Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skorsten, skal/bør den fores hvis ændring til pillefyr?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Skorsten, skal/bør den fores hvis ændring til pillefyr?

Indlæg af martin_b » 30 okt 2013 09:25

Tjah, hvis du ikke vil acceptere fysiske love, så er et altså svært at tale sammen. Fysikken er også skorstensfejerens argument. I praksis kan man være heldig, at forskellige omstændigheder gør, at kondenseringen i en gammel skorsen ikke er et problem - f.eks. ekstremt godt træk. Hos mig, på min 10 meter høje 25*25 cm lysning skorsten, kommer der løbesod om vinteren. Eller, nu har jeg isoleret toppen af skorstenen der hvor den går gennem uisoleret loft, og det fjerner problemet.

Pragmatisk råd: lad være med at gøre noget ved din skorsten, og vent og se om du får problemer på din matrikel.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


GeorgBM
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 18 mar 2013 12:40
Mit fyr: Black Star m/ 16 kW brænder
Areal: 130 + 80 = 210
Brændsel: Brænde i masseovn og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Skorsten, skal/bør den fores hvis ændring til pillefyr?

Indlæg af GeorgBM » 30 okt 2013 10:36

martin_b skrev:Tjah, hvis du ikke vil acceptere fysiske love, så er et altså svært at tale sammen. Fysikken er også skorstensfejerens argument. I praksis kan man være heldig, at forskellige omstændigheder gør, at kondenseringen i en gammel skorsen ikke er et problem - f.eks. ekstremt godt træk. Hos mig, på min 10 meter høje 25*25 cm lysning skorsten, kommer der løbesod om vinteren. Eller, nu har jeg isoleret toppen af skorstenen der hvor den går gennem uisoleret loft, og det fjerner problemet.

Pragmatisk råd: lad være med at gøre noget ved din skorsten, og vent og se om du får problemer på din matrikel.
Nej lad nu være Martin B, Der er jo ikke tale om at jeg ikke vil acceptere fysiske love vel :wink:
Spørgsmålet er jo netop baseret på hvorfor de fysiske love skulle være anderledes for en skorsten til et pillefyr end f.x. til en stenovn, for at tage et medie med høj udnyttelsesgrad, altså begge har lav skorstens temp.. Eller f.x. et oliefyr for nu også at tage et medie med relativ lav udnyttelsesgrad og do høj temp., der også kan få løbesod.

For din skorstens vedkommende er der vel, således ført bevis for; at isolering af skorstenen afhjalp det problem - der tilsyneladende var skabt af et temmelig langt forløb i uisolerede/kolde omgivelser.
Så bliver jeg jo nysgerrig da jeg går ud fra det er dit hus vi kan se på din profil - der må være godt 80 år gammelt.
- Altså, havde du løbesod problemer inden anskaffelse af pilleovn?

Tusinde tak for indlæget og det pragmatiske råd :)

Brugeravatar
fbn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 12 maj 2013 10:00
Mit fyr: Scotte BS Mini semi rens 10 KW
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7560
Årligt forbrug: 3200 kg
Geografisk sted: Hjerm
Kontakt:

Skorsten, skal/bør den fores hvis ændring til pillefyr?

Indlæg af fbn » 30 okt 2013 11:29

Nej men for 10 eller 50 år siden var røggas temperatur vel også
meget højere, efter hvad jeg hørt og set, gad vide om der er en sammenhæng i det ;-)

Vedr sten ovn lyder det til din er specielt for den jeg lige har kikket på snakker man om
Forbrænding på 600 til 900 grader lyder vildt hvis det er kølet ned til 20 grade inden det kommer
I skorstenen men OK jeg ved ikke så meget om dem som du sikkert gør.

Men vedr isokern i eller ej i skorsten har jeg set forskellen her i huset med olie og fast brændsel og pillefyr
Og er meget spændt på om det nye pillefyr giver problemer med kondens for den sender meget mindre varme
Ud i skorsten.
MVH Frank Bojsen Nielsen

Scotte BS1016 Semirens. Metro 110 L combi vvb med 3.vejs VVP.
Beboelse 165 m2 - Etstrengsanlæg - kompressorrens - træk stabilisator.

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Skorsten, skal/bør den fores hvis ændring til pillefyr?

Indlæg af Lau » 30 okt 2013 12:47

Der er ingen forskel på de fysiske love - det er nemt at gøre ting besværligt..

Et pillefyr kan normalt køre ned på meget lav ydelse, for at fyret kan styre det er det nødvendigt med en skorsten der trækker jævnt og ensartet, ellers bliver styringen ikke udnyttet til fulde og fyrets virkningsgrad sænkes.

Når skorstensfejer råder til en foring, er det sandsynligvis fordi han ved du ka risikere problemer med nuværende lysning??

Mit pillefyr er lavet med 80 mm røgafgang og jeg har 150 mm lysning, det er ikke optimalt og på et tidspunkt laver jeg det om, med en isoleret stålforing eller isokern..

GeorgBM
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 18 mar 2013 12:40
Mit fyr: Black Star m/ 16 kW brænder
Areal: 130 + 80 = 210
Brændsel: Brænde i masseovn og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Skorsten, skal/bør den fores hvis ændring til pillefyr?

Indlæg af GeorgBM » 30 okt 2013 14:59

fbn skrev:Vedr sten ovn lyder det til din er specielt for den jeg lige har kikket på snakker man om
Forbrænding på 600 til 900 grader lyder vildt hvis det er kølet ned til 20 grade inden det kommer
I skorstenen men OK jeg ved ikke så meget om dem som du sikkert gør..
Godt gennemskuet Fbn, og undskyld mit unøjagtige vrøvl. Hvis luften udenfor er 20 grader og "røgen" er 50 grader er der ingen opdrift (og det har jeg dermed lidt problemer med i overgangsperioder), således skal "røgen" helst være mindst 20 grader højere end behovet for opdrift, altså må den mere rigtige røg temperatur ligge på 70-90 grader for neden. Sorry.


Brugeravatar
fbn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 12 maj 2013 10:00
Mit fyr: Scotte BS Mini semi rens 10 KW
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7560
Årligt forbrug: 3200 kg
Geografisk sted: Hjerm
Kontakt:

Skorsten, skal/bør den fores hvis ændring til pillefyr?

Indlæg af fbn » 30 okt 2013 15:45

Så er vi enig.

Men er det samme skorsten og den giver dig problemer med røgtemp
fra sten ovn på 70~90 grader varm røg temp, så bliver der ikke
mindre med en ny pillefyr, min ligger på 60 ~ 80 grader i røg temp.

Også vil en foring med rimelig stor sikkerhed hjælpe og specielt
hvis din skorstensfejer siger det han er trods alt fag manden og
han kender din skorsten :great:
MVH Frank Bojsen Nielsen

Scotte BS1016 Semirens. Metro 110 L combi vvb med 3.vejs VVP.
Beboelse 165 m2 - Etstrengsanlæg - kompressorrens - træk stabilisator.

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Skorsten, skal/bør den fores hvis ændring til pillefyr?

Indlæg af martin_b » 30 okt 2013 16:07

GeorgBM skrev:
Nej lad nu være Martin B, Der er jo ikke tale om at jeg ikke vil acceptere fysiske love vel :wink:
Spørgsmålet er jo netop baseret på hvorfor de fysiske love skulle være anderledes for en skorsten til et pillefyr end f.x. til en stenovn, for at tage et medie med høj udnyttelsesgrad, altså begge har lav skorstens temp.. Eller f.x. et oliefyr for nu også at tage et medie med relativ lav udnyttelsesgrad og do høj temp., der også kan få løbesod.

For din skorstens vedkommende er der vel, således ført bevis for; at isolering af skorstenen afhjalp det problem - der tilsyneladende var skabt af et temmelig langt forløb i uisolerede/kolde omgivelser.
Så bliver jeg jo nysgerrig da jeg går ud fra det er dit hus vi kan se på din profil - der må være godt 80 år gammelt.
- Altså, havde du løbesod problemer inden anskaffelse af pilleovn?

Tusinde tak for indlæget og det pragmatiske råd :)
Ja, det er mit hus på profilbilledet. Det er fra 1864, og før var der oliefyr. Der havde jeg ikke problemer, men da havde jeg også en røggastemperatur på omkring 300 grader (gammel Salamander-kedel). Og da var der naturligvis ikke løbesod.

Og nej, de fysiske love er naturligvis ikke anderledes om det er pillefyr eller oliefyr. Men netop derfor, så er det klart, at ved lav røgtemperatur er der højere risiko for kondensering, specielt i toppen af skorstenen. Og den kondens trækker så gennem skorstenen og bevirker løbesod.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

GeorgBM
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 18 mar 2013 12:40
Mit fyr: Black Star m/ 16 kW brænder
Areal: 130 + 80 = 210
Brændsel: Brænde i masseovn og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Skorsten, skal/bør den fores hvis ændring til pillefyr?

Indlæg af GeorgBM » 30 okt 2013 16:12

Fbn.
Det er ikke samme skorsten der er tale om. Og skønt jeg kaldte det problemer i overgangsperioder (forår-efterår), så betragter jeg det ikke som noget problem, da jeg i de dage lige smider et par avissider ind ved renselemmen, så kører stenovnen. Når dette opstår er det nok mest grundet en 2 meter lang bænk (liggende skorsten) mellem ovn og skorsten. Nu er senovnen ved at overtage emnet, men forklaring skulle du have.

Brugeravatar
fbn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 12 maj 2013 10:00
Mit fyr: Scotte BS Mini semi rens 10 KW
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7560
Årligt forbrug: 3200 kg
Geografisk sted: Hjerm
Kontakt:

Skorsten, skal/bør den fores hvis ændring til pillefyr?

Indlæg af fbn » 30 okt 2013 16:27

GeorgBM skrev:Fbn.
Det er ikke samme skorsten der er tale om. Og skønt jeg kaldte det problemer i overgangsperioder (forår-efterår), så betragter jeg det ikke som noget problem, da jeg i de dage lige smider et par avissider ind ved renselemmen, så kører stenovnen. Når dette opstår er det nok mest grundet en 2 meter lang bænk (liggende skorsten) mellem ovn og skorsten. Nu er senovnen ved at overtage emnet, men forklaring skulle du have.

Fint så ved vi jo lidt mere om dit sæt op og så er det nemmere at snakke om..
MVH Frank Bojsen Nielsen

Scotte BS1016 Semirens. Metro 110 L combi vvb med 3.vejs VVP.
Beboelse 165 m2 - Etstrengsanlæg - kompressorrens - træk stabilisator.

GeorgBM
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 18 mar 2013 12:40
Mit fyr: Black Star m/ 16 kW brænder
Areal: 130 + 80 = 210
Brændsel: Brænde i masseovn og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Skorsten, skal/bør den fores hvis ændring til pillefyr?

Indlæg af GeorgBM » 30 okt 2013 16:42

Nej Martin_b, den temp. burde ikke give anledning til løbesod, så langt kan selv jeg være med icon_cheesygrin.gif

Nu er jeg lige blevet enig med Fbn om at min stenovn og hans pillefyr har tæt ved samme røggastemperaturer (hvis det er den rigtige term). Men Fbn har haft løbesod, men det har jeg ikke. Min skorsten passerer dog ej heller kulde på 1.sal.

Måske er vi således ved at indkredse - hvornår det sandsynligvis kan blive nødvendigt at isolere eller fore skorstenen?

Så er der lige det med lysningen i skorstenen, der jo bliver mindre når den fores..., det må vel også spille ind på evnen til træk?


Besvar