Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Akkutank på stoker

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
dialoz
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 04 feb 2013 11:35
Mit fyr: Dansk Stoker Unit 10 58KW
Areal: 300
Brændsel: Korn
Geografisk sted: Sydsjælland Næstved

Akkutank på stoker

Indlæg af dialoz » 24 feb 2013 16:34

Halløj i forum.

Jeg har godt nok oprettet en tilsvarende tråd under "fastbrændsel" men jeg syntes bare mine spørgsmål passer bedre her.

Jeg har besluttet mig for at montere en Akkutank på min DSU da den også kan brænde træ.

Og da jeg er kommet i besiddelse af en 2500 liters tank og har masser af brænde bliver projektet søsat.

På anlægget er der monteret en 58 KW DSU som kører på korn og et oliefyr som næsten aldrig kører (kun til ferier.)

Jeg har luret rundt på forum og ud fra hvad jeg har set, lavet mit eget diagram, som jeg har vedhæftet.

Det er nu rimeligt simpelt, i forhold til hvad jeg ser andre herinde roder med, men under planlægningen af sådan et gør det selv projekt, er der er nu alligevel dukket nogle spørgsmål op som jeg håbede en venlig sjæl måske havde lyst til at kloge sig på.

Har planlagt at køre rørføringen i "5/4"

1. Jeg har påtænkt at montere en lukkehane på returrøret fra akkutank, for at kunne lukke returvandet så det undgåes at tanken bliver unødigt opvarmet under kørsel med korn og olie. Vil det virke? Eller er der en bedre løsning?

2. På diagram har jeg vist fremløbet komme ind i top og ud ved nærmeste hjørne, men der er er også en prop i modsat side. Vil den være bedre at bruge? Eller er det underordnet.

3. Jeg har planlagt at isolere Akkutank med 300 mm. Er det nok?

4. Placering af pumpen. Vil det være bedre at motere den på fremløb efter termomixen? (syntes jeg har læst et sted den helst skal sidde på retur for at ungå fyret løber tør for vand, ved brud på systemet).

På forhånd mange tak.
DSU anlæg.JPG


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Akkutank på stoker

Indlæg af Ernst Drastrup » 26 feb 2013 16:22

Hej Dialoz.
Du har ingen gavn af din åbne ekspansionnsbeholder, da den er placeret over udluftningen,
så vil vandet jo aldrig komme op i beholderen.

Jeg er bestemt ikke tilhænger af, at du montere pumpen på returen.
Prøv nu lige at tænke på, hvad der vil ske,
en dag solen opvarmer stuen, - termostaterne lukker for radiatorene, så kan pumpen ikke få noget vand,
den vil sidde og rykke i returen, og der opstår vacuum i systemet, og du kan nemt risikere, at du vil komme til at døje med luft i dit anlæg.

En cirkulationspumpe skal altid monteres på fremløbet på en gren der går op til ekspansionen,
så har den ekspansionsbeholderens hvilende vandtryk på sin sugeside.

det andet er forkert.
Vores gamle lærer sagde altid.: Det hedder Kedel, - Ekspansion, - Pumpe. Altså KEP og aldrig omvendt, så kan I vel huske det.

Når du alligevel har Laddomat, så vil det jo fungere som pålæg med pålæg på, når du sætter pumpen dernede, hvor du har tegnet den.

Det er klogt nok, at montere en kuglehane på tankens retur, så du er fri for at skulle tømme tanken, hvis du skal lave en reperation.

Jeg ønsker dig held og lykke med dit store og gode projekt.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
MOWR
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 08 feb 2013 21:52
Mit fyr: Orlan 25
Areal: ca. 130 m2
Brændsel: Blandet træ
Fremviser gerne i postnummer: 4440
Geografisk sted: Mørkøv

Akkutank på stoker

Indlæg af MOWR » 26 feb 2013 17:59

Hej.
Jeg kan se på din tegning, at din akutank er vandret liggende.
Skal selv montere akutank og har en 2000 l som er vandret liggende.
Kan den monteres vandret eller skal den monteres lodret, for at få det bedste ud af den ?
Mon ikke Mester ved en masse om det problem ( Ernst Drastrup )
Mvh Mogens

dialoz
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 04 feb 2013 11:35
Mit fyr: Dansk Stoker Unit 10 58KW
Areal: 300
Brændsel: Korn
Geografisk sted: Sydsjælland Næstved

Akkutank på stoker

Indlæg af dialoz » 27 feb 2013 00:21

Hej og tak til Ernst for gode kommentarer, ja den der udluftningsstuds på akkutank var ikke helt gennemtænkt, det var blevet noget grisseri.

Placeringen af pumpen gav lidt mere mening efter din forklaring og jeg har prøvet at lave en ny tegning sådan som jeg har forstået det.

Jeg har ændret tilslutningen for oliefyret for at prøve at minimere varmetabet til akkutanken og så har jeg indsat en ensretter på returrøret fra akkutank for at undgå vandet fra huset går i cyklus, med akkutank.

Vil tanken blive opvarmet tilfredsstillende med denne rørføring, eller vil det være bedre at retur fra hus først går direkte i akkutank og så derefter fra tank til keddel med sit eget rør?

Og hvis lukkehanen på returrøret bliver lukket hvor meget varme tror du så går i tanken og dermed delvist tabt når der køres korn eller olie.

På forhånd mange tak Dialoz.

Til Mowr: Er det helt sikkert Ernst der er mest kompetent til at give svaret, men så vidt jeg har forstået er liggende ok, men stående giver en større temperaturforskel fra bund til top og dermed en mere effektiv tank,
DSU anlæg_3.jpg

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Akkutank på stoker

Indlæg af Ernst Drastrup » 27 feb 2013 10:30

Hej.
Du må gerne køre fremløbet ind i den første ende på akkutanken i stedet for at køre hen over tanken og ind i den anden ende.
Det øverst liggende vand vil altid være på næsten samme temperatur som kedlerne, men kun allerhøjest ca. 100 liter.
Selvfølgelig skal tanken isoleres godt.

Jeg tror ikke vandet vil medføre turbolæns i tanken, som det er tegnet.
Tanken vil kun være varm i toppen, og varmen forplanter sig aldrig nedad i en tank.

Monter gerne en 1" Honeyvell motorventil under hver kedel, selv om du laver rørføringen i 5/4".
Det hedder sig, at en kort indsnævring ikke betyder noget.
De kan styres af DTO termostaten som styrer oliefyret.
Så de kun åbner for den kedel der fyres i.

Du behøver ikke at montere denne kontraventil, som du har tegnet på retur fra tank.
Og hvis du gør det, så skal den da vendes om, så vandet godt kan løbe nedad.
Det kan det ikke, som den er tegnet.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


dialoz
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 04 feb 2013 11:35
Mit fyr: Dansk Stoker Unit 10 58KW
Areal: 300
Brændsel: Korn
Geografisk sted: Sydsjælland Næstved

Akkutank på stoker

Indlæg af dialoz » 28 feb 2013 22:39

Hej Ernst og igen mange tak for svar.

Hvis du ikke mener kontraventil er nødvendig, så bliver den ikke monteret så er der mindre der kan drille.

De Honeyvell ventiler er de lovkrav istedet for f.eks manuel ventiler, da jeg måske havde overvejet at montere 2 alm lukke haner på hvert fyr (frem/retur), da det er meget sjældent oliefyret skal bruges og begge fyr skal aldrig køre samtidig, men jeg er ikke helt klar over om jeg må bruge dem.

Mvh. Dialoz

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Akkutank på stoker

Indlæg af Jens » 28 feb 2013 22:51

Ikke for at kaste grus i projektet, men en DSU er altså lige så dårlig som en gammel Salamander til at fyre med brænde i, - forstået på den måde at virkningsgraden er elendig.

Det er en kul/koks-kedel med vandkølet bundrist, - god til koks, kan modificeres med røgvender og ny styring så den virker ok med piller, - men til brænde er den rigtig dårlig i forhold til en gasogen-kedel, - Atmos, Vigas og lign.

Du ville nok få tæt på den dobbelte mængde varme ud af dit brænde, hvis du valgte at fyre det af i en Atmos eller Vigas i stedet.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

dialoz
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 04 feb 2013 11:35
Mit fyr: Dansk Stoker Unit 10 58KW
Areal: 300
Brændsel: Korn
Geografisk sted: Sydsjælland Næstved

Akkutank på stoker

Indlæg af dialoz » 28 feb 2013 23:20

Det er helt ok Jens jeg kan godt klare det knaser lidt. Jeg har pt en masse affaldstræ liggende og derudover en del grantræ som skal fjernes. Fyret skal stadig primært køre korn, men hvis jeg bliver rigtig pjattet med træafbrændingen vil jeg ikke afvise oliefyret ryger til fordel for en forgasningsovn, men nu skal jeg lige prøve først.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Akkutank på stoker

Indlæg af Ernst Drastrup » 01 mar 2013 10:22

Nej det er ikke nogen lovkrav til disse ventiler under kedlerne.
her må du bruge, hvad du selv synes er bedst.

Det eneste er.:
Hvis du bliver syg eller sengeliggende, og konen skal passe fyret,
så skal hun jo huske at åbne for den ventil til den kedel hun skal bruge.
De andre motorventiler passede sig selv.

Her har du frit slag.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

dialoz
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 04 feb 2013 11:35
Mit fyr: Dansk Stoker Unit 10 58KW
Areal: 300
Brændsel: Korn
Geografisk sted: Sydsjælland Næstved

Akkutank på stoker

Indlæg af dialoz » 04 mar 2013 09:51

Hej Ernst. Ja okey det kan jeg så godt se. Det er vist noget med hvad kan gå galt går som regl galt.

Jeg tror jeg monterer en honeyvell under oliefyret, det vil vist være praktisk for alle. Ved stokeren skal der alligevel rodes med så meget forskelligt ved en omstilling så 1 ventil fra eller til gør nok ikke det store og det er nok alligevel ikke en opgave for fruen. Det eneste er at det koster noget olie hvis ikke hun får lukket til stokeren, men det må gå alligevel.

Jeg takker mange gange for svar og gode tiltag.

Hilsen Dialoz


Besvar