Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af skorsten?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Valg af skorsten?

Indlæg af Blob » 20 apr 2013 21:33

Hej

Jeg har idag en gammel murret skorsten, som står for udskiftning, og har i den forbindelse overvejet lidt forskellige muligheder.

En mulighed kunne være at sætte en kerne i den gamle, men da den er fyldt med løbesod, og murværket ovenfor taget er dårligt, synes jeg det er bedre at fjerne den helt, og starte på en frisk.

Jeg har så overvejet om jeg skulle få murret en ny op, men så er jeg afhængig af en murer, og når jeg sammenligner med priserne på stålskorsten er der ikke meget tilbage til arbejdsløn.

Så jeg tror det bedste i mit tilfælde vil være at fjerne det hele, og sætte en ny isoleret op, men....

Hvilket fabrikat skal jeg gå efter?
Metalbestos? Grameta eller ...

Er der nogle af jer som har erfaring med de forskellige?

Det skal lige siges at skorstenen skal gå fra mit stoker i kælderen, op gennem værkstedet, loftet og taget. I alt ca. 8meter.
Efter at have snakket med skorstensfejeren og kigget manualen, har jeg fundet ud af jeg skal gå efter en 150mm.

God weekend.

Mvh Jakob


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Valg af skorsten?

Indlæg af J-B » 20 apr 2013 22:03

Du skal da have en med keramisk kern, så er den også ok om 20 år hvis du vil have en pillefyr der kan give lidt fugt i skorstenen.
Du kan nemt selv sætte den op og spare timelønnen til mureren, det er som at samle lego.
Se evt. pris her, og de ekstra elementer du skal bruge er ikke så dyre http://www.dvcenter.dk/catalog/product/ ... egory/265/

Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Valg af skorsten?

Indlæg af WoodyHugo » 20 apr 2013 22:35

Blob skrev:Hej

Jeg har idag en gammel murret skorsten, som står for udskiftning, og har i den forbindelse overvejet lidt forskellige muligheder.

En mulighed kunne være at sætte en kerne i den gamle, men da den er fyldt med løbesod, og murværket ovenfor taget er dårligt, synes jeg det er bedre at fjerne den helt, og starte på en frisk.

Jeg har så overvejet om jeg skulle få murret en ny op, men så er jeg afhængig af en murer, og når jeg sammenligner med priserne på stålskorsten er der ikke meget tilbage til arbejdsløn.

Så jeg tror det bedste i mit tilfælde vil være at fjerne det hele, og sætte en ny isoleret op, men....

Hvilket fabrikat skal jeg gå efter?
Metalbestos? Grameta eller ...

Er der nogle af jer som har erfaring med de forskellige?

Det skal lige siges at skorstenen skal gå fra mit stoker i kælderen, op gennem værkstedet, loftet og taget. I alt ca. 8meter.
Efter at have snakket med skorstensfejeren og kigget manualen, har jeg fundet ud af jeg skal gå efter en 150mm.

God weekend.

Mvh Jakob

Jeg har en metalbestos multi50 på stuehus ca 6 mtr og en brændeovn er koblet på .......det virker super .

Mit pillefyr(woddyen) er sat til en anki element skorsten ca 5 mtr virker også......men hvis jeg skulle sætte en ny skorsten op ville det blive en metalbestos ........synes bare det er lettere med en stål skorsten og har lige bestilt en hos xl-byg til sommerhuset +ny brændeovn, fik en god deal ........

Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Valg af skorsten?

Indlæg af Blob » 20 apr 2013 22:40

J-B skrev:Du skal da have en med keramisk kern, så er den også ok om 20 år hvis du vil have en pillefyr der kan give lidt fugt i skorstenen.
Du kan nemt selv sætte den op og spare timelønnen til mureren, det er som at samle lego.
Se evt. pris her, og de ekstra elementer du skal bruge er ikke så dyre http://www.dvcenter.dk/catalog/product/ ... egory/265/
Ja jeg tror også sagtens jeg kan lave/støbe selve skorstenen, men så skal jeg have en murer ud og skalmurer den.
Og jeg har ca. 2-2,5 meter skorsten over rygning, så stilads osv.... Det løber op...

Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Valg af skorsten?

Indlæg af Blob » 20 apr 2013 22:42

WoodyHugo skrev:

Jeg har en metalbestos multi50 på stuehus ca 6 mtr og en brændeovn er koblet på .......det virker super .

Mit pillefyr(woddyen) er sat til en anki element skorsten ca 5 mtr virker også......men hvis jeg skulle sætte en ny skorsten op ville det blive en metalbestos ........synes bare det er lettere med en stål skorsten og har lige bestilt en hos xl-byg til sommerhuset +ny brændeovn, fik en god deal ........
Umiddelbart ser det ud til at være nemt at montere. Hvad er din erfaring?
Var det billigere at købe skorstenen hos XL, end hvad det koster på nettet?


Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Valg af skorsten?

Indlæg af WoodyHugo » 20 apr 2013 22:57

Blob skrev:
Umiddelbart ser det ud til at være nemt at montere. Hvad er din erfaring?
Var det billigere at købe skorstenen hos XL, end hvad det koster på nettet?
Jamen det er nemt, har selv monteret mine skorstene og de er selvfølglig godkendt af fejer , vil gerne understrege at det er en super god ide at have sin fejer med på sidelinien.

Med hensyn til om det er billigere det ene eller andet sted .........hmm det handler mere om ens talegaver. På nettet fandt jeg den billigste pris på skorsten + brændeovn , gik til min lokale xl og spurgte om en god pris , fik så 300 kr billigere + forsendelses omkostniger ca små 400 ...så ialt ca 700,- kr sparet incl min lokale xl lev gratis til min bopæl.......

Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Valg af skorsten?

Indlæg af Blob » 21 apr 2013 19:47

Jeg takker for input.
Det er altid rart at høre hvad andre har gjort af erfaringer.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Valg af skorsten?

Indlæg af timkenneth » 21 apr 2013 19:59

skal den absolut skalmures? jeg har en lecablok skorsten (scancore) der er pudset med skalcem, selvgjort med en byggelift en fredag eftermiddag.

Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Valg af skorsten?

Indlæg af Blob » 21 apr 2013 20:11

Det er mere fordi resten er i gule sten, så det ville være pænest.

Men det er jo heller ikke fordi en 2-2,5 meter høj stålskorsten er særlig køn...

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Valg af skorsten?

Indlæg af timkenneth » 22 apr 2013 07:26

nej det kan jeg godt se, det vil se pænest ud med sten.. du skal dog huske at skalcem fåes i flere forskellige farver.
det lyder til i sidste ende du vil fortryde ikke at få det skalmuret. nu bliver boligjob ordningen jo genindført, så kan du da få et lille tilskud murer.

;D


Besvar