Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Luft i Kredsløb og radiator luftet ud

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Spotsy
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 07 dec 2011 15:06
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 122
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2600
Årligt forbrug: Forventet: 4T

Luft i Kredsløb og radiator luftet ud

Indlæg af Spotsy » 02 jul 2013 22:22

Hej forum,

Der sker nogle mærkligt : pumpen lyder som om der er luft i kredsløb men jeg har luftet ALLE radiator ud for femte gang ( og der var igen luft der kom ud efter gang nr 2...)og kan ikke rigtig se hvor der ellers kun være nogle luft.

Nogle idéer? Håber ikke at det er pumpen der er defekt...


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Luft i Kredsløb og radiator luftet ud

Indlæg af Ollii » 03 jul 2013 01:19

Spotsy skrev:Hej forum,

Der sker nogle mærkligt : pumpen lyder som om der er luft i kredsløb men jeg har luftet ALLE radiator ud for femte gang ( og der var igen luft der kom ud efter gang nr 2...)og kan ikke rigtig se hvor der ellers kun være nogle luft.

Prøv og luft pumpen ud. Skruen i midten af den.

Nogle idéer? Håber ikke at det er pumpen der er defekt...
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Luft i Kredsløb og radiator luftet ud

Indlæg af Lintz » 03 jul 2013 06:09

Som Ollii skrev. Prøv skruen i midten.

Og husk, at luft samler sig på det højeste sted.
Nogle gang kan det være utroligt svært at få alt luft ud, overvej om det kunne være en fordel med auto-udlufterer.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Luft i Kredsløb og radiator luftet ud

Indlæg af martin_b » 03 jul 2013 07:41

Hvis din pumpe sidder, så den pumper nedad, så kan det være nærmest umuligt at få luften ud. Sådan monterede min klovn af en montør pumpen, og jeg tror ikke jeg får luften ud før jeg vender pumpen. Har luftet ud ugentligt på skruen i midten i snart et år uden held.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Spotsy
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 07 dec 2011 15:06
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 122
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2600
Årligt forbrug: Forventet: 4T

Luft i Kredsløb og radiator luftet ud

Indlæg af Spotsy » 03 jul 2013 13:19

Tak for svarende,

hvad mener i med skrue i midten? jeg har en Grundfoss alpha 2 og jeg kan ikke rigtig se en skrue i midten. Jeg har prøvet det der står i manualen omkring udflutning dog uden held.

Og ja min pumpe står på retur dvs at den vender på hovede (pilen pejer ned af... ) hvorfor skulle det betyde nogle?


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Luft i Kredsløb og radiator luftet ud

Indlæg af martin_b » 03 jul 2013 14:52

Nu kiggede jeg lige på Alpha2-pumpen på nettet, og jeg kan da godt se, at der ikke umiddelbart sidder en luftskrue i midten af sådan en pumpe. Det kan ikke passe, den må være der et sted :)

Når pumpen sidder "på hovedet" så kan der samles luft i toppen af pumpen, som har vanskeligt ved at passere rotoren og komme væk. Det er derfor, at denne montering har et stort rødt kryds i installationsmanualen.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Luft i Kredsløb og radiator luftet ud

Indlæg af Hjemme teori » 03 jul 2013 15:14

Spotsy skrev:Tak for svarende,

hvad mener i med skrue i midten? jeg har en Grundfoss alpha 2 og jeg kan ikke rigtig se en skrue i midten. Jeg har prøvet det der står i manualen omkring udflutning dog uden held.

Og ja min pumpe står på retur dvs at den vender på hovede (pilen pejer ned af... ) hvorfor skulle det betyde nogle?
Når nu VVS'eren er på gale veje, hvor sidder pumpen så i forhold til kedel og i forhold til ekspansionbeholder?
Mvh. Sophus

Spotsy
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 07 dec 2011 15:06
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 122
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2600
Årligt forbrug: Forventet: 4T

Luft i Kredsløb og radiator luftet ud

Indlæg af Spotsy » 03 jul 2013 15:17

Pumpen sider på returløb (over kede) og tryk ekspansionbeholder sider under pumpen (under VarmVands Beholder VVB :-) for at være mere præcis...)

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Luft i Kredsløb og radiator luftet ud

Indlæg af Hjemme teori » 03 jul 2013 16:42

Før kedlen er OK, men den skal "helst" sidde efter ekspansion, når man læser monterings vejledninger. Det sikrer mere ensartet og korrekt anlægstryk.
Desuden risikerer du lettere at der udfældes luften før pumpen, når ikke ekspansionen tryk sidder før denne. Det er lidt teori, men tænk nu hvis det udmønter sig i praksis hos dig, så kommer det aldrig til at spille ordentligt.
Så pumpen skal vendes til at pumpe opad eller vandret of så skal ekspansionen flyttes hen foran pumpen. Hvis der så også monteres automatudlufter efter kedlen, så skal det nok komme til at spille maks.

Du må gerne prøve at ligge en tegning eller et billed op, så vi er sikre på at jeg ikke fylder dig med tom snak.
Mvh. Sophus

Spotsy
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 07 dec 2011 15:06
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 122
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2600
Årligt forbrug: Forventet: 4T

Luft i Kredsløb og radiator luftet ud

Indlæg af Spotsy » 03 jul 2013 21:27

Hjemme teori skrev:Før kedlen er OK, men den skal "helst" sidde efter ekspansion, når man læser monterings vejledninger. Det sikrer mere ensartet og korrekt anlægstryk.
Desuden risikerer du lettere at der udfældes luften før pumpen, når ikke ekspansionen tryk sidder før denne. Det er lidt teori, men tænk nu hvis det udmønter sig i praksis hos dig, så kommer det aldrig til at spille ordentligt.
Så pumpen skal vendes til at pumpe opad eller vandret of så skal ekspansionen flyttes hen foran pumpen. Hvis der så også monteres automatudlufter efter kedlen, så skal det nok komme til at spille maks.

Du må gerne prøve at ligge en tegning eller et billed op, så vi er sikre på at jeg ikke fylder dig med tom snak.
Hej Sophus,

Der er sådan at pumpen sidder på returløb lige før kedelen, så kommer der kedelen, og ekspensionsbeholder på fremløb lige under VVB. VVB retur løb kommer så lige over Pumpe. Så på den måde er der en lukket kreds. Der er en shunt ventil på VVB retur sådan at når temperature har nået 60 grader lukkes det for cirkulation. Kedel shunt på retur kommer lige under pumpen og er sat til at luk når der er nået ca 45 grader...

jeg håber at det giver nening . Jeg skal nok prøve at lave en tegning...


Besvar