Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rust ud af akkutank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
FSJ
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 17 okt 2011 11:07
Mit fyr: Atmos og Opop BlackStar Woody
Areal: 217
Brændsel: Træ + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8600

Rust ud af akkutank

Indlæg af FSJ » 01 mar 2013 12:17

Jep, det gør man også med en benzintank til en bil, der er blevet rusten indvendig. Man kan også bare bruge grus fra gårdspladsen.


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Rust ud af akkutank

Indlæg af Tom_AT » 01 mar 2013 12:20

Men nu er både dykkerflasker og benzintanke af en lidt anden størrelse, end en akkumuleringstank på 2500 liter ;)

FSJ
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 17 okt 2011 11:07
Mit fyr: Atmos og Opop BlackStar Woody
Areal: 217
Brændsel: Træ + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8600

Rust ud af akkutank

Indlæg af FSJ » 01 mar 2013 12:24

Jo, jo, men hvis man har noget man kan skubbe den med kan man vel også få den til at trille:-)

dialoz
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 04 feb 2013 11:35
Mit fyr: Dansk Stoker Unit 10 58KW
Areal: 300
Brændsel: Korn
Geografisk sted: Sydsjælland Næstved

Rust ud af akkutank

Indlæg af dialoz » 01 mar 2013 14:27

He he tak for gode forslag jeg havde nu mere tænkt på elektrolyse, men så indså jeg der skulle bruges 125 kg kautisk soda så der smuttede den ide.

Men Summasumarum en ting er helt sikkert jeg har aldrig haft 6 bar i den tank og ja Havmand havde jeg tænkt mig om havde jeg nok også fået regnet på det, som dig og fundet fejlen i det nibel som der formentlig var gledet af, og fået fikset det og så havde mit lille morgen projekt nok helt sikkert set anderledes ud. I stedet konkluderede jeg bare at den var fin og gik ind. Vil tro der på det tidspunkt har været knap 1 bar i den.

Nu har jeg haft fyldt den med vand og lavet en lidt anden tilslutning for luften og først startede jeg med 1 bar lidt afskrækket af jeres kommentarer. Det gik helt fint. Så gav jeg den 1 bar til og allerede der begynder siderne at bule ud. Så jeg standsede forsøget, og konkluderede at der nok ikke er nogen grund til at give mere tryk, konstaterede alt var tæt, tappede vandet af og siderne rettede sig ikke tilbage.
Umiddelbart ville jeg tro siderne er tæret = blevet bløde siden de har givet sig ved så forholdsvis lavt tryk, men svejsningerne ser stadig fine ud.

Umiddelbart opgiver jeg akkutanken og kigger efter en anden medmindre nogen mener jeg har grebet det helt forkert an og mener tanken sagtens stadig kan holde til åben ekspansion, så klipper jeg selvfølgelig gerne et hul og får renset den istedet for at bruge 10.000 på en ny tank.

Mvh Dialoz

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Rust ud af akkutank

Indlæg af Hjemme teori » 01 mar 2013 15:45

Hvorfor skulle den ikke kunne holde til åben ekspension, det er jo højst løftehøjden på dit hus og hvor højt er det. Det med siderne, der skal du bare sætte et par forstærkninger i, det har mange gjort før dig.

SÅ LÆNGE DET ER ÅBEN EKSPENSION!
Mvh. Sophus


dialoz
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 04 feb 2013 11:35
Mit fyr: Dansk Stoker Unit 10 58KW
Areal: 300
Brændsel: Korn
Geografisk sted: Sydsjælland Næstved

Rust ud af akkutank

Indlæg af dialoz » 01 mar 2013 21:02

Siden jeg alligevel ikke kunne bestemme mig om jeg skulle vrage tanken eller ej.
Valgte jeg at følge Havmands råd og skar et mande hul og skovlede godt og vel 1 trillebør fuld slam ud... :shock:

Derefter kunne jeg konstatere at størstedelen af svejsningerne til indvendige afstiverne var gået løs, formentlig derfor siderne bulede ved min tryk test.
Derefter blev rusten på siderne skrabet af med spartel og så vaskede jeg den ud med højtryksrenser. :skyder:

Og så kommer afsluttende spørgsmål,???

Efter slammet blev fjernet kan man se at der er tæret i stålet i mindre felter og der måler jeg dybden af tæringen til ca. 2 mm. Siderne er overalt ca. 4 mm.
Er der nogen som har en ide om hvor hurtigt en tank tærer? Dvs. hvor lang tror i resterende levetid være 5-10 år eller mindre.

Skal måske lige tilføje at planen var at tanken blev rejst op så bunden fremover ville blive en af siderne.

Mvh Dialoz

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Rust ud af akkutank

Indlæg af Havmand » 01 mar 2013 21:56

det er jo dødt vand du har i den, så hvis der ikke kommer ilt til, kan den holde meget længe.. 10 år er INGEN problemer IMØ
Det er jo de områder, hvor der kommer ilt til, der ruster op i løbet af ingen tid...

Hvis det er, nu da den alligevel er åben, kunne man rense den helt i bund og male den med noget god maling (skibs-maling eller lignende)

Hvor holder du egentligt til i 4700?
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

dialoz
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 04 feb 2013 11:35
Mit fyr: Dansk Stoker Unit 10 58KW
Areal: 300
Brændsel: Korn
Geografisk sted: Sydsjælland Næstved

Rust ud af akkutank

Indlæg af dialoz » 02 mar 2013 09:59

Ja så får den sgu en stribe nye afstivere og en tur med stålbørsten og så må den på loftet.

Det kunne godt være man skulle overveje kraftigt den med malingen, det ville nok ikke skade.

Hænger ud i Karrebæk området. På vej mod Menstrup.

Slettet 12854

Rust ud af akkutank

Indlæg af Slettet 12854 » 02 mar 2013 10:11

Hvis nu du beslutter dig for ikke at bruge den, så lad os da springe den med trykluft med vilje.... new15
Er klar, har halvstor skrue-kompressen stående, kan give 10 bar og 2000 liter luft i minuttet. :great:
(bruge den normalt til sandblæsning, ikke bomber)
Skal bare ud på en mark i god afstand, det kan blive filmet så alle her kan se hvordan det går.... Lidt tosset har man vel lov at være og nogen vil nok sige at det er en dårlig ide.... ZD_HEL~113.GIF men jeg bliver aldrig helt voksen....

dialoz
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 04 feb 2013 11:35
Mit fyr: Dansk Stoker Unit 10 58KW
Areal: 300
Brændsel: Korn
Geografisk sted: Sydsjælland Næstved

Rust ud af akkutank

Indlæg af dialoz » 02 mar 2013 10:23

Jeg har da en gammel ca. 5000 liters jordtank stående jeg har gravet op. Men jeg er nu ikke helt sikker på andet end jeg er en af dem som mener det nok er en dårlig ide.


Besvar