besvar