Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stålskorsten og brændeovn

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Stålskorsten og brændeovn

Indlæg af baggadap » 22 feb 2013 15:29

Hej alle :)

Jeg skal til at fjerne den brændeovn der stod i huset da vi flyttede ind. Den har en stålskorsten der består af en isoleret del der er fastgjort i skunken, og 1m røgrør i stuen, der går ned i toppen af brændeovnen.
Problemet er, at alle dele er skubbet "ned i hinanden", og jeg kan ikke se hvordan jeg får den gamle ovn væk uden at løfte hele skorstenen 5 cm - er det normalt?
Jeg har overvejet bare at save røgrøret over forneden, men er så bange for hvad der sker, hvis hele skorstenen hviler på brændeovnen!

På forhånd mange tak.

Mvh Mathias


calle

Stålskorsten og brændeovn

Indlæg af calle » 22 feb 2013 15:43

Hej Mathias.

Du løsner skorstenens spændebånd ved inddækningen over tagpladerne. Så løsner du "edderkoppen" omkring skorstenen (afstivningen i form af patentbåndlignende metal inde på loftet). Så løfter du skorstenen nede fra stuen. Måske er du stærk - det var jeg 8) - eller også sætter du en stolpe under den krave, der sidder under den isolerede del af skorstenen, og en donkraft under stolpen. Så hæver du skorstenen lige akkurat det der skal til, fjerner den gamle brændeovn, og sætter derefter den nye brændeovn på plads.

Passer højden på den nye brændeovn nogenlunde med højden på den gamle? Vær opmærksom på, hvor langt den isolerede del skal stikke ned i stuen. Den skal jo heller ikke stikke for langt ned, hvis den nye ovn er lavere. Hvis den nye ovn er højere, så minimumsafstanden fra den uisolerede del af skorstenen til loftet ikke overholdes, må du igang med vinkelsliberen, men det er en overskuelig opgave.

God weekend.

PS.

Og lad os så få det brændeovnsforum :great:

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Stålskorsten og brændeovn

Indlæg af baggadap » 22 feb 2013 17:13

Hej Calle

Perfekt, 1000 tak for hjælpen!
Og ja, undskyld off topic :|

micsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 01 mar 2013 07:00

Stålskorsten og brændeovn

Indlæg af micsen » 01 mar 2013 07:09

Hej.
Jeg så en god vejledning et sted med billeder og det hele på det der. Mener at det var på dansk pejsecenters hjemmeside. Det er TermaTech der har lavet en vejledning til netop denne opgave. Du kan prøve om du kan finde den. www.danskpejsecenter.dk


Besvar