Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

minishunt problemer

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

minishunt problemer

Indlæg af abn » 03 feb 2013 23:42

mekanikeren skrev:Dvs at der er hul lige igennem fordelerrøret og gulvvarmen er koblet sammen med en pumpe - der er et eller andet galt med den opstilling.
Hvad mærke er shunten - har du fundet nogle tegninger af den på nettet?
Nej jeg kan ikke finde den på nettet. Og jeg kan sgu ikke huske hvem jeg købte den ved. Tror nok det var eksperten eller grossisten for 3-4 år siden men der er ikke nogen af dem der har den nu. Kan bare huske at der ikke var nogen beskrivelse med og jeg måtte ringe til dem for at høre hvad der var frem og retur.

Nå. Det er sengetid. Takker for alle jeres, indtil videre, forgæves forsøg :)
Mvh Anders


mekanikeren
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 12 apr 2012 23:16
Mit fyr: Värmebaronen Viking Bio
Areal: 154
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Geografisk sted: Haverslev

minishunt problemer

Indlæg af mekanikeren » 04 feb 2013 01:16

Lige lidt teori...
Hvis nu man forestiller sig, at returen til centralvarmen er blokeret af enten en lukket kuglehane, eller den forsvundne kontraventil oppe ved blandeventilen, så vil du aldrig få shunten til at tage imod varme. Så vil den kun cirkulere i sig selv, for den kan ikke komme af med det kolde vand, og derfor ikke tage imod varmt... Prøv at arbejde lidt med det
Mvh Mekanikeren

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

minishunt problemer

Indlæg af abn » 27 feb 2013 21:48

Ja så må vi lige få lidt opfølgning på mit gulvvarmeproblem. Jeg har i dag langt om længe fået varme i mit gulv igen. Jeg har efterhånden prøvet alt muligt men uden held, så løsningen var at pille shunten fra og så lave min egen blandeshunt. Pumpen blev selvfølgelig genbrugt sammen med udluftningsventilen. Inspirationen kom fra en anden tråd også om gulvvarme, hvor der var en der lavede et diagram med kontraventil og en termostat med fjernføler. Og det virker.

Min konklussion må være at det er en eller anden form for kontraventil der er forsvundet eller gået små stykker inden i shunten. Der er ihvertfald ikke noget der ligner inde i den. Nå skidt pyt. DET VIRKER
Mvh Anders


Besvar