Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Styring af laddomat

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Styring af laddomat

Indlæg af John Skov Jensen » 23 sep 2013 15:04

jopa skrev: Ladomaten fungerer uden strøm i tilfælde af strømsvigt så kedel ikke koger (har jeg lært) 8)
Man kan ikke sige at ladeventilen fungerer uden strøm, ingen strøm = ingen ladeventil funktion
Men en laddomat har bypass ventil på alle deres ladeventiler der tillader selvcirkulation, det er korrekt
Acaso Termovar kan fåes både med og uden bypass ventil

Men det kræver selvfølgelig at rørføringen i ens anlæg er udført i tilstrækkelig store dimensioner der tillader selvcirkulation, samt at rørføringsveje er udført hensigtsmæssig


jopa

Styring af laddomat

Indlæg af jopa » 23 sep 2013 16:39

På min gamle fastbrændselskedelkedel var det nærmest kastrofalt at få strømsvigt. Har oplevet at den et par gange tømte vandet og nærmest stod op hoppede i fyrrummet.

Den ene gang vi har prøvet strømsvigt med Gasogen og akkutank, da skete der det at ilden døde ud og stort set intet andet.

FK30
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 17 mar 2012 23:09
Mit fyr: Passat FK30 m/røgkøler
Areal: 148
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 35 rummeter blandet

Styring af laddomat

Indlæg af FK30 » 23 sep 2013 20:37

Alletiders ide, tak for det. Den bliver bestilt imorgen, går ud fra det er nummer 100935 du mener? Skal den sidde i en dyklomme eller er det ok under isoleringen?

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Styring af laddomat

Indlæg af anderswitt » 23 sep 2013 20:44

jopa skrev:På min gamle fastbrændselskedelkedel var det nærmest kastrofalt at få strømsvigt. Har oplevet at den et par gange tømte vandet og nærmest stod op hoppede i fyrrummet.

Den ene gang vi har prøvet strømsvigt med Gasogen og akkutank, da skete der det at ilden døde ud og stort set intet andet.

har en 25 super og da jeg havde strømsvigt gik der 10nin så kogte den og nåede en temp over 95c som styringen kan vise så nu har jeg en batteri ups på som tager over ved strømsvigt og den kører en time så kan man nå og starte en generator op inden kedlen exploderer

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Styring af laddomat

Indlæg af newpas » 23 sep 2013 21:40

Har intet med mit indlæg at gøre! :oops:


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Styring af laddomat

Indlæg af John Skov Jensen » 23 sep 2013 21:56

FK30 skrev:Alletiders ide, tak for det. Den bliver bestilt imorgen, går ud fra det er nummer 100935 du mener? Skal den sidde i en dyklomme eller er det ok under isoleringen?
Ja, det er den jeg mener.
Du kan sagtens montere den uden på røret, under isoleringen

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Styring af laddomat

Indlæg af John Skov Jensen » 24 sep 2013 10:21

anderswitt skrev:

har en 25 super og da jeg havde strømsvigt gik der 10nin så kogte den og nåede en temp over 95c som styringen kan vise så nu har jeg en batteri ups på som tager over ved strømsvigt og den kører en time så kan man nå og starte en generator op inden kedlen exploderer
Når du har en Orlan super er der jo indbygget kølesløjfe der effektivt hindrer at kedlen kan koge, da kedlen tvangskøles med koldt brugsvand. Hvorfor har du ikke tilkoblet denne funktion.
Det er i øvrigt et lovkrav hvis kedlen er tilkoblet trykekspansion.
Samme type kølesløjfe findes i alle til trykekspansion godkendte fastbrændselskedler.

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Styring af laddomat

Indlæg af anderswitt » 24 sep 2013 19:14

John Skov Jensen skrev: Når du har en Orlan super er der jo indbygget kølesløjfe der effektivt hindrer at kedlen kan koge, da kedlen tvangskøles med koldt brugsvand. Hvorfor har du ikke tilkoblet denne funktion.
Det er i øvrigt et lovkrav hvis kedlen er tilkoblet trykekspansion.
Samme type kølesløjfe findes i alle til trykekspansion godkendte fastbrændselskedler.
John Skov Jensen skrev: Når du har en Orlan super er der jo indbygget kølesløjfe der effektivt hindrer at kedlen kan koge, da kedlen tvangskøles med koldt brugsvand. Hvorfor har du ikke tilkoblet denne funktion.
Det er i øvrigt et lovkrav hvis kedlen er tilkoblet trykekspansion.
Samme type kølesløjfe findes i alle til trykekspansion godkendte fastbrændselskedler.

ja det er helt korekt men det er som om det ikke vil køle kedlen selvom vandet fosser ud af køle spiralen det vand som kommer igemmen spiralen føles koldt som om det løber for stærkt igemmen spiralen men det må vi tage i en selstændig tråd

FK30
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 17 mar 2012 23:09
Mit fyr: Passat FK30 m/røgkøler
Areal: 148
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 35 rummeter blandet

Styring af laddomat

Indlæg af FK30 » 11 jan 2014 20:04

Hej. Vil lige give en update tråden. Har kørt med dette setup et stykke tid. Det virker rigtigt fint, dog har jeg sat start temp til ca 70 grader. Ellers falder retur temp til under 60, når laddomat begynde at cirkulere. Nok fordi fyret er gammeldags og har ca 150 L vandindhold.

akrag
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 5 gange

Styring af laddomat

Indlæg af akrag » 19 jan 2014 10:10

En Laddomat har indbygget termastat på vandsiden, fx .72 gr.C eller 78 gr,C. Så hvorfor skal man sætte en termostat i serie med røggasføler?
Kan godt være pumpen i laddomaten starter, men den sender jo ikke varmt vand ud i systemet før termostatventilen åbner? Indtil da, cirkulerer den blot vandet i kedlen for hurtig opvarmning og dermed forhåbentligt ingen kondensdannelse, det er vel dybest set det den er beregnet til?


Besvar