Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

minishunt problemer

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

minishunt problemer

Indlæg af abn » 27 jan 2013 12:14

Efter jeg har skiftet hele mit fremløb ud har jeg fået lidt problemer med min minishunt.(ingen varme)
Det er til mit gulvvarme i stuen som er lavet med varmefordelingsplader og en minishunt som skal pumpe det rundt. Jeg kan sagtens få varme ned til minishunten, men kan ikke få det ud i gulvet. Jeg har haft pumpen pillet af og prøvet at åbne hanerne til både frem og retur fra centralvarme og der kommer vand ud ved pumpen som sidder på returen. Har også skiftet udlufteren ud da den var tvivlsom. Pumpen har også været skilt ad og den virker også. Har prøvet at justere på de 2 umbracoskruer der er der men det hjælper heller ikke.

Gode og hjælpsomme råd modtages gerne. Alle andre råd ligeså, da det er lidt koldt uden en varmekilde i stuen :)
Mvh Anders


levi

minishunt problemer

Indlæg af levi » 27 jan 2013 12:19

abn skrev:Efter jeg har skiftet hele mit fremløb ud har jeg fået lidt problemer med min minishunt.(ingen varme)
Det er til mit gulvvarme i stuen som er lavet med varmefordelingsplader og en minishunt som skal pumpe det rundt. Jeg kan sagtens få varme ned til minishunten, men kan ikke få det ud i gulvet. Jeg har haft pumpen pillet af og prøvet at åbne hanerne til både frem og retur fra centralvarme og der kommer vand ud ved pumpen som sidder på returen. Har også skiftet udlufteren ud da den var tvivlsom. Pumpen har også været skilt ad og den virker også. Har prøvet at justere på de 2 umbracoskruer der er der men det hjælper heller ikke.

Gode og hjælpsomme råd modtages gerne. Alle andre råd ligeså, da det er lidt koldt uden en varmekilde i stuen :)
Giv os lige et billede af din minishunt :great:

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

minishunt problemer

Indlæg af abn » 27 jan 2013 13:32

Minishunt.jpg
Har pillet termostaten af så jeg var sikker på det ikke var den der drillede
Mvh Anders

levi

minishunt problemer

Indlæg af levi » 27 jan 2013 14:19

abn skrev:
Minishunt.jpg
Har pillet termostaten af så jeg var sikker på det ikke var den der drillede
Hvis pumpen pumper nedaf, - så skal du fjerne den selvudlufter du har der - den vil ikke virke, - og vil på sigt suge falsk luft ind i systemet.

Jeg tror du har pumpeproblemer på dit anlæg, - altså pumperne modarbejder hinanden.... - Måske det kunne afhjælpes med en moderne pumpe.... - eller f.eks at skrue lidt ned for pumperne, - den du har på shunten der kører vist på trin 3 ?

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

minishunt problemer

Indlæg af abn » 27 jan 2013 14:56

Det har virket i 3 år..........? Men ja pumpen står på 3 som den altid har gjort. Min cirkulationspumpe til huset er en energisparer, som kører på 3, men i går prøvede jeg at skrue ned for den. Både på 2 og senere på 1, men det hjalp ikke.
Udlufteren er købt ved dig søren, så selvfølgelig virker den. Det tror jeg ikke den gamle gjorde
Mvh Anders


levi

minishunt problemer

Indlæg af levi » 27 jan 2013 17:50

abn skrev:Det har virket i 3 år..........? Men ja pumpen står på 3 som den altid har gjort. Min cirkulationspumpe til huset er en energisparer, som kører på 3, men i går prøvede jeg at skrue ned for den. Både på 2 og senere på 1, men det hjalp ikke.
Udlufteren er købt ved dig søren, så selvfølgelig virker den. Det tror jeg ikke den gamle gjorde
Udlufteren har ingen effekt der hvor den sidder (Hvis pumpen på shunten kører) - og jo ældre selvudlufteren bliver, - jo større sandsynlighed er der for at den begynder at suge luft ind i systemet - jeg ville fjerne den, - og montere en alm. luftskrue!

Hvis det har virket uden problemer indtil du har lavet dine rør bedre, - så er der nok kommet skidt i ventilen efter du har haft skilt hele dit fremløb af - tag den af og rens den :great:

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

minishunt problemer

Indlæg af abn » 27 jan 2013 18:57

levi skrev:
Udlufteren har ingen effekt der hvor den sidder (Hvis pumpen på shunten kører) - og jo ældre selvudlufteren bliver, - jo større sandsynlighed er der for at den begynder at suge luft ind i systemet - jeg ville fjerne den, - og montere en alm. luftskrue!

Hvis det har virket uden problemer indtil du har lavet dine rør bedre, - så er der nok kommet skidt i ventilen efter du har haft skilt hele dit fremløb af - tag den af og rens den :great:
Jeg kan vel bare skrue den røde top helt i bund, så kan den vel ikke suge luft ind.

Og så prøver jeg lige det med at rense. Tror nu ikke det er det da jeg altid er meget omhyggelig med at få pakgarnet til at sidde rigtigt ved samlinger
Mvh Anders

levi

minishunt problemer

Indlæg af levi » 27 jan 2013 19:11

abn skrev: Jeg kan vel bare skrue den røde top helt i bund, så kan den vel ikke suge luft ind.

Og så prøver jeg lige det med at rense. Tror nu ikke det er det da jeg altid er meget omhyggelig med at få pakgarnet til at sidde rigtigt ved samlinger
Der kommer næsten altid lidt pakgarn/skidt rundt i anlægget uanset hvor forsigtig man er...

Jo du kan godt spænde hætten helt i bund på selvudlufteren, - og så kan du løsne når du skal lufte anlægget ud (bare du husker at slukke shuntpumpen imens) - Så vil selvudlufteren i praksis virke som en normal luftskrue :great:

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

minishunt problemer

Indlæg af abn » 27 jan 2013 19:24

Kan nogen fortælle hvad de 2 unbracoskruer gør og om de skal skrues som normalt. Altså med uret for at lukke og mod uret for at åbne. Der sidder jo en ovenpå og en ude til venstre ved termostaten
Mvh Anders

levi

minishunt problemer

Indlæg af levi » 27 jan 2013 19:38

abn skrev:Kan nogen fortælle hvad de 2 unbracoskruer gør og om de skal skrues som normalt. Altså med uret for at lukke og mod uret for at åbne. Der sidder jo en ovenpå og en ude til venstre ved termostaten
De skal åbnes/lukkes nøjagtig som du skriver :great:

Umbracoskruerne bruges til at drøvle flowet så din minishunt ikke suger for meget energi fra resten af anlægget - jo mere de er lukket og du stadig kan opretholde varmen i rummet, - jo bedre :great:


Besvar