esme 511 og laddomat

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Fotoman55
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06 okt 2013 17:20

esme 511 og laddomat

Indlæg af Fotoman55 »

Jeg er ved at installere et 25 kw gasogen fyr sammen med en 1200l akku. tank, jeg har plads til en der er større eller til en ekstra tank hvis en tank viser sig at være utilstræklig.

Mit spørgsmål er, at den gang jeg købte anlæget, sælgeren solgte mig en laddomat og en esme 511, og forklarede at jeg skulle bruge dem begge to hvis jeg skulle opnå optimal effektivitet med anlæget, jeg forstår at esme ventilen blander retur vand sammen med fremløbs vand så retur temp. til fyret er altid mindst 60 gr. og forhindrer tæring af kedlen, men har laddomatten ikke den samme funktion? og hvis jeg skal bruge dem begge to hvor skal de sidde i forhold til hinanden? og skal jeg bruge en røggas termostat på laddomatten, den har en termoventil som standard sat til 73 gr.
Jeg vil være meget taknemlig for lidt vejledning, og måske en skitse over en fornuftige måde at strikke det hele sammen på. Vinter er på vej og vi har intet fyr!

Mvh Nick

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

esme 511 og laddomat

Indlæg af John Skov Jensen »

Du skal bare bruge laddomaten. Den fungerer udemærket til netop det formål at styre flow mellem en akkutank og en kedel.
Om du skal bruge en røggas termostat afhænger af hvilken kedel der er tale om
Jeg finder lige en tegning der viser hvordan rørene skal kobles sammen
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

esme 511 og laddomat

Indlæg af John Skov Jensen »

Fotoman55
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06 okt 2013 17:20

esme 511 og laddomat

Indlæg af Fotoman55 »

Hej John og tak for en meget hurtig response,

Fyret er en orlan 25, Hvor mener du det er det bedste sted at hente frem og retur til huset fra, er det fra akku tanken eller før frem og retur når akku. tanken?
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

esme 511 og laddomat

Indlæg af John Skov Jensen »

Fotoman55 skrev:Hej John og tak for en meget hurtig response,

Fyret er en orlan 25, Hvor mener du det er den bedste sted at hente frem og retur til huset fra, er det fra akku tanken eller før frem og retur når akku. tanken?
Du kan lave fremløbet som et knudepunkt som vist i laddomat vejlledningen, eller føre kedel fremløb ind så højt som muligt og fremløb til hus helt i toppen af akku
Retur fra akku til kedel tages så tæt på bunden som muligt, dog ikke under bunden da du derved suger alt skidt og snavs med.
Retur fra hus placering på akku afhænger lidt af returtemp. Er der god afkøling på vandet inden det kommer retur fra huset, skal den tilkobles næsten i bund af akku.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

esme 511 og laddomat

Indlæg af John Skov Jensen »

Jeg kan ikke lige huske hvordan en Orlan styrer ladeventilen. Worst case skal der indkøbes en røggas termostat og en kedeltermostat til styring af den.
Se denne tråd ang. dette
viewtopic.php?f=51&t=19419

Besvar