Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

pillefyr og varmeveksler???

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
traktorsmed
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 19 okt 2008 16:35
Mit fyr: db 16 med LE450 stoker
Areal: 137
Brændsel: fastbrændsel og træpiller
Dagligt forbrug: 17/10-09 ca 16kg

pillefyr og varmeveksler???

Indlæg af traktorsmed » 13 sep 2013 17:38

hejsa

jeg har gået og tænkt lidt over en mulig løsning. jeg har et godt og vel fungerende fastbrændsels anlæg med stor akku tank, men kunne til tider godt bruge et automatisk anlæg og derfor kom jeg til at tænke på om man kan montere et lille 10kw pillefyr som passer fint i størrelse til mit hus og så koble det til anlæget med en varmeveksler, altså på røret som går frem til huset fra akku tank (efter pumpen). så når man valgte at fyre med pillefyr varmede man veksleren op og dermed fremdrift vandet op og returvandet fra huset gik stadig i akku tank og når så det retur vand var blevet varmt (forbruget i huset faldt) blev det øverste lag i tanken varmet op og veksleren blev fødet med varmt vand og forbruget faldt til pillefyret (så kan man jo lave styring som man ønsker om den skal slukke en periode eller bare drosle ned osv)

kan denne løsning virke eller duer det ikke.

der skal selvfølgelig shunt på pillefyr og måske nogle ventiler så pille fyret ikke bliver varmet op når man fyret fast brændsel.

mvh nicolaj


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

pillefyr og varmeveksler???

Indlæg af John Skov Jensen » 13 sep 2013 17:46

Det skal nok virke.
I stedet for en veksler kan du også montere en trevejsventil i stedet mellem fremløb fra akku og huset, samme sted som du tænker på med veksleren.
Ventilens common port monterer du i retning mod huset.
Akkutank på den ene port, pillefyr på den anden port. Når ventilen skifter, er det enten akku eller pillefyr der har forbindelse til huset ud gennem common porten.
Retur fra huset, retur til akku og retur til pillefyr samles bare i et tee

traktorsmed
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 19 okt 2008 16:35
Mit fyr: db 16 med LE450 stoker
Areal: 137
Brændsel: fastbrændsel og træpiller
Dagligt forbrug: 17/10-09 ca 16kg

pillefyr og varmeveksler???

Indlæg af traktorsmed » 13 sep 2013 19:24

ja den havde jeg så også i tankerne da jeg byggede mit nuværende anlæg og derfor blev det lavet med 2 stk trevejs kugle haner, så jeg kunne skifte til en anden form for varme hvis jeg fik lyst til det, men jeg gider bare ikke op og dreje to haner hver gang der skiftes fyrings metode. ja så kunne disse udskiftes med el ventiler, meeeen jeg har dårlig erfaring med ventiler, de holder ikke så længe (1½år så hænger de den vej den er fjeder påvirket...... måske jeg har skidt i mit vand jeg ved det ikke, har eller filter på hver side af akku tank). det var derfor jeg fik denne tanke med varmeveksleren, det er jo automatisk hver for sig. og jeg kunne jo fyrer tanken op når jeg er hjemme og har tid og så have en føler på fremløb fra tank, når denne nåede under x antal grader startede pillefyret op. selve styring er der jo mange måder at lave det på det er mere om det teknisk kan lade sig gøre med så få liter, pillefyrets liter plus det i rørene op til veksleren?
hvis pille fyret "kun" er 10kw hvor stor en varme veksler skal jeg så have? lidt over 10 kw? og skal pillefyrets pumpe kører maks.
jeg har også tænkt på at når jeg nu kører ca 70g ind i huset (pga varmtvands beholder) så bliver pillefyret jo nok nød til at kører 70g + men vil det koste på pille forbruget?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

pillefyr og varmeveksler???

Indlæg af John Skov Jensen » 13 sep 2013 20:08

Sådan en danfoss amz med motor der trækker begge veje, dvs ingen fjedre holder nu nok noget længere. Mine egene aktiveres flittigt og er 4 år gamle.

Anyway, en veksler skal bare være så stor som du nu kan finde den på dba.
De effekter der opgives er ved ganske høje delta temperaturer, hvilket er mere end din installation vil kunne give, så big is better


Besvar